Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaYoga

Omvänd krigare – flip & reverse it

Idag byter vi perspektiv med en Omvänd Krigare.
Ibland fastnar vi i våra mönster, blir bekväma och allt eftersom tankarna flyter iväg tappar vi fokus på nuet och vad vi gör. Det finns många fördelar med att repetera positioner, att återkommande möta sig själv i nedåtgående hund för att känna in dagsform, eventuella framsteg eller förändringar. Men det är också nyttigt att vända på steken och byta perspektiv.

Så gör du omvänd krigare:
Börja i Krigare B med höger fot fram. Vänd höger handflata upp mot taket luta dig sedan bak och sträck höger arm upp mot taket samtidigt som du låter vänster hand komma ner mot vänster ben.
Denna position kanske verkar simpel, men vad händer med ditt främre knä? Är det fortfarande i 90 grader?
Har den högre armen “åkt ur” axeln eller är den integrerad även fast du sträckt den uppåt?
Hänger du i din bakre arm, mot det bakre benet eller är det din bålmuskulatur som bär dig upp?
Har du kollapsat i nacken när du tittar upp mot fingertopparna, eller är den stabil och avslappnad i kombination?

Dagens sadhana:
Stäng av mobilen. Lägg till den omvända krigaren i ditt flöde, eller gör den i sin egenhet. Håll 10 andetag på varje sida och upprepa gärna 2-3 varv för att hinna känna in positionen.
Se sedan om du kan ta den lyhördheten utanför mattan. Finns det någon situation där du kör på autopilot? Händer det att du “kollapsar” eller inte är medveten om rörelser eller vanor?
Dela gärna nedan om din sadhana. Var något som var lätt, svårt, något som väcktes? Om du lägger upp på instagram använd #minsadhana #weleda #beyoga365 och @vevvejaderlund.
Dag 1 – Vilket är ditt mantra?

44 kommentarer

  1. Har problem m muskel o ledvärk som varit extra intensiv nu när kylan kom tillbaka. I går flyttades mattan till sängen där jag gjorde liggande ryggvridningar o sen hade fokus på att andas. Andas in, andas ut o slappna av om o om igen. I dag mår jag lite bättre. Börjat dagen på samma vis som gårdagen slutade. Hoppas på en bättre dag o att jag ska kunna göra nån vinyasa m omvända krigare mer än i tanken.

  2. Att stanna i 10 andetag i den omvände krigaren var en ny upplevelse för mig. Jag brukar oftast göra den i flöde eller stanna i 5 andetag när jag vill känna in kroppen. Första rundan blev andningen ansträngd så i andra rundan backade jag tillbaka lite. Insåg även att jag gärna vill vrida överkroppen för mycket så det gör ont i ryggen. Väldigt bra att verkligen gå in på djupet och känna efter hur och var det känns. Leka med en asana som jag annars bara flödar igenom.

  3. Från att mest känna in om jag stod rätt och att det kändes obekvämt någonstans, till att helt hamna i positionen utan att tänka på allt runt omkring. Vilken härlig känsla! Hoppas den följer med mig resten av dagen!

  4. Att landa länge i vissa positioner (ex omvänd krigare) kan vara sjukt provocerande för mig ibland. Just för att jag vill komma vidare, rastlös och nyfiken på vad som komma skall. Jag i ett nötskal kanske…?? Jättenyttigt för mig att hålla i tio andetag! Har lovat mig själv att fortsätta göra det både i omvänd krigare och andra positioner som jag liksom tröttnat på. Spännande med nya utmaningar och synvinklar. Ser fram emot morgondagens. ?

  5. Härligt! Omvänd krigare är en av mina favoriter. För mig har det skett ett stort skifte gällande vanor de senaste åren, då jag brutit destruktiva mönster. Då kunde dagarna kännas lika, men idag upplever jag ofta varje ögonblick som unikt. Kanske hjälper det att jag flyttat 8 ggr de senaste 3 åren. ? Haha, nej men skämt å sido. Tack vare yogan har jag klarat av att möta de tankar och känslor som jag tidigare stötte bort genom att vara självdestruktiv. Det är lättare att bryta en dålig vana om man kan vara i det obekväma och inte känner ett behov av att fylla tomrummet. Skrev lite andra iakttagelser på instagram. ?

  6. Oj vad jag fick kämpa för att få ihop det imorse men såååå värt efteråt ? Barnen fick helt enkelt va med på ett hörn och det hela slutade med att tre av fyra hade morgonyogat istället ? Tack för inspo och att du inspirerar mig till att komma på mattan! ?

  7. Jag håller på att lära mig lyssna på min kropp.. jag har under en längre tid kollapsat av och till fysiskt.. just nu lider jag av inflammation i höftböjaren och blir ständigt påmind om att djupandas, röra mig medvetet, vara i kroppen- jag behöver hejda mig, stoppa tempot och vara medveten om kroppen i mina rörelser utanför mattan också, inte bara vid meditation och yoga! Jag försöker varje dag och när jag glömt eller glömmer så blir jag påmind om detta på olika sätt! Idag går jag långsamt för att jag måste- jag lär mig att njuta av det ?? Det är så spännande med hur kroppen fungerar!! Idag så stod jag skönare än någonsin i denna position – omvänd krigare- förmodligen för att jag är här och nu på ett helt annat sätt för tillfället- då jag nu är sjuk i höften!

  8. Jag fick ihop ett kort pass med solhälsningar o lite krigare. Jag har en bas som jag istort alltid kör och i den i går omvänd krigare B. Jag älskar den positionen eftersom den är precis lagom utmanade för mig. Jag har dessutom två trasiga knän som jag alltid måste vara noga med att inte placera fel i krigarpositionen. Vinkeln får aldrig bli större eller mindre än 90 grader då får jag en kraftig smärta. Därför är krigaren en alldeles lagom utmaningen för mig. Passet idag blev kort eftersom jag fick köra med familjen runt mig o minsta sonen är lite upponervänd. Det blev ändå ett bra pass. ??

  9. Det omvända krigaren var ingen hit för min krånglande höft idag. Sen kanske löpningen innan gjorde höften en smula känslig. Jag fullföljde inte utan gjorde några solhälsningar och stretchövningar istället..

  10. Jaha det är var ett uppvaknande?Jag har tyvärr haft uppehåll med yogan ett tag av olika anledningar. Såg denna utmaning som ett steg i att ta tag i den igen. I krigaren var andningen lite ojämn i de 10 tagen. Benen kändes svaga och höfterna stela. Ännu en anledning till att komma igång igen med regelbunden yoga??Kroppen behöver det verkligen. Startade med några OM för att bara andas. Blev väldigt varm om jag bara gjorde 5 solhälsningen plus omvänd krigare. Följer din utmaning med god förhoppning av en regelbunden yoga träning??

  11. Vilken utmaning att hålla bakvänd krigare i tio andetag, fick kämpa för att inte gå vidare jättenyttigt för huvudet att ” härda ut” och inte bara byta när det känns mottigt.

    1. Någon sa till mig “yoga börjar när du vill lämna positionen” – tror det är en sanning med modifikation, absolut behöver vi stanna och hålla ibland, men ibland är vi lite för tjurskalliga och stannar för länge. en ständig dans att undersöka vilket som är rätt just nu

  12. Började morgonen med att köra ett krigarflöde på Yogobe i ca 10 min. Jag har en galet stel högersida och speciellt på morgonen (finns det tips på korta bra flöden för “uppmjukning” av detta från Yogobe så tas det tacksamt emot ?) – det gör att det tar emot på högersidan och jag har lite svårt att slappna av. Efter flödet så körde jag enbart omvänd krigare, 3 rundor med tio andetag på varje sida och nedåtgående hund emellan.
    Jag märker som sagt stor skillnad på vänster och höger sida, Jag kommer inte ner lika lång när jag ska “dra ihop” högra sidan – förstår ni hur jag menar?
    Avslutade med ett kort flow på varje sida där jag gick från omvänd krigare till en låg position som jag tror är en slags “side angle”. Avslutade i barnets position.
    Skön start på dagen ???

    1. Jag har tänkt skapa en playlist med mina korta favoriter Azarina – jag återkommer med den så du ska få mjuka upp. Kanske är dagens sekvens här i bloggen något som hjälper <3

  13. Älskar alla de olika krigarpositionerna men brukar inte stå så länge och gör den omvände krigaren oftast i ett flöde. Dock bråkar ibland det bakre knät med mig när jag går i flöde. Att sakta gå in i positionen o verkligen känna in o stå stabilt o fokuserat passade mig perfekt idag. Kroppen är stark, andningen på plats så idag var det en riktigt stolt omvänd krigare. Kände dock lite stelhet i nacken under tredje repetitionen men då backade jag lite o det kändes bra igen. Känslan nu efteråt en pirrande energi i kroppen samtidigt som tankarna är stillade.

  14. Idag tog jag med barnen och åkte hem till min mamma för ett par dagar. Hade ingen riktig plan för när jag skulle ta mig till mattan idag så när barnen somnat ställde jag mig nedanför sängen och körde igång. Jag känner en sådan trygghet och ett sådant lugn av att höra barnens andetag när de sover. Det blev ett långsamt, stärkande flöde. Jag är tacksam för att jag hoppade på igår. Ser fram emot resten av tiden. Så härligt att läsa om alla som kämpar på med sitt. Vilken inspiration.

    I bilen på vägen hit slog jag på Ek ong kar sat gur prasad-slingan som du tipsade om igår och sjöng med hela slingan. Det kändes verkligen som att all negativ energi jag kände innan rann av mig minut för minut. Tack för tipset.

    1. Låter ljuvligt Malin H <3
      ps. Jag har faktiskt använt mig av den i bilen också haha för att lugna ner mig då jag har en tendens att blossa upp bakom ratten – funkar hur bra som helst.

  15. I min strävan efter acceptans i livet så har yogan blivit mitt bästa redskap/verktyg. D går inte att vara igår el imorgon under ett yoga pass. Omvända krigaren gav mig fokus på att andas jämna lugna andetag samtidigt som jag försökte stabilisera corepartiet för att inte hänga. Va som “alltid” en mer medgörlig sida än den andra…noterar detta med nyfikenhet o inget dömande ? Namaste!

  16. Kändes mycket bra idag ??? En skön känsla när det känns avslappnat och positionen känns naturlig ??
    Så tacksam för att jag hittat yogan, även om den kommit till i mitt liv som en del av mitt tillfrisknande efter utmattningssyndrom.

  17. Har precis satt mig ner på mattan efter att ha gjort ett eget lite flöde av solhälsningar och krigare B.
    Så nyttigt att stanna i positionen en längre stund. Hann verkligen känna efter vad som händer med knän, armar, andning mm. Dessutom skönt att ta det lugnt och inte stressa in i nästa position. Ser fram emot imorgon ?

  18. Bakåtböjningar var länge en stor utmaning pga en operation i tonåren. Långsamt lär yogan mig att acceptera, att öppna upp, att lyssna, att älska.
    Att hålla en position som denna i tio andetag är utmanande och provocerande, jag hamnar ofta i ett tankekaos, vill bara ur positionen och komma vidare. Idag kunde jag dock släppa taget och slappna av, och helt plötsligt var jag i kroppen och inte bara i huvudet, om du förstår hur jag menar..

  19. Jag har också alltid haft “bråttom förbi” krigarna när jag yogar, så hålla kvar 10 (!) andetag var en utmaning. Har alltid haft en hatkärlek till krigare, men jobbat upp bekantskapen med små steg. Nu hade det ju varit trevligt att skriva att det var fantastiskt, men tyckte faktiskt att 10 andetag var en hel evighet? Tänker att det får vara ok det med.

  20. Oj vad svårt det var att stanna i 10 andetag. Gillar positionen men det här med att stanna upp och känna in, tänk att det kan vara så svårt ibland. 7 andetag blev det idag.

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.