Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm Yoga

Sidoplanka – på ditt sätt

Ännu en smygande favorit – sidoplankan.
En position som både kan kännas väldigt enkel, samtidigt som många upplever den för tung. Istället för att se en bild och försöka tvinga in en fyrkant i ett cirkelformat hål, se riktlinjerna, plocka huvudfokset och låt din kropp ta form efter det. Huvudfokuset i denna position är arbeta med bålen, bygga stabilitet i axel- och skulderpartiet samt utmana balans och uthllighet. Så, om du gör den på handen eller armbågen spelar ingen roll. Om du har båda fötterna på golvet, eller bara en, eller står på sidan av knät spelar ingen roll. Om du står i ett andetag eller tio SPELAR INGEN ROLL. Inget av det här avgör inte om du är en lyckad yogi eller inte. Det handlar inte om vad kroppen gör, utan hur du förhåller till vad kroppen gör.

Dagens sadhana: 
Stäng av mobilen och gör din variant av sidoplankan. Lägg till den i Jaagrata Namaskar eller gör den i sin egenhet. Gör 10 andetag på varje sida och upprepa gärna 2-3 varv för att hinna känna in positionen.
Se sedan om du kan ta den lyhördheten utanför mattan. Finns det någon situation där du kör på autopilot? Händer det att du ”kollapsar” eller inte är medveten om rörelser eller vanor?
Dela gärna nedan om din sadhana. Var något som var lätt, svårt, något som väcktes? Om du lägger upp på instagram använd #minsadhana #weleda #beyoga365 och @vevvejaderlund. Och gänget! Förutom att en vinner en plats till yogahelgen i juni kommer två att vinna varsin halvårsprenumeration till Yogobe. Mer yoga till folket!
Dag 1 – Vilket är ditt mantra?
Dag 2 – Omvänd krigare
Dag 3 – Vardagsyoga 

38 kommentarer

  1. Sidoplankan är inte en av mina favoriter. Faktum är att det är en sån där asana som jag insåg idag att jag alltid undviker och när den kommer upp på klasser så kretsar mina tankar mest runt att ta sig igenom och härda ut. Så jag blev inte överlycklig när jag såg dagens övning…
    MEN idag bestämde jag mig för att möta min sidoplanka med nyfikenhet och utforska det som kommer upp. Att hitta rätt och njuta av att vara i den. Och det fungerade! La in den i flödet från igår som jag idag broderade ut lite med bl.a. en low lunge och puppy pose. Det blev en skön “väcka-kroppen” sekvens och nu är jag redo att ta itu med dagen ?

  2. Jag är relativt ny på yoga men av alla positioner jag känner till är detta en av de jag inte alls tycker om, troligtvis för att jag är så svag och upplever den då som en pina och något jag inte klarar fullt ut. Men tog mig an denna position idag och gjorde så gott jag kunde, men lät knät och armbågen vara kvar i golvet. Och det kändes faktiskt helt okej efter ett par varv! Så denna ska jag fortsätta göra på mitt vis så kanske jag börjar tycka om den!

  3. Det är spännande med yoga och vad den gör med en.. idag blev jag arg, frustrerad, svett.. Jag vet ju att jag har varit så hämmad i min kropp de sista månaderna, hämmad att inte köra hård fysisk träning och under dessa månader har min yoga till största delen varit yin, med enklare yang övningar eller vad man säger.. Nu när jag varit “låst” i mina rörelser en vecka tillbaka och sakta börjar väcka den igen, så startar ju flödet i kroppen och idag skulle väl ilskan och bitterheten ut antar jag 🙂 Jag började med en egen liten sekvens för att väcka kroppen sedan gjorde jag i försiktigt mak gårdagens flow, efter det gjorde jag krigaren som vi gjorde dag två, huvudstående, plogen (tror jag den heter) sen sidoplankan- jag gjorde 3 sekvenser, med max 9 andetag.. i denna blev jag frustrerad… men jag försökte släppa, acceptera känslan, ha tålamod och stå i den tills den inte var bekväm längre.. då bytte jag sida och så höll det på.. avslutade med den underbara dödstilla.. för att hitta tillbaka till min glädje..
    Nu mår jag skööönt 🙂

  4. Jag tillhör den skaran som tycker sidoplankan är tung och jobbig. Idag gjorde jag den på armbågarna och det kändes faktiskt ganska så bra men lite skakigt. Ingen favorit alls men det var ändå gött att få utmana sig själv! ✌️

  5. Tycker det är intressant hur en position som man först avskyr och helst bara glömmer (läs struntar i…?), kan omvandlas till att nästan bli en favorit och att man kan känna hur kroppen liksom ropar efter den. Sidoplankan är en sådan för mig. Som jag kämpat mig igenom den, inte fått till fötterna, ont i axeln, m.m, till att en dag bara få den att funka. Tadaa liksom!… Tror att det är just känslan av power den ger mig som nu får mig att längta efter den istället. Älskar hur relationerna till positioner kan förändras och utvecklas. Det blir så spännande då.?

  6. Noterade att jag får svårare att andas lugna jämna andetag när det är positioner som kräver just arm/axel o bål. Märker att jag “snörper” ihop läpparna precis som jag gör när jag blir stressad. Intressant o lite “skrattframkallande” när jag gjorde den upptäckten, så med lite fniss i kroppen fokuserade jag på avslappnade läppar ?

  7. Idag gick jag hem med migrän från jobbet. Ett tag trodde jag inte att jag skulle kunna genomföra dagens sadhana. Men efter lite sömn o mat så lyckades jag ta mig till mattan och genomföra mitt flöde med sidoplanka. Under passet föll polletten ner, mitt migränanfall kommer ju av att jag har genomfört både yoga och meditation dagligen under en vecka nu och många känslor och knutar håller på att lossna. Jag vet att jag går på autopilot med jämna mellanrum och många gånger låter jag mig få göra det. Men så kommer jag till en fas då jag bryter upp och skapar nya mönster. Tack för den här underbara utmaningen. Den hjälper mig verkligen att byta mönster i livet igen ??!!

  8. Känner att jag blir starkare och starkare för var dag med yogan. Det trodde jag aldrig när jag startade. Orkade stå i plankan på rak arm i tio andetag ? Har tränat massor i mina dar. För tre år sedan gjorde jag en svensk klassiker på strax över 24 timmar. Har alltid varit för mycket tävlingsinriktad och tänkt prestation men med yogan känner jag att jag kan slappna av och tänka mer på mig själv och vad kroppen vill.
    Namasté ??

  9. Jaaaa!! Så härligt att känna skillnad från dag till dag. Sidoplankan på arm och fot , och även den svagare axeln var på bra humör idag. Gårdagens position bara flöt på, lika bra på bägge sidorna. Läste en tidigare kommentera ang. migrän, måste erkänna att den kopplingen inte slagit mig tidigare. Kan då kanske förklara varför min migrän bröt ut idag.

    1. absolut kan vi få fysiska reaktioner när vi yogar. ibland kan de också komma av helt andra alendingar. men fortsätt utforska och lyssna på kroppen så kommer du lära känna den delen av dig bättre <3

  10. Sidoplankan tillhör inte mina favoriter, förmodligen för att den utmanar mig både fysiskt och mentalt, men som vanligt känns det så skönt efteråt.

  11. Sidoplankan en hat/älska position. Underbar när kroppen känns pigg o stark, mindre omtyckt när kroppen är sliten. Dagens sidoplanka gick bra. Det blev en klassisk sidoplanka och lyckades även att lyfta övre foten en kort stund. 10 andetag inte en chans, då hade de fått vara korta snabba.

    1. Yogafilosofin pratar mycket om det där, att vi värderar olika varianter, prestationer, olika. Vad händer när vi släpper “bättre och sämre” och bara observerar “olika”?

  12. Å, jag gillar verkligen positioner som görs på olika sidor. Det får mig att inse hur olik min vänstra och högra sida är. På vänster sida kunde jag vara stadig och tom efterlikna sidplankan du gör på bilden ? Även om jag vilade min högerfot på det vänstra knät. Men högra sidan svajade rejält, höll på att tappa balansen även när båda fötterna/benen va i och armen rakt upp. Det är ju också min högra sida som är stel, behöver verkligen jobba med den.
    Gjorde ett eget flöde idag med framåtfällning, nedåtgående hund, planka, sidoplanka, planka, sidoplanka, barnet/hunden, framåtfällning och sen mountain pose. Gjorde plankorna X3 och stannade i 10 andetag, som sagt – mer flyt på ena sidan.
    Härligt med utmaningen, känner mig pepp varje morgon kl 5 när jag går upp och kollar dagens övning ??? ?

  13. Sidoplankan var förr rena skräcken, men efter 6 år som instruktörer i CXWORX så har den skräcken lagt sig? Blev motiverad att utveckla positionen efter egen önskan såsom du uppmuntrar, och blev sugen på att plocka in den mer i yogan och inte bara i CX-klasserna.

    Jag uppskattar verkligen den här utmaningen. Den kom in precis rätt för mig just nu?? Tack för din inspiration?

  14. Idag fick jag åter förkylningskänningar efter att jag precis fått tillbaka rösten så vågade inte pressa kroppen med flöde och sidoplankan. Återvände till meditation och mantra. Ek ong kar sat gur prasad. Så glad att du tipsade om den.

    1. HELT rätt Malin. Vi ska inte tvinga kroppen när vi är sjua. och sadhana är inte enbart den fysiska praktiken, det finns så många fler aspekter – precis som du gjorde <3

  15. Blev en yogakväll på bryggan igen…sååå skönt och lite impad av mig själv som kunde koppla bort den nyfikna farbrorn som fixade vid sin båt…han undrade nog vad f_n jag höll på med!

    Sidoplanka är JOBBIG!! Kändes i hela kroppen och mina skakande armar satte igång ett vågspel på det spegelblanka Östersjön. Men jag fortsätter att kämpa på med denna!

    Sov så gott?
    Namaste

    1. Bra jobbat. Det låter superhärligt. Det är så skönt när man kan koppla bort omvärlden.

  16. Sidoplankan är en favorit, men jag har inte haft den med lika frekvent i min praktik på senare tid. Det va skönt att plocka in flera varianter idag. Har gått och tänkt att jag vill göra en vasisthasana-baserad klass med historian om Sage Vasistahs upplysning som utgångspunkt, idag fick jag massor av inspiration. Tack!

  17. Sidoplankan är en av de asanas som tagit lång tid att lära känna. Frustration, pustande och stånkande, darrningar och skakningar. Men när jag bara gjorde utan att lyssna så mycket på egot så hände något. När jag slutade försöka och tvinga fram “resultat” la jag märke till att sidoplankan sakta men säkert liksom föll på plats.

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.