Vevve Jäderlund
Yoga World
Annons
Annons
Everyday YogaTala Ohm Yoga

Yoga i livet – en helt vanlig vardag just nu

Bara moln på himlen, knappt något dagsljus och grått vart än ögat ser – är inte livet underbart
Nej jag är varken ironisk eller klämkäck, jag är nytränad och det fyller mig alltid med sådan energi! Energi som varit efterlängtad. Som bubblar inom mig trots trist väder och dassig pallet.

Mina dagar är fantastiskt avskalade, jag vaknar, går ut med Chewbacca, som fortfarande är valp, lever satan, hoppar bits och vill hälsa på alla hundar vi ser – tolerans, acceptans, tydligt ledarskap och tålamod i en och samma livslektion.
Jag har avslutat Netflix för att ta mig mer tid att lyssna på eller läsa bok, annars skriver jag och funderar på livet. Min yogapraktik har de senaste månaderna varit till största delen av den kontemplativa sorten. Meditation och yinyoga, och acceptans över att trots att vissa delar inom mig vill springa, träna hårt lyfta tungt så är det inte vad jag klarat av. När energipeakarna kommit har jag sprungit, gått till gymmet, eller som idag – Martin råkade få med sig mina nycklar med gymbrickan på så jag fick leka med de kettlebellsen vi har hemma och köra lite yoga.
Som ni hör, totalt ostrukturerat, mållöst och otvunget.
Inte ens lite instagramvänligt.
Vad ska jag lägga upp bild på – en trött jag med texten “ännu en dag med låg energi”?
Nej kanske inte, men jag tycker ändå att det är viktigt att dela upp- och nedgångar, sol och skugga så vi blir påminda om att livet går i flux. Att det är okej att vara trött, lost och inte på topp hela tiden.

Jag lyxar till vardag med snittblommor, smålampor, tända ljus och rökelse.
Samt grädde i mitt kaffe. Jag har inte varit någon stor kaffedrickare men iochmed min huvudvärkdsperiod drack jag kaffe som självmedicinering och det har stannat kvar. En liiiiten kopp, med grädde någon morgon i veckan – mums!

Och jag är så ofantligt tacksam att det här är vad yogan ger mig just nu, vart den hjälpt mig komma fram till.
En introduktion till att flöja med i mina dalar likväl som toppar, sortera bort borden/måsten/gröna granngräsmattor och verkligen (göra mitt yttersta att försöka) lyssna inåt för att hedra det.
Storslaget i sin enkelhet
Grandiost i det lilla
Och alldeles… alldeles underbart

 

View this post on Instagram

Vinter kommer alltid med ett löfte om vår, om förändring och rörelse Innan fröet vaknar, innan knopparna brister omslukas jag av vinter En tid för återhämtning, vila och att alstra energi Jag slits i stillheten, känner stelheten i min kropp, oförmågan dränerar mig Orkar inte men vill – flöda, leka, vara explosiv och stark. Ha energi och agera, så jag kämpar emot, stänger ute, bedövar Tills det inte går, tills jag kommer ihåg att för att få vår, måste jag vinter Kampen dör ut, jag slutar motarbeta livets rytm, tillåter mig att falla ner, landa i vintersömn Då ser jag det Cykeln, rytmen, flödet Snökristallerna som glimmar, möjligheten att samla kraft och så frön  Frön som vaknar med potential och löfte om storhet Knoppar som värker efter att få slå ut, i just rätt stund och slå mig med häpnad Men innan fröet vaknar, innan knopparna brister finner jag mig i vintern och litar på livets rytm • • • #innanfröetvaknar #everydayyogi #ordinarymagic #poetry #dailypoem #närknopparbrister #yogapoetry #winter #magicinmotion #bleedingsoulbuds #instapoesi #poesipåsvenska #winteriscomming #beyoga365

A post shared by VERONICA JÄDERLUND | Yoga (@vevvejaderlund) on

View this post on Instagram

Alltså TACK för att ni är så jävla grymma! Under förra veckan beslutade jag att ställa in några workshop under våren. Jag avbokar för att förekomma emotionella sammanbrott och för att några datum delvis krockar med kommande läkarträffar. Jag meddelade de studior jag bokat in mig på, och yogis som anmält sig. Jag är överväldigad och enormt tacksam för att jag bara mött förståelse och stöttning i mitt beslut. Inga knorrningar eller skuldbeläggande. Bara kärlek och "hojta om/när du vill sätta nytt datum". Det tar emot att ställa in, dels skriker min arbetsmoral att så får jag absolut inte göra, men också för att jag älskar mitt jobb och så gärna vill träffa er! Det finns också en rädsla inom mig att om jag avbokar kommer folk inte våga anmäla sig till 200h yogalärarutbildningen eller yinyogautbildningen. Till det vill jag säga utåt att jag teamar med grymma människor så de kommer absolut inte bli inställda! Jag påminner mig också inåt att skulle någon välja att inte boka plats pga omständigheterna är det så det får bli. Idag är en bra dag, livet känns lättare och ljuset har återvänt. Tack för att ni gör den här delen av livet så galet bra, det hjälper massor när allt annat känns tungt. Det är ovärderligt 🙏💙💫 • • • #peopleareawesome #nobullshitjustawesomesauce #tänktelevalife #vardag #måndag #levaäkta #truthbomb #ärlig #sanning #yogainlife #yogaofthemat #levayoga #selflove #selfcare #authenticity

A post shared by VERONICA JÄDERLUND | Yoga (@vevvejaderlund) on

 

21 mars, 2019 | 4 KOMMENTARER!
Everyday YogaYogaYoga med VevveYogalärartipsYogalärarutbildning

Yinyogaklass som avslutar vintern

Jag bjuder på en yinyogaklass som säger adjeu till vintern.
Elementet kopplat till vintern är vatten, och vattnet nedstiger i sin fullhet i vinterns frost som när växtligheten återdrar sin livsenergi till sin rötter, djuren hullar på sig och sjöar blir till is. Energin verkar stilla men under ytan samlar sig kraft för att orka med vårens pompa och ståt.
Du, likt naturen, behöver vinter, behöver vila. Så välkomna den, med löfte om vårens ankomst just runt hörnet.

Element: Vatten
Organ: Njurar urinblåsa
Säsong: Vinter
Intention: välkomna/omfamna vila

Klassupplägg:
Dragonfly/trollslända
Barnets position
Rådjur med sidofällning (eller twist så du lägger magen på bolstret)Höger sida sedan Vänster
Svan H/V
Sovande klättrare med  block under magen (om skönare skippa blocket) H/V

Är du nyfiken på yinyogans fantastiska värld och vill fördjupa dig i den?
Yinyoga är en återhämtande yogastil där du vänder ditt fokus in, och ger dig själv tillfälle att slappna av för att finna medveten närvaro. Genom att föra samman de mentala, fysiologiska energiaspekterna av dig i union.

I september kan du följa med på min och Elin Wennmans yinyogautbildning. Där går vi bland annat igenom grunderna i hur du skapar en yinyogaklass, du får också lära dig om yinyogans anatomi, hur nervsystemet påverkas, vad meridianer är och hur du kan göra klasser utifrån det. Vi även om hur du kan modifera positioner och skapa kraftfulla teman utifrån elementen för att hjälpa dina elever nå in i sig själva.
Läs mer om yinyogautbildningen här.

Dragonfly/Trollslända
Barnets position
Rådjuret med sidofällning
Sovande svanen
Sovande klättraren
Everyday YogaMin YogaspaningYogalärartips

Yogalärarsnack – sexprat, mobbning och tvång hör inte hemma i yogasalen

Med nästan 10,000 besökare här på bloggen förra månaden har jag insett att det finns ett behov för det jag delar. Kanske som motvikt till det soliga, ljusa, lätta, intetsägande som utgör mainstream yogacommunityt idag. Fler efterfrågar nu verklighet och granskning och därför påbörjar jag en serie här på bloggen. Jag kallar den “Yogalärarsnack”, i vilken jag kommer lyfta viktiga ämnen till diskussion, även om det skaver.

Först ut “Sexprat, mobbning och tvång hör inte hemma i yogasalen”.
Det kan tyckas som ett självklart uttalande, men det här saker som pågår dagligen. Ju “större” en yogalärare blir ju mer kommer de undan med tveksamma beteenden. Framförallt när det kommer till stora/kända lärare. Dels antar vi att de har rätt, eller vet vad de pratar om på grund av deras auktoritet. Dels har vi också tendens att idolisera populära människor, och när de håller klasser för stora grupper blir det lätt att vi låter saker passera som vi hade reagerat på eller sagt i från om vi var i en annan setting.

Jag har samlat fyra exempel på saker som pågår nu och jag i min åsikt (obs! inte samma sak som absolut sanning) anser INTE är okej:

  1. Sexuella instruktioner
  2. Oönskad kroppskontakt
  3. Fysisk tvång
  4. Att hetsa eller förminska elever

“Slicka dig om läpparna och gå från planka bak i hunden som att du vill tända din man”
Jag fick det här berättat av en vän till mig, som också är yogalärare. Hon hade gått på en klass för en stor lärare här i Sverige och under hela klassen gavs denna typ av instruktioner. Om det inte blev tydligt under #metoo vill jag informera om att en stor majoritet av den kvinnliga befolkningen någon gång utsatt för sexuella övergrepp, och yogasalen borde vara en fredad zon där alla (oavsett kön) ska slippa bli påminda om det.
Jag tycker också att det är underligt att röra sig som för att locka, eller tillfredsställa någon annan, yoga ska väl vara en inre praktik? Jag kan förstå om det är en “frigör din inre sexualitet”-klass där folk specifikt anmält sig för det syftet, men det här var en öppen klass vinyasaklass utan något sådant uttalat syfte eller tema. Våra klasser, oavsett om vi håller dem i en gympasal för 10 st, eller på en festival för 1000 handlar inte om oss som lärare, det handlar om våra deltagare. Absolut ska göra vår grej, hedra vår stil men det är upp till oss att ta vårt ansvar att sätta våra elever först.

“Otydlig assistering – oönskad kroppskontakt”
På samma tema som ovan: våra elever ska känna sig trygga.
En annan vän samt yogalärarkollega och jag kom att prata om assisteringar. Första lektionen i assistering är att ta på hårda kroppsdelar, med hela handen och inte lämna någon plats plats för otydlighet. Hon berättade om en lärare hon hade gått för vars assisteringar var mindre av den vägledande typen, och mer av den smekande typen. Hon uppfattade dem inte vara av en sexuella natura men ändå med inslag av sensualitet. Till saken hör att det var en manlig lärare, och att han hade sexuella relationer med sina elever, inte alla men det förekom. Det här märks såklart och energin spiller över, vilken kan skapa en känsla av otrygghet hos de som inte vill ha någon invit, som upplever assistering som oönskad kroppskontakt, som spänner sig varje gång lärare går förbi, i olustig förväntan att behövs uthärda beröring.
Även “trygga assisteringar” på hårda kroppsdelar kan leda till feltolkningar, återigen är det vårt ansvar som yogalärare att minimera risken för att det ska ske. Genom tydlighet och att bygga ett säkert space.

“Kroppsmanipulerande assisteringar”
Motsatsen till smekande otydliga assisteringar är kroppsmanipulerande assisteringar. Där lärare förflyttar, bänder och tvingar in kroppar i olika former baserat på vad de tycker är en estetiskt korrekt position. Det här har bland annat lyfts genom videor på några av de klassiska lärarna som lutar sig mot, drar i och tillchmed ställer sig på sina elever (vilket till absolut ingens förvåning lett till allvarliga skador). För mig personligen har assisteringar alltid varit välkomna, tills för några år sedan var på en klass för en amerikansk lärare som tidigt in i klassen guidade oss till högt utfall med bakåtböj. När han kom till mig med starka händer böjde han min kropp in i en djupare bakåtböj med orden “you can go deeper”. Ja, jag vet att jag kunde gå djupare, men ville inte det just då. Och det kändes i min kropp hela dagen att han tvingat in min kropp i något den inte var redo för. Bara för att han tyckte att han hjälpte mig nå ett större rörelseutslag = ett mer utvecklad form av positionen. Jag intervjuade honom till Yoga World och då vi kom in på assisteringar och han sa “jag har så djup kunskap om kroppen att jag kan manipulera mina elevers kroppar att röra sig som jag vill”. Där och då skiftade hela mitt inlärda synsätt på assisteringar och jag insåg vilken stor skada det faktiskt kan göras när yogalärare går in med inställningen att vi ska fixa en position och manipulera våra elever.
Är inte hela poängen med yoga att vi är tillräckliga som vi är, att vi inte behöver ändra på något?
Så varför tar lärare på sig att rätta till sina elver, att fysiskt tvinga kroppen in i ändlägen för att nå “den fulla posen” varför är det inte tillräckligt att vara där vi är?
Frågor att ställa sig själv som lärare:
varför assisterar jag mina elever?
vad anser jag räknas som att hjälpa i positioner?
vad anser jag var ett rätt utförande av en position?
vad anser jag var progression och regresson (alltså levla upp eller levla ner)?
och hur påverkar det hur jag ser mina elver, samt vilka assisteringar jag ger dem?

“Du är lat, du anstränger dig inte tillräckligt, du är odisciplinerad”
En annan vän samt yogalärarkollega (jag vet, har jag inga vänner som inte är yogalärare? såklart, men de har förmodligen inga anekdoter som passar här) var på workshop för en annan lärare, även denna lärare är från Amerika. Jag påpekar det då det är av relevans, de har större betoning på fysiska korrigering (istället för energiassisteringar) de är också mer provocerande som jag har upplevt det, inte lika “omhuldande” som vi i Sverige gärna är. Min högst spekulativa tanke är att det hänger i hop med att de amerikanska lärare vi får träffa håller ofta till i Los Angeles eller New York. Och där lockas elever till svettiga klasser, där de får maxa vighet och styrka, blir pushade att prestera på topp. De lärare som levererar det drar flest elever, ‘lyckas’ och efterfrågade även i andra länder.
Denna lärare i fråga är av det gamla gardet. Hen spelar ingen musik på sina klasser, har inga fancy övergångar, hen bjuder på avskalad, back to basic hathayoga. Serverat med en stenhård “allt som krävs är disciplin”-attityd. Under den här workshopen körde lärare på sin stil och gick hårt åt när hen såg vad hen uppfattade som lathet, eller brist att “härda ut” med kommentarer som “du är lat, du anstränger dig inte tillräckligt, du är odisciplinerad”. Jag förstår konceptet “skippa skitsnacket” och tanken att det ska motivera eleven att sluta komma med ursäkter och våga stanna i motstånd, mörker och skav. Men vi har ingen aning om vad eleverna vi möter har i bagaget, hur de mår just den dagen och varför de väljer att göra på ett visst sätt. Kanske är det så att yogasalen är den enda platsen i den här personens liv där hon eller han vågar tillåta sig själv att släppa tankar på prestation. Kanske är det första gången på länge (om någonsin) eleven vågar tagga ner, slappna av och flytta foten från gaspedalen som nästan kört henne eller honom in i väggen.
Förstå att i det sårbara läget utifrån få höra att man är lat och måste kötta på, det är total fail på så många plan.

Jag ska inte på något sätt sätta mig på en hög häst, jag säger konstiga saker som “med bred babianröv moona taket”, gjort klantiga assisteringar och kan ibland låta hård i mina instruktioner. Vi yogalärare är alla mänskliga, och det är okej att tabba sig. Men ibland fastnar vi i tanken att vår skit inte stinker, och behöver påminnas om att trots goda intention och dedikerade fans kan vi också klanta oss.
Och att du, ni, vi som elever alltid har rätt i vår upplevelse, har alltid rätt att följa vår magkänsla och säga till eller gå ifrån om det känns fel. Ingen elev behöver göra något för att bekräfta sin lärare eller få denne att känna sig bekväm. Att hedra sin egna integritet går först.

17 mars, 2019 | 5 KOMMENTARER!
Everyday YogaMin YogaspaningTala Ohm YogaYogaYoga med VevveYogalärartips

Yogamyt: En stark core botar din ryggsmärta

Mitt inlägg om 5 Yogamyter som inte är sanna blev riktigt populärt, och flera har efterfrågat fler inlägg i samma anda, så jag har bestämt mig att göra en Bloggserie om Yogamyter.
Det första inlägget i serien hittar du här Yogamyt: Bli yogalärare i Indien är mer äkta

Idag tar vi oss an yogamyten att en stark core ger mindre ryggvärk, okej inte enbart en yogamyt, även en träningsmyt. Så blir två flugor i en ahimsasmäll.

Det här är något jag hundra procent, med all säkerhet, in i min kärna har vetat är sant.
För det fick jag lära mig någon gång på en utbildning, och så har jag hört det igen, och läst det och sagt det så det var en självklarhet att en stark core ger mindre ryggvärk.
Tills det inte var det längre.

Vad innebär ryggsmärta?
Ryggsmärta, specifikt ländryggssmärta, är en av de vanligaste orsakerna till att vi söker vård i Sverige. De flesta har, eller kommer någon gång under sitt liv, att uppleva smärta eller besvär i sin rygg. Ryggsmärta definieras som smärta eller obehag som hugger, moler, är konstant eller varierar. Det stannar i ländryggen eller kan stråla ut i säte och ben. Orsak vara känd och definiera, men ofta är den okänd och kan inte ses vid röntgen.

Träningsråd baserat på gamla idéer
De etablerade tankarna som finns och ligger till grund till de behandlingar och övningar som rekommenderas är ofta baserade på gammal forskning som säger att smärta eller annan ryggproblematik kommer från svaghet i bålmusklerna. Man har också sett att det inte enbart är bristande styrka som är orsaken till tappad funktion. Styrketräning kan faktiskt vara problemet. Fysiskt krävande övningar kan koppla på de afferenta smärtreceptorerna i musklerna, vilket då ökar den upplevda smärtan. Därför kan klassisk ”coreträning”vara en nackdel för personer med ryggsmärta då det bygger på spänningen.

Några sammanfattade poänger om feluppfattningar gällande ryggsmärta från “The myth of core stability” av Lederman (2017) som förtydligar den komplicerade problematiken som ryggsmärta är:

  • Svaga bålmuskler, och obalanser mellan buk- och ryggmusklerna är inte en skada, bara en normal variation. Svaga eller dysfunktionella bukmuskler leder inte till ryggsmärta.
  • Uppdelningen av kroppen, i begrepp som skiljer core/kärnan från det globala muskelsystemet är en förenkling av kroppens faktiska funktion och samspel.
  • Patienter som har fått lära sig komplexa bukaktiveringar som ska bibehållas/kopplas på dagligen, bör avrådas från att använda dem.
  • Att stretcha bålmusklerna kommer osannolikt att ge något skydd mot ryggont eller minska återkommande ryggont.
  • Corestabilitetsövningar är inte mer effektiva än, och kommer inte att förhindra skada mer än, någon annan form av motion eller fysisk terapi.
  • Corestabilitetsövningar är inte bättre än någon annan form av övning för att minska kronisk rygg i smärta.

Alternativ kan ge bättre effekt än traditionell behandling
Carvalho et al (2016) fann i sin studie att placebo gav mer lindring mot ryggsmärta. Deltagarna visste alltså om att det var placebo de tog, och ändå såg man stora skillnader i jämförelse med den traditionellt rekommenderade och använda behandlingen.

Wippert & Wiebking (2018) har tittat på hurmindfulness-based stress reduction (MBSR) hjälpt patienter med ryggsmärta att reducera smärtan. Då man vet att smärta kan vara ett resultat av flera biopsykosociala faktorer, undersökte de om MBSR kunde hjälpa koppla från stressmekanismerna, som i sin tur då reducerade den upplevda smärtan.

Så vad ska jag göra då?
Det är såklart inte tillräckligt att ligga/sitta stilla och chilla. Det kanske hjälper att minska stresspåslaget och hantera akuta skador, men du måste också rör på dig.
På olika sätt, kroppen vill ha rörelse! Vilken mängd, belastning och tempo som är rätt för just dig går inte att generalisera tyvärr. Inte heller går det att säga att coreträning specifikt kommer hjälpa dig eller din patient med ryggsmärtan.

Läs också Saras blogginlägg Fyra myter om din ryggrad i yogan.
Och Hanna Brus inlägg Myter och tveksamma påståenden kring ryggsmärta.

Källor:
Ja, jag enbart valt källor som stödjer min tes, jag inser problematiken i det. Jag har medvetet valt att lägga upp det på det här sättet för du har förmodligen redan överrösts av källor, artiklar och inlägg om hur en stark core ger mindre ryggvärk, det här inlägget är tänkt som en motvikt till det.

Carvalho, C.,  Caetano, JM., Cunha, L., Rebouta, P., Kaptchuk, TJ., Kirsch , I. Open-label placebo treatment in chronic low back pain: a randomized controlled trialPain. 2016.

Lederman, E. The myth of core stability. CPDO Online Journal. 2007.

Wippert, PM., Wiebking, C. Stress and Alterations in the Pain Matrix: A Biopsychosocial Perspective on Back Pain and Its Prevention and TreatmentInt J Environ Res Public Health. 2018.

11 mars, 2019 | 3 KOMMENTARER!
Everyday YogaTala Ohm YogaYogalärarutbildning

Informationsmöte om 200h yogalärarutbildning – start i Augusti

Det är flera som hört av sig och efterfrågat informationsmöte om Everyday Yoga School 200h yogalärarutbildning som startar i Augusti. Eftersom jag väldigt sällan befinner mig i Stockholm, och ni som är sugna på utbildningen är utspridda i landet tog jag det moderna beslutet att ikväll (måndag) 19.30 hålla en LIVEsänd Informationsträff på Instagram för dig som vill höra mig berätta mer om upplägget, vad som gör den så jvla grym och vad du borde förvänta dig av en yogalärarutbildning.

Det är såklart också för att du ska kunna ställa dina frågor! Kan du inte var med under LIVEsändningen kommentera den här posten eller PMa mig din fråga så svarar jag på den – sändningen ligger kvar 24h så du kan se när du har tid.

Vi ses 19.30 på @vevvejaderlund!!
/Vevve

1 2 164

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.