Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaYoga

Därför får du ont i handlederna när du yogar – och så kan du fixa det

Det är så vanligt att nya yogis får ont i handlederna. Denna bloggpost syftar tydliggöra: därför får du ont i handlederna när du yogar – och så kan du fixa det. OBS! Detta är såklart för dig med friska handleder, har du artros, reumatism eller annan sjukdom eller skada är inte riktigt dessa riktlinjer som gäller.

Därför får du ont i handlederna när du yogar

  • Dina handleder är för svaga
    Vi belastar inte handlederna i vår vardag, står definitivt inte med dem i marken. Resultatet blir att de är svaga, och när du börjar med fysisk yoga lägger du helt plötsligt massa vikt på dem, under en lång period. Detta leder till överbelastning.
  • Dina handleder är för stela
    Precis som att vi inte lägger belastning på handlederna, arbetar vi med dem i ett väldigt begränsat rörelseschema. Vilket leder till att vävnaden (fascia, muskler) okring och i handleden blir stel och utmanas plötsligt oerhört när du vill att den ska dorsalflexa (röra sig till en “STOP n the name of Love”-hand) i nedåtgående hund och många fler positioner.
  • Du felbelastar dina händer och handleder när du tränar
    Även om du inte skulle vara värst stel eller svag är fel teknik den största bidragande orsaken till ont i handelderna när du yogar (detta är enbart baserat på empirisk data har ingen studie bakom det).

Så får du mindre ont i handlederna när du yogar

  • Lägg belastning på dina händer
    Stå i hunden, plankan, gör kråkan – ha händerna i mattan och träna upp styrkan precis som du skulle göra styrkan i benen om du skulle vilja börja springa. Och precis som när du ska starta upp med löpningen: ta det gradvis. Jobba lite i taget, lite smärta är okej men börjar det göra så ont att hela du spänner dig och håller andan – ta en paus och kom sedan tillbaka.
  • Arbeta upp rörligheten
    I början på den här videon (även inklippt nedan) visar jag hur du kan arbeta upp rörligheten i dina handleder. Det handlar om att, precis som nämnt i punkten ovan, gå dit som känns obekvämt i ett lugnt och sansat manér. Inte att inte göra något och hoppas att det blir magiskt bättre.
  • Teknik, teknik, teknik
    Nu till omslagsbilden och de gröna prickarna. De mörkgröna punkterna ska aktivt tryckas ner i mattan, och de gröna ska lyftas lätt upp från mattan. Fokus på undersidan av pekfingerknogen leder till att de fyra punkterna som utgör ‘handflatefyrkanten’ får kontakt med underlaget, ger en jämn viktfördelning i hela handen och avlastar handleden. Föreställ dig sedan att den här fyrkanten ger dig möjlighet att suga upp energi från marken (genom den stora centrerade ljusgröna cirkeln som utgör kupolen i din handflata) och vidare ut i armarna och kroppen.
  • Träna, träna, träna
    Det här kommer (förmodligen) inte gå helt rätt första gången du gör det. Så låt det ta tid, träna, upprepa, återvänd och kom ihåg att andas 😉

Har du fler frågor om din fysiska praktik som du vill gå till botten mer? Vill du få en djupare förståelse för mötet mellan kropp och sinne på yogamattan. Hur bättre teknik utifrån sätt kan hjälp dig inåt, hur en lättare känsla inifrån kan hjälpa dig utåt? Eller är du nyfiken på yoga men vet inte vart eller hur du ska börja?
Everyday Yoga School 200 timmars grund yogalärarutbildning tar upp allt det och är både för dig som vill bli yogalärare. Men också för dig som bara vill fördjupa dig i yoga för din egen skull.

7 kommentarer

  1. Bra artikel om handleder det är många som slarvar med att värma upp och stärka handlederna. Vilket ofta leder till smärta och missad praktik. Jul att se dig på yoga games igen. Du är alltid välkommen att hälsa på i Uppsala på lite yoga om du har vägarna förbi. https://www.uppsalahotyoga.se

    Hade fint

    Nicklas

  2. Intressant. Jag brukar inte få ont i handlederna, däremot känns det som om delar av händerna domnar om jag jobbat mycket med Crow pose, tex. Ringfingret, lillfingret och yttre delen av handflatan kan domnar och pirrar i flera dagar efteråt. Är det något jag ska bekymra mig för, tro?

    1. Det är svårt att säga såhär utan att ha sett din praktik Kattis men domningar kan definitivt vara en följd av tighta handleder och felbelastning. Dock att det varar i flera dagar…hmm det gillar jag inte. Det låter som att en nerv kommit i kläm, kan så klart vara pga tight och fel teknik men hur löser vi det är frågan. Prova att arbeta upp rörlighet och styrka (rutinen jag länkar till i videon) i 2-3 veckor, typ varje/varannan dag. Blir det inte bättre gå till någon kroppsterapeut typ fysioterapeut, kiropraktor, osteopat eller liknande för utredning.

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.