Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaTräningYoga

Yoga öppna upp bröstryggen

Det är väldigt vanligt med låsningar i bröstryggen, stora eller små, kännbara eller “bara begränsande”. Jag bjuder därför på inlägg “Yoga öppna upp bröstryggen”

Jag skulle börja med att göra några solhälsningar eller värma upp på annat sätt innan du gör övningarna. De går såklart att göra för sig, eller som en del av din dagliga sadhana (egenpraktik).
Varför uppvärmning då? Jo såklart för att förbereda kroppen och öka möjligheten att kunna få ut det mesta möjligt av dessa asanas (positioner). Eftersom vi ofta bär mycket spänningar och stelhet i nacke och bröstrygg i vår vardag, tar vi även med oss det till mattan. Där hindrar de oss, och gör att vi kompenserar, och bygger på spänningarna.

Över till asanas:

  1. Bhujangasana (Kobra) / Urdhva Muhka Svanasana (Uppåtgående hund)
    Lägg dig på mage, placera händerna under axlarna, rulla tillbaka axlarna
    Kobra – lyft överkroppen med ryggstyrka, använd händerna för att skapa aktivitet i armarna, inte för att trycka dig hela vägen upp
    Uppåtgående hund – Tryck dig hela vägen upp till raka armar, om du kan hålla positionen tryck ner fotryggarna och lyft dig upp så du enbart har fotryggarna och handflatorna i golvet.
    !OBS 1! Axlarna ska vara sänkta och långt borta från öronen
    !OBS 2! Arbeta skuldrorna mot varandra för att verkligen få till öppningen i bröstet som du strävar efter
  2. Salabhasana (Locust)
    Liggandes på mage, andas ut och lyft upp överkroppen, fatta tag med händerna bakom ryggen och arbeta bak med dem.
    Axlarna är i utåtrotation, sänkta och arbetar skuldrorna in mot varandra. Fötterna kan vara i golvet eller lyfta.
    !OBS! Tänk lång och stolt balletsvan-hals, inte titta upp och anstränga nacken, jobba med hjässan långt från axlarna.
  3. Dhanurasna (Bågen)
    Ligg på mage och greppa tag om anklarna (är du gravid eller av andra orsaker inte kan greppa tag om dina anklar kan du lägga dig på sidan och ta ett ben/en bröststretch  taget). Som ni ser på bilden håller jag på insidan av fötterna (tummarna pekar upp) = mer bröstöppning, det går lika bra att hålla på utsidan av fötter/anklar (tummar pekar ned).
    Pressa in fötterna i händerna och tänk “Uppåt”, inte bakåt, när du lyfter.
    !OBS 1! Axlarna ska vara sänkta och långt borta från öronen. Tänk lång och stolt balletsvan-hals, inte titta upp och anstränga nacken, jobba med hjässan långt från axlarna.
    !OBS 2! Knäna vill väldigt gärna “sticka ut åt sidan”, arbeta dem in mot varandra.

Vilka är dina bästa tips för att öka upp rörligheten i bröstryggen?
Har du testat dessa asanas nedan?
Hur funkar de för dig?

Yoga öppna upp bröstryggenYoga öppna upp bröstryggen Yoga öppna upp bröstryggen

2 kommentarer

Lämna ett svar till Veronica Jäderlund Avbryt svar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.