Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaYoga

Vardagsyoga – mjukt flöde som väcker kroppen

Tanken med dessa två veckor är att hjälpa skapa kontinuitet i er praktik, då en av de vanligaste frågorna jag får av er är “hur kommer jag igång, och håller igång med yoga?”. Ofta rekommenderas Surya Namaska A, solhälsning A, för att komma igång och den är inte dålig. Men jag har känt i min kropp att det är det är väldigt monotona rörelser som inte ger mig tillräckligt med värme i alla olika rörelseriktningar. Om vi ser till nybörjare brukar de också översträckta benen, kröka ryggen, gama nacken och hänga i axlarna – inga välgörande rörelser direkt. Idag bjuder jag på min favorit sekvens, Jaagrata Namaskar, som jag alltid börjar min egen praktik med. Jag använder den även på mina klasser istället för den klassiska Surya Namaskar (solhälsning) då jag upplever att den är mjukare, väcker kroppen i fler riktningar och förbereder mig bättre för min stund på mattan.

Dagens sadhana: 
Stäng av mobilen och flöda med i sekvensen nedan. Gör den på morgonen för att mjukt väcka kroppen. Eller på kvällen för att varva ner.
Dela gärna nedan om din sadhana. Var något som var lätt, svårt, något som väcktes? Om du lägger upp på instagram använd #minsadhana #weleda #beyoga365 och @vevvejaderlund.
Dag 1 – Vilket är ditt mantra?
Dag 2 – Omvänd krigare

 

 

48 kommentarer

  1. Godmorgon och tack för dagens övning!
    Älskar verkligen flöden för att väcka kroppen på morgonen ? För mig blev det svårt att få till “sidorna”, dvs när jag skulle rulla över på sidorna av foten så kom jag inte så djupt. Hade därför lite svårt att få det att kännas skönt och flödande, kändes mekaniskt och lite stelt. Hur kan det se ut ifall man inte är lika rörlig? Alltså jag blir som ett C i sidan om jag ska komma ner djupt och om jag stannar högt känns det väldigt stelt och inte så naturligt.
    Ha en fin dag! ???

    1. Bra fråga: Den huvudsak jag alltid fokuserar på är KÄNSLA. Känsla framför utseende varje gång. Känns det stel är det kanske en signal på att det inte är för dig. Att komma “djupt ner” med höften är helt oviktigt, vad du vill göra i den bakåt-sido-vridningen är att sträcka ut sidokroppen, gör du det med höften uppe eller nere – vet bara du. Om du ser ut som ett C, inga problems, så länge inte axeln kollapsat upp mot örat och du känner att du hänger i axeln = belastar den skevt.
      Ibland behöver vi stanna i positioner, testa, utforska, detaljstudera. Ibland behöver vi flöda. Du avgör 😉

      1. Tack ?? Ska testa sekvensen fler gånger och se hur det blir. Tänker att kanske ett par pass yin per vecka skulle vara bra för stelheten, vad tror du om det?

  2. Åh! I’m in love!! Vilken fantastisk morgonsekvens?? Frös om fötterna när jag steg upp och trött i ryggen, men nu varm i kroppen och mjuk i ryggen??
    Ha en fin dag!

  3. Hade en morgon som jag helst inte ville gå ur sängen alls men så gick jag upp för att se vad du har hittat på tills idag och belöningen kom (som alltid när jag sätter fötterna på mattan).
    Brukar använda Surya A på morgonen upplever B som för intensiv direkt när jag vaknat men det här var ett perfekt mellanting som gav mer värme än A. Lite trixigt alltid med nya flöden och jag får inte riktigt till ett flow för det går åt så mycket kraft till att klura ut hur jag ska göra men vet att det kommer med lite tålamod så rörelserna fått sätta sig ordentligt i kroppen. Tack ?

    1. Håller SÅ med dig om surya A och B, kroppen känns liksom inte redo och blir inte varm. Tror trixet kommer försvinna efter dessa två veckor om du kör den några fler gånger, precis som du skriver Josefin

      1. Det tror jag med ? Ska “bara” sluta övertänka och gå på känslan istället. Kroppen vet mer än hjärnan har jag märkt. Det är när jag börjar övertänka som flödet kommer av sig.

  4. Åh, så skönt. Skön sekvens och skönt att höra fler som inte är överens med Surya Namaskar-hälsningarna – trodde jag var den enda och därför inte kunde bli fulländad yogi 😉
    Din sekvens ska jag göra några gånger för att hitta känslan, och jag tror det blir lättare med din Jaagrata Namaskar. Tack och namaste.

  5. Åh vad roligt med ny sekvens och vad härligt för hela ryggen att sträcka ut ordentligt. Gillade sidoböjen massor, och den varma och sköna energin jag fick efteråt. ☺️?Denna blir det mer av!

  6. Detta var en fantastiskt skön variant av solhälsningen o den kändes skön i både kropp o knopp. Jag har en tendens att bli väldigt yr i huvudet om jag gör “vanliga” sol hälsningar på morgonen pga lågt blodtryck. Denna upplevde jag som “snällare” även m tanke på d ??

  7. Årets första pass ute. Underbart ? Idag använde jag mobilen för att se och höra hur jag skulle göra. En omgång med mobil och en utan. Klart skönast utan. Upplevde att det var lättare åt vänster, där fick det bra att rulla över till sidan av foten. På höger sida var det annorlunda. Känns som det kan vara en bra morgon, även fast jag gjorde det på eftermiddagen.

  8. Va kul! Tack för detta flow! Jag har aldrig gjort detta flöde förut, kändes passande för mig idag med min lite trasiga kropp. Bra att du la upp en film- jag fick följa dig ett par gånger innan jag fick in den i kroppsminnet. Så först träning och sedan gjorde jag nu ikväll flödet utan din video- för mig kändes det jätte skönt, jag blev varm i kroppen och andningen i rörelsen var bra! Så skönt att få öppna upp bröstet med en liten vridning tycker jag. Pga av min muskelinflammation så är jag extra försiktig och det var faktiskt mjukare för kroppen än den vanliga solhälsningen (fast den älskar jag). Jag har dock lite svårt för den första positionen i detta flöde.. stolen.. eller vad den nu heter.. jag vet inte varför, men jag har alltid haft ett motstånd till den.. nu ska jag övervinna det och köra detta flöde dagligen ett tag i kombination med annat.

  9. Helt ny sekvens för mig. Roligt. Jag kände mig stark och det var lätt att synkronisera andningen med rörelserna. Nu känns det helt sjukt att jag hållit mig ifrån mattan i drygt två veckor. Det är ju där tryggheten och styrkan finns.

  10. Det var en superhärlig sekvens. Jag ska se om jag även får till den på morgonen i morgon. Tack för lite ny input. ?

  11. Vilken härlig Solhälsning!!! Precis vad som behövdes idag när det ena stunden har snöat & haglat för att sen gå över till en solig kväll.
    Min sadhana gjordes på bryggan.

    Har lagt upp på instagram å ser att jag gjorde en Hund för mycket? men vad gör väl det?

    Igår hade jag yogaklass och vi körde även Omvänd Krigare.
    Jag var både trött och uttömd när jag kom hem så jag missade att göra ett inlägg här!

    Något hände efter klassen igår som inte har hänt mig på ett bra tag.
    Jag bara grät. Inga ledsna tårar utan mer stolta lyckotårar.
    Är så jäkla stolt över mig själv (har en massa jobbig grejer bakom mig som jag har tagit mig ur) Stolt över min yogautbildning. Glad över vad jag gör och kan förmedla till andra och sååå stolt över “mina” Yogisar.

    Allt bara kom över mig igår. Så innan jag åkte hem tog jag en raggarrunda och poppade Eminem “Loose Yourselfe” på högsta volym och tårarna bara rann!

    Härlig känsla å det blev visst liiiite långt inlägg❤?

    Varma kramar till Oss alla här som är så grymt bra!

    1. lööööööööv raggarrunda på högsta volymen! inser nu att jag behöver lyssna på Eminem igen och få rappa lite på svengelska.
      Och vad gör en extra hund om hundra år 😉

  12. Helt nytt för mig och det var lite svårt att hänga med, men efter några försök kändes det bättre och bättre. Lite svårt för sidorörelsen som jag nog inte fick till helt riktigt. Men övning ger färdighet! Tack!

  13. Älskar den och gillar att starta flödet med den istället för att alltid köra “vanliga” solhälsningen.

  14. En skön, mjuk början på en fin dag. Har testat denna sidoböjning på en workshop och var inte varit överdrivet förtjust. Det gIck lite för fort fram vid det tillfället hann inte komma in i positionen innan man skulle vara ur den.
    Men jag gick in i solhälsningen med ett öppet sinne. Började lite stelt men efter ett par rundor så flöt det på och en härlig känsla infann sig. En skön början för många sköna kommande morgnar.

  15. Aj aj aj, yoga-flöden har jag jobbigt med. Svårt att synka andningen och rörelsen. Men nöjd med mig själv ändå att jag klarar det jag klarar. Men träning ger färdighet och det behövs bara lite tid.
    Namasté ??

  16. Detta var ett något beroendeframkallande flöde.. Hamnade på min matta tre ggr idag ? Håller med om att Surya Namaskar kan bli lite monoton, och denna varianten gav en härlig värme och många möjligheter för att hitta in i kroppens närvaro. Märkte att min balans var lite svajig idag dock från Utkatasana till högt utfall.

  17. Kändes behaglig, gjorde den visserligen efter jobbet men tänker att jag ska göra den imorgonbitti för att väcka kroppen. Övningen på sidan kände jag att det stramade, så den behöver jag. Har haft lite problem med höfterna ett tag så den gör nig gott för mig. Tack?

  18. Skön och kreativ sekvens, det är bra att skaka om invanda rutiner emellanåt. Kändes skönt att få sträcka ut sidokroppen och väcka axlarna på ett mjukt sätt. Tack??

  19. Tack för den varianten! Känns super för överkroppen! Har nött länge på att komma ihåg de andra solhälsningarna så det blir en utmaning att minnas det här! Tacksam för internet!

  20. Efter gårdagens wow-känsla så vaknade jag imorse med en pirrkänsla i magen och tänkte: YOGA! Det var längesen det hände, om det ens har hänt. Haha, varje gång jag försöker få rutin på yogan så sätter jag igång med solhälsning A och sen rinner det ut i sanden. Först nu kan jag erkänna att jag tycker den är lite tråkig, den ger mig inte så mycket som jag alltid hoppas på. Den här sekvensen däremot, här snackar vi om att få fart på energin i min kropp! Verkligen ett härligt flöde ?

  21. Provade Vardagsyogan i morse istället för min “vanliga” praktik. Jag ligger ju lite efter med utmaningarna, så idag blev det två, både vardagsyoga och omsorg om händer o fötter. skön, mjuk och vänlig sekvens som jag kommer att införliva i mina morgonrutiner när kroppen behöver det.

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.