Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
YOGA WORLD
Min YogaspaningMindsetTala Ohm Yoga

4 tips på meditationstekniker mot ångest

Mindfulnessmeditation används allt oftare som behandling för ångest, men det har tyckts svårt att sammanställa konkreta bevis på dess effektivitet på ett övertygande sätt. Nu har en klinisk studie funnit fysiologiska bevis på att mindfulness meditation bekämpar ångest.

Igår publicerades en forskningsrapport från Georgetown University Medical Center där forskarna delade sina fynd. Studien inkluderade 89 patienter som hade ångestsyndrom, ett tillstånd av kronisk och stärkt oro.Deltagarna i studien delades upp i två grupper; ena gruppen fick medverka i en 8-veckor mindfulness meditationskurs med fokus på att minska stress. Den andra gruppen fick gå en 8-veckor “Stress Management Education course”  med generella tips om nutrition, sovvanor och wellness. Kurserna hade liknande upplägg men bara den första inkluderade mindfulnessmeditation. Forskarna fann att patienterna i den första gruppen fick en avsevärd minskning av sina stresshormon och inflammatoriska reaktioner när de blev satta i en stressande situation. Medan patienterna i den andra gruppen hade försämrade reaktioner.

4 tips på meditationstekniker mot ångest:

  1. En enkel 5-minuters vägledd meditation. 
    Sänker pulsen, stillar tankarna och minskar stresshormonen. Du behöver inte byta om, du behöver inte ha tidigare erfarenhet. Det är bara att sätta dig bekvämt, trycka play på min meditation för nybörjare , och följa instruktionerna.
    https://www.youtube.com/watch?v=Z1HGgxigxoU
  2. Balanserande andningsövning – Nadi Shodana Pranayama
    Enligt yogafilosofin balanserar den höger och vänster sidas energiflöde och det finns flera studier som visar att andningsövningar sänker stresshormoner och minskar, eller helt tar bort, stressen. Här visar jag tekniken bakom Nadi Shodana (alternerande näsandning)
    https://www.youtube.com/watch?v=yPS2z8ywkDE&t
  3. Yinyoga – avslappning utan kollaps
    Denna yogastil handlar om att ge total avslappning genom aktiv vila. Det är inte att du ska somna i positioenrna eller kollapsa/hänga på ett sådant sätt att du skapar fler spänningar. Stötta upp med filtar, kuddar och bolster för att ge kroppen chans att gå ner i varv och helt rikta fokus mot andetaget. Välj mellan denna yinklass för mjukhet i sinnet eller den tysta klassen, för introspektion.
    https://www.youtube.com/watch?v=gUbSRWfLY1M&t
  4. Shavasana – död mans pose
    En av mina favoritmeditationspositioner är Shavasana. Jag gillar att lägga mig på min tjockaste yogamatta, kanske till och med ha en filt under hela mig. Låta huvudet och översta delen av axlarna vila på en kudde,stötta upp benen genom att placera en kudde eller ett bolster under vaderna/knäna och avsluta med något litet över ögonen för att kunna slappna av. Ställ timern på 5 – 10 – 15 – 20 minuter, det som känns rimligt för dig, och totalt hänge dig åt andetaget och tystnaden. Märker du att tankarna tar dig bort kan du använda dig av mantrat “So Hum” som översätts till “I am that” och ‘that’ beskrivs som allt skapat. So på inandning, Hum på utandning.

Vill du läsa mer om yoga och ångest har Lisa skrivit om yogaterapi mot ångest i denna artikel.

Annons

Populärt från Yogaworld.se