Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaTräningYoga

Morgonträning – kettlebell kan visst vara yoga

jag vet att det inte är en kettlebell på bilden men orkade inte ta bild i morse, så ni får denna skönhet istället

De senaste dagarna har jag börjat mina morgnar med 45 minuters OSHO-meditation innan jag satt ens på mobilen eller loggat in på datorn. Vilken skillnad det gör för mitt lugn, att inte direkt utsätta mig för stimuli och intryck.
Nu ska jag inte bygga upp föreställningen om att det varit lätt eller alltid behagligt, för efter ett tag går hjärnan verkligen på högvarv
– mmmm:ar jag för högt nu?
– undra hur lång tid det är kvar
– har jag inte lite kramp
– kliar det inte
– oh jag måste handla bomullstussar
– det kliar massor
– jag borde åka iväg med återvinningen ikväll
– okej, inte kramp men börjar det inte göra ont?
– vad gott det vore med mat
– MEN SLUTA KLIA DÅ!!
– har jag mmmm:at på ett tag nu?

Ja…och typ så fortsätter det under de 30 minuterna då jag ska andas in genom näsan och på utandning göra ett mmmm:ande ljud. Sedan följer 15 minuter armcirklar och 15 minuter tyst meditation. Den mattekunniga räknar det till 60 minuter, vilket är helt korrekt men jag har så många myror i brallorna att jag inte fått mig själv att stanna för den sista delen – än. Men det kommer.
B.K.S. Iyengar skriver i sin bok “Light on life” om hur vi tror att vi kan stänga av allt hjärnkaos genom att sätta oss ner, och så ska meditationen verka som magi. “Först måste du anda, sedan kan du meditera” säger han. Ett sätt att göra det hela på är därför att först göra sitt vinyasaflöde, och sedan meditera. Då har du liksom jobbat bort all myror i kroppen och kan landa i stillheten.

Igår kom snön så imorse var det fler myror än vanligt, inte en chans att jag kunde sätta mig ner, så det blev ett svettigt, och stånkande, Kettlebell-pass på ca 25 minuter. Jag säger som the one and only Cecilia Gustafsson: “Jag tränar inte bara yoga, men all träning jag gör är yogisk”, för även om det var med en kettlebell jag tränade, och det inte fanns en enda hund eller kobra under passet, var det yoga för mig. Jag lät andningen leda om jag skulle hålla tempot eller justera det, jobbade med rot- och maglåset hela tiden och höll hela fokuset på rörelsen och ögonblicket. Det låter som yoga i mina öron.

Efter mina tre varv satte jag mig på kudden, och okej det var inga 60 minuter, men de 10 minutrarna i tystnad var de mest avkopplade hittills. Absolut kom det tankar, som det alltid gör, men jag hängde inte fast vid dem, eller ältade dem. Jag observerade dem och lät dem flyta runt där.

Genomkörare – 3 varv
Goblet Squat 10st
Armémask 10st
Pliésquat 10st
Clean + jerk 10st(höger sedan vänster)
Utfallshopp 20st
Swing 10st
Rodd 10st(höger sedan vänster)
Burpees 10st

2 kommentarer

  1. “All träning jag gör är yogisk” –
    så tänker jag också. Det ena utesluter inte det andra så länge The Medvetenhet är med ♥

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.