Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaYoga

Yoga och lymfa – så stöttar du immunförsvaret

Så har vi kommit till den första av era läsarfrågor: Vad för yoga kan man göra för att stötta lymfsystemet? Efter rigoröst läsande och samtal med yogaläraren och läkaren Erik Myrberg kommer här svaret: Yoga och lymfa – så stöttar du immunförsvaret.

Vi börjar med, vad är lymfa?
1177 Vårdguiden skriver: “Lymfan består av överskottsvätska som finns mellan cellerna och innehåller också vita blodkroppar och proteiner. // Lymfsystemet är viktigt för att kroppen ska kunna försvara sig mot infektioner av olika slag. Systemet består dels av så kallade lymfatiska organ vilka bildar speciella celler som deltar i försvaret mot infektioner, dels av ett nätverk av lymfkärl som transporterar en vätska som kallas lymfa. // Det avlägsnar gamla, skadade eller främmande celler, till exempel gamla röda blodkroppar eller tumörceller.”

Organen som utgör lymfsystemet är mjälten, brässen och ‘övrig lymfatisk vävnad’ exempelvis halsmandlar. Lymfkärl och lymfkörtlar finns placerade i hela kroppen, ofta i grupper. Några av dessa grupper finns i armhålorna och ljumskarna som gärna arbetas med vid lymfmassage. I detta system mognar antikroppar och vita blodkroppar, båda två utgör del av immunförsvaret. Lymfkörtlarna fungerar också som filter som fångar upp, och sedan eliminerar, virus och bakterier, så kan ren lymfa fortsätta vidare i systemet.
Sammanfattningsvis: rör på dig på olika sätt, få lymfan att flöda och stötta ditt immunförsvar.

Blodet cirkulerar runt med hjälp av en hjärtat som fungerar som pumpen. Det lymfatiska systemet har ingen pump, lymfan transporteras vid muskelkontraktioner i lymfkanalerna, samt i de större musklerna som omger det. Alla typer av rörelser kontraherar (spänner och slappnar av) musklerna vilket vrider vätskan mellan cellerna ur vävnaderna in i lymfkanalerna. Med yoga arbetar vi medvetet med flera kroppsdelar i olika rörelser vilket kommer åt olika lymfnoder. Även yogaandetaget hjälper stimulera lymfan då det påverkar samlingarna av lymfnoderkring bröstkorgen och i armhålorna.

För att undersöka det vetenskapliga belägget bakom kopplingen yoga och lymfa pratade jag med med Erik Myrberg läkare, yogalärare och ena halvan av teamet bakom podcasten “Yogalärarna” – en podcast om yoga, medicin och vetenskap. Han kommenterar:
“Rörelse är jätteviktigt, och träning är toppen. Jag tycker inte att yogisar ska bry sig om lymfkärlen så mycket. Det är lätt att tänka sig att man får ett bättre immunförsvar av att jobba med lymfkärl och lymfkörtlar på något sätt men så är det inte. Såhär stärker vi vårt immunförsvar.

  • Tillräckligt med sömn.
  • Fysisk aktivitet, men inte extremt hård träning.
  • Återhämtning.
  • Att inte ha någon extrem näringsbrist. Det är ovanligt med näringsbrister förutom i några få grupper. D-vitamin om man har heltäckande klädsel. Järn för menstruerande kvinnor. B12 för veganer.
  • Vaccinationer.

Det finns inget som talar för att vi kan stärka vårt immunförsvar på något annat sätt. Generellt ska vi nog inte stirra oss blinda på anatomin i kroppen för att förklara yogans fantastiska effekter. Då är det mer spännande att titta på fysiologin.”

Med det sagt, och den kroppsliga funktionen framlagd uppmanar jag alltid att själv utforska och uppleva i kroppen. För dig som känner att du själv vill utforska hur yoga hjälper stimulera din lymfa och stötta immunförsvaret, såhär kan yogapositioner öka flödet av lymfa:
Inversioner – Vänder på gravitationen och hjälper lymfvätskan flöda till den övre delen av kroppen.
Twister och fram/bak/sidofällningar – Stimulerar flödet från extremiteterna till bålen
Starka, dynamiska flöden – Skapar kontraktioner i de stora muskelgrupper och påverkar därmed det lymfatiska systemet då detta är det huvudsakliga sättet lymfan rör sig genom kroppen.

7 yogapositioner som kan stötta lymfsystemet:
Urkraft – fokus arbeta med stora muskler
yoga&lymfa_godesspose (800x450)
Utkatasana med twist – fokus på rotation
yoga&lymfa_utkatasana (800x450)
Anjenasana med sidosträck – fokus sträcka ut sidokroppen
yoga&lymfa_anjaneasana (800x450)
Matsyendrasana – fokus på rotation
yoga&lymfa_matsyendrasana (800x450)   

Setu Bandha Sharvangasana – fokus bröstöppning
yoga&lymfa_setubandhasharvangasan (800x450)
Vipariti Karani – fokus vända upp och ner på benen
yoga&lymfa_viparritikarani (800x449)

2 klasser som väcker flödet i kroppen

Källor:
1177 Vårdguiden
Yoga International – 5 Natural Ways to Relieve Lymphatic Congestion
YogaGlo – Lymphatic System Flush
Gaia – Yoga and Lymphatic Circulation
I år kommer även Karin Björkegren Jones ut med en bok om just Yoga och Lymfa som jag ser fram emot att läsa!

2 kommentarer

  1. Jätteintressant .. yoga mår man så mycket bättre av. Det bästa som hänt mej. Å tack för intressant läsning med yogaworld❤️

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.