Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaTräning

Kom igång med Pilates Complete: del 1 av 2

Eftersom jag under mars har lagt in en hel del pilates i min träning tänkte jag dela med mig lite grundläggande tips hör i bloggen. För att hjälpa mig få det rätt ställde jag några frågor till Linda och Jasmin på Pilates Complete. Detta är del 1 av 2, imorgon kommer fortsättningen.

Först och främst, kan ni i en mening förklara grundbegreppen Imprint och Power House
– Imprint är det läge där alla magmuskler arbetar aktivt för att skydda ländryggen mot för stor belastning under träningen. Power house är samlingsnamnet för säte, mage och insida lår och de muskelgrupper man hämtar kraften från i pilates, ett annat ord för core.

Vad är viktigt att tänka på när man jobbar med liggande positioner?
– I alla liggande övningar är det viktigt att hålla magen stark inifrån och ut. Med det menar jag att man enbart utför så stora rörelser med benen som man klarar av att hantera, dvs att man orkar hålla de djupa magmusklerna aktiva och ländryggsmusklerna avslappnade i neutral eller imprint position. I alla liggande övningar är det också extra viktigt att tänka på huvudets och nackens placering och rörelse. När man rullar upp i en situp eller liknande magövning är det viktigt att man startar med en liten förlängning av nacken ( headnod), att nacken följer bröstryggens rundade linje och att man hela tiden håller skuldran stabiliserad för att undvika onödiga spänningar kring hals, axlar och nacke.

Vad är viktigt att tänka på när man jobbar med stående positioner?
I alla stående positioner är det viktigt att vara noggrann med startpositionen. I en bra startposition är alla skelettdelar – fot, knä, höft, bröstkorg, axlar, huvud – staplade ovanpå varandra. Man kan tänka sig bilden av ett högt torn av legoklossar, om inte klossarna är staplade rakt faller tornet eller blir väldigt snedbelastat, samma sak är det med kroppen. I alla stående positioner är det också viktigt med förlängning, att sträcka på sig och att göra i det i alla riktningar på en och samma gång. När man pressar ner fötterna mot underlaget samtidigt som man strävar med toppen av huvudet upp mot taket/himlen så skapas ett drag inuti kroppen som hjälper till att aktivera de djupt liggande musklerna och stabiliteten.

Jasmin Salhi och Linda Ahlgren äger och driver Pilates Complete, du kan träna med dem i deras vackra lokaler i Göteborg, eller online hos Yogobe med deras “Stark inifrån och ut”-träningsprogram för nybörjare.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.