Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaYoga

Öppna upp ditt hjärta med urdhva dhanurasana

Urdhva dhanurasana, på svenska bryggan eller hjulet är en kraftfull position som lockar med skräckblandad förtjusning. Många minns barndomen där vi i gick upp och ner ur bryggan som att det inte vore någon stor sak. Men med ålder, rädsla och stelare kroppar har den blivit mer otillgänglig.
Precis som med plankan igår, och i alla din positioner, plocka huvudsyftet och låt din kropp ta form efter det. För att din fysiska praktik hållbar värm gärna upp innan du tar dig an dagens pose. Väck kroppen med Jaagrata Namaskar eller följ Underbara Bröstöppnare nedan .

Dagens sadhana: 
Stäng av mobilen och lek med din variant av denna bröstöppnare, kanske är det den halva bryggan som är tillgänglig för dig (inga händer i mattan) eller full brygga. Känner du dig extra stark och lekfull, testa att lyfta en benet mot taket.
Se sedan om du kan ta den lyhördheten utanför mattan. Finns det någon situation där du tummar på dina gränser och släpper in andra för nära? Är det någon gång du stänger ute folk och kan sänka garden lite för att bjuda in?
Dela gärna nedan om din sadhana. Var något som var lätt, svårt, något som väcktes? Om du lägger upp på instagram använd #minsadhana #weleda #beyoga365 och @vevvejaderlund. Du kan en vinna en plats till yogahelgen i juni eller en halvårsprenumeration till Yogobe.
Dag 1 – Vilket är ditt mantra?
Dag 2 – Omvänd krigare
Dag 3 – Vardagsyoga
Dag 4 – Sidoplankan

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=f3DI0Z5YRGs]

37 kommentarer

  1. Åh idag blev det en av mina favoriter 🙂
    Fast vägen dit bestod av tålamod, väntan och mycket lyssnande på kroppen. Väldigt lärorik resa.
    Jag drömde så mycket om att kunna lyfta upp i hel brygga men det gick bara inte hur mycket jag än försökte. Så då bestämde jag mig för att släppa alla tankar och acceptera att jag inte var där just då. Och så helt plötsligt så bara gick det. Allt föll på plats och det var som att det alltid funnits där.
    Tror att det är därför som jag älskar den så mycket nu. Fast ibland händer det fortfarande att kroppen inte vill komma upp men det går lika bra ändå och jag möter det mer avslappnat. Ena dagen går det, andra kanske inte. Saker förändras…

      1. Väldigt sant. Begränsningarna sitter så mycket i huvudet känns det som. Kämpar just nu med att våga släppa båda fötterna från golvet i huvudstående. Inte riktigt där än men upptäcker mycket intressant om mig själv på resans gång 🙂

  2. En position jag kämpar med. Ibland vill den och ibland inte. Kan ibland tycka att det är svårt att känna vad kroppen säger och vad huvudet vill, och just den här positionen vill inte min kropp alltid utan huvudet. Fast idag var det tvärtom!… med en envis förkylning körde jag ett lugnt tempo och tänkte att bryggan var nog ingen idé idag, men så testade jag ändå och den kändes helt rätt när jag stod där. Underbart! Så då blev det några ggr till innan en lång meditation. Nu känner jag mig redo för en helg på Kolmården med släkten.☺️?

  3. Jag bara älskar bröstöppnare av någon anledning jag inte förstår varför ? Ditt pass “underbara bröstöppnare” kommer jag att praktisera många, många gånger, så underbart. Jag var öppen för att känna in om Urdhva dhanurasana var möjligt men accepterar att den styrkan har jag inte ännu. Det blev en halvbrygga men jag orkade sträcka varsitt ben en åt gången mot taket, så tacksam för det.
    Namasté ??

  4. Urdhva dhanurasana är ingen barnlek, tänkte jag säga, men precis som du skriver är det ju många barn som klarar av den hur lätt som helst. Jag har inte fokuserat på djupa bakåtböjar på ett tag på grund av att min asana praktik varit lite kortare under en period, och jag gärna vill vara riktigt varm. Det kändes i kroppen.. inget ont eller så, bara ovanan och stelhet. Fotade och blev förvånad över hur högt jag ändå lyfte. Ska definitivt börja införa lite mer bryggan igen och börja rulla på mitt yogahjul. Jag älskar ju egentligen känslan av bakåtböjar. Jag börjar undra vad, mer än mitt livs längsta vinter (hej sköna maj, brrr), som hållit mig tillbaka i min praktik det senaste. Okej, lite har jag tröttnat på hur kropps- tränings- och utseendefixerad yogan framställs och jag har väl lagt mer tyngd på andra delar av min praktik.. Men det är ju synd att låta min praktik påverkas av hur jag upplever klimatet på ex sociala medier. To each his own..

    1. Verkligen ingen barnlek Fanny! Jag behöver värma upp innan jag ger mig på den, vi ska absolut respektera kroppens begränsningar och förmågor.
      Och jag förstår dig verkligen, sociala medier påverkar mig också. Hoppas du hittar tillbaka, bortom det <3

  5. Tack, vilket skönt flöde! Körde det och sen två stycken halva bryggor med händerna ihopknäppta under mig och där jag försökte öppna upp lite till för varje andetag. Gjorde även en hel brygga som gick hyfsat, dock så kände jag att det va lite ansträngt i andetaget. Förmodligen spände jag mig mer då höger axel belastades och det va tyngre för kroppen, men jag utmanade mig själv och stannade 10 andetag – men jag skyndade på dom kan jag erkänna 😉
    Gjorde sen liggande tvist och låg sen några minuter i Savasana.
    Har känt att jag varit rätt emotionell idag, kanske en kombination av en fullspäckad jobbvecka och spänningar som släpper.
    Ser fram emot morgondagens övning ????

  6. Efter att ha lyssnat på kroppen och backat från full brygga en längre tid tog jag mig upp och känslan att komma upp utan smärta var otrolig. ❤️

  7. Idag blev det inte bra. Jag gjorde ditt pass och fortsatte med mitt eget flow där jag lade till brygga. Tyvärr var min kropp inte fas dag. Jag tar nya tag i morgon. Det jag har lärt mig på min resa genom livet är att lyssna på min kropp. Säger den nej så är det nej. Ibland kan jag förhandla med den och få igenom några rörelse, men idag sa den NEJ. ?

  8. Ikväll va d en helt ljuvlig vårkväll med sol o fågelkvitter. Jag och min man o vår 11 åriga son packade ryggsäckarna och åkte ut i skogen o promenerade fram till en eldstad vid kanten av Mälaren. Det föll sig lixom naturligt att göra ngr sol hälsningar, för att sedan varsamt prova att lyfta kroppen i brygga. Noterade stelhet och motstånd men också en närvaro där bland kottar och rötter med vågskvalp, fågelkvitter o eldens sprak i bakgrunden ??? lite samma känsla som att gå in i nya situationer i livet, jobb el liknande, kan kännas stelt o obekvämt men oxå en stark övertygelse om att d leder till ngt bra och att jag känner en styrka i mig själv.

  9. Jag kom försiktigt upp i brygga idag.. var lite extra försiktig med tanke på min ljumske ? Jag har aldrig lyft benen förr.. och brygga är inte mitt första handsval för att öppna bröstet.. MEN fantastiskt var det! Jag blev överrumplad i positionen över hur gött det var och hur lätt jag kände mig ???? Jag gjorde 3 långa andetag på vardera ben- 2 varv.. orkade inte mer för styrkans skull ? Men men.. träning ger färdighet! Tack ☀️

  10. Fredag och yoga på morgonen ?Bättre start på helgen går inte att få ? Började morgonen med yogaklass och där hade jag möjlighet att göra bryggan. Jag valde (och det är viktigt för mig att kunna välja) att göra halv brygga. Handlederna är inte redo än men kommer nog dit när det är dags. Ha en alldeles underbar helg alla som yogar och ni andra oxå ☺??

  11. Jag gjorde verkligen rätt som tog ett steg tillbaka igår. Förkylningen var som bortblåst imorse. Tyvärr ledde det till en sträckning i nacken efter att jag skulle bevisa för dottern på fyra år att jag minsann visst kunde göra en kullerbytta ner från mormors soffa. Typiskt osmart. Mer meditation för mig alltså. Men det är nog egentligen det jag behöver mest nu. Tid att låta tankarna komma, acceptera dem och låta dem gå. För att kunna läka och gå vidare.

    Nu hoppas jag ändå på en god natts sömn för att kunna läka nacken så att jag kan köra ordentligt imorgon. Godnatt.

  12. Välbehövlig yogastund ikväll. Jag har en tendens att gå med spända och uppdragna axlar så bröstöppnare är verkligen precis vad jag behöver. Grymt flöde! Delfinen är dock svår, aldrig riktigt lyckats med den. Känns mest stelt. Avslutade med en halv brygga som också kändes stel. Men! Prestationen som brukar kunna smyga sig på fick ingen plats ikväll. Det kändes istället helt okej att det blev ett stelt pass!

  13. Då var det dags för en av mina stora utmaningar som jag jobbar mot att klara. Lite rädsla blandades med ett nu ska det gå.
    Halvbryggorna känns bra och där har jag full kontroll och kommer högt upp. Men när det sen är dags för hel brygga så finns det att jobba på. Jag är superstolt att jag vågade komma upp med huvudet i golvet och sen sträcka på armarna en liten bit så huvudet lyftes. Vågar inte sträcka på armarna fullt ut.
    Jag stod i en full brygga och armarna sträckta på en workshop för två veckor sedan men då fick jag passning och stöd. Idag blev jag faktiskt inte frustrerad som jag brukar bli när jag inte vågar i denna positionen för nu vet jag att jag kan och behöver bara öva lite mer innan jag vågar och denna positionen fungera för mig med. Fann ett lugn att det kommer när jag ät mogen för det.

    1. JA!! Blir så glad när jag läser. Du kommunicerar, lyssnar på kroppen testar, utforskar accepterar. Det är svart bälte i yoga, inte att göra fancy poser. grymt Anneli!

  14. Oj oj detta är inte lätt men gjorde det jag klarade vilket resultera i en halv brygga, men kändes tungt idag till skillnad från de andra dagarna, klarade inte att fokusera. Nya tag imorgon!

  15. Väljer oftast att lägga in bryggan de gånger jag yogar på eftermiddag eller kväll, helt enkelt eftersom jag upplever min kropp som mjukare och mer öppen då. Har reflekterat en hel del på mina egna gränser, såväl fysiska som mentala under dagen. Jag jobbar som lärare och det betyder många relationer och möten varje dag. Jag vet att jag lägger mycket energi här, tänjer och släpper ofta på gränserna. Privat däremot har jag en tendens att dra mig tillbaka, hålla mig undan och stänger vänner ute. Det blev så tydligt ikväll när jag för en gångs skull prioriterade en vän. Att trotsa trötthet och tillbringa en vacker vårkväll med en nära vän, gott vin och långa samtal, ledde till att jag cyklade hem gladare och mer tacksam än innan jag åkte dit. Behöver göra något åt balansen, backa lite på jobbet och öppna upp för vänner.

  16. Mitt inlägg från igår verkar inte som att det blev postat?? Kollar nu efter det, men hittar det inte.. Hur som.. jag skriver igen och hoppas att det är ok.
    Jag ställde mig försiktigt upp i brygga igår, pga av min skada så tog jag det riktigt försiktigt. Det gick bra- jag brukar inte välja brygga som bröstöppnare, jag väljer andra positioner för det.. vet inte varför? Kan det ha med mitt tålamod att göra..? det är tungt att stå och andas i den, tungt för hela kroppen!! 🙂 Jag stod i den med benet upplyft som på din bild.. andades 3 ggr på varje ben, två omgångar! Det var en upplyftande, lättande känsla att få upp benet- det har jag aldrig gjort förut! Sköönt var det. Tack för ny inspiration och tålamodsövningar 🙂 🙂

  17. Gjorde en stående variant igår, jag brukar använda mig av den när jag värmer upp inför bänkpress 🙂

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.