Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaYoga

Kärlek till dina händer och fötter

Det finns så många olika positioner att utforska, så många tips att ge. Så många yoga utmaningar med handstående och kroppsknytande positioner. Men jag vill tillägna denna dagen till våra händer och fötter, våra fyra mest använda kontaktytor under en klass. Samtidigt de mest bortglömda.
Risken med stela och svaga fötter är bland annat sämre balans och generellt försämrade rörelsemönster i hela kroppen, och varför du får ont i handlederna, samt hur du kan motverka det har jag skrivit mer om i det här blogginlägget.

Dagens sadhana: Skicka extra medvetenhet till dina händer och fötter. Ta på dem, massera med härlig olja och låt dem vara ditt huvudfokus för det du gör på mattan idag. Flöda igenom Jaagrata Namaskar eller annat välbekant flöde och träna på att varje hand- och fotisättning ska vara helt medveten. Vill du fokusera extra mycket på händerna är den här handledssekvensen poppis hos mina elever (hela klassen ser du nederst i inlägget). Eller läsa artikeln från ett av de senaste numren av Yoga World fokuserade vi just på våra händer och fötter, med hasta och pada bandha som är kopplade till dem. Här förklarar jag vad de begreppen innebär, hur de kan hjälpa dig i din praktik och ger förslag på övningar som stärker och mjuknar upp tassarna. Det är bland annat sådana grunder som vi kommer gå igenom på fördjupningskursen Living Yoga den 22:a – 24:e September. Två återkommande frågor jag fått av er gällande den helgen är:
1) Vad man behöver ha för erfarenhet. Svar: Du behöver inte vara yogalärare men gärna ha praktiserat yoga ett tag, exempelvis gått en nybörjarkurs eller yogat någorlunda regelbundet i ett halvår för att kunna få ut mest av helgen.
2) Kommer vi att gå igenom fysiken i de olika poserna lika grundligt som jag göra i “asana i fokus” i tidningen? Svar: Ja vi kommer gå igenom några positioner och deras teknik, så som nedåttittande hund, krigarna m.fl.. med individuell feedback som ni kan ta hem och fila på hemma.

Dela gärna nedan om din sadhana. Var något som var lätt, svårt, något som väcktes? Om du lägger upp på instagram använd #minsadhana #weleda #beyoga365 och @vevvejaderlund. Du kan en vinna en plats till yogahelgen i juni eller en halvårsprenumeration till Yogobe.
Dag 1 – Vilket är ditt mantra?
Dag 2 – Omvänd krigare
Dag 3 – Vardagsyoga
Dag 4 – Sidoplankan

Dag 5 – Hjärtöppnande brygga
Dag 6 – Nadi Shodana, växlevis andning
Dag 7 – Dansa som att ingen ser

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=KofF7CyLXa8]

36 kommentarer

  1. Gav mig verkligen tid att känna in både fötter och händer i dagens Jaagrata. Hur de kändes mot mattan, vilka delar som var i kontakt med mattan, hur asanas påverkades utifrån hur mina händer och fötter placerades… Så bra för att grunda och rota ner på djupet.
    Kom bara på mig själv med att önska lite bättre väder och mer tid på morgonen så jag kunde varit ute i gräset eller på en bergshäll vid sjön. Älskar att känna kontakten med naturen genom händer och fötter och den värme och trygghet det ger. Känslan av att vi alla är ett och sammankopplade ❤

  2. Idag blev det inte mitt vanliga yogapass på morgonen. Jag började ned ett par vändor Jaagrata Namaskar och fortsatte sedan med din handledssekvens-video. Svettigt pass? (jag som förmodligen är otränad). Skön sekvens och viktig. Jag som är en teknikfreak älskar detta, på gott och ont. Kände att jag faktiskt kan vara på väg att kunna göra “en kråka” nu när jag fick din välbeskrivna instruktion. Ett problem jag har är att jag inte kan sitta i squat-position pga artros i vänster knä (förmodligen också i höger). Jag vet att det inte ska vara ett hinder men jag håller på arr träna upp för att kunna gå ned djupare i den. Jag sitter på huk men måste lyfta hälarna ganska mycket samt behöver sätta i händerna framför mig och göra en liten framåtlutning. Det betyder att jag lutar mig framåt och belastningen blir på mina händer, mycket lite på fötterna. Tips hur jag kan göra, komma vidare med det?
    Kommer att fortsätta tänka extra på grundning resten av dagen och händerna ska få dig ett spa ?
    Namasté ??

    1. är också tekniknörd, en bra egenskap 😉 (då tror jag verkligen att du skulle gilla Living Yoga – som vi kommer nörda!)
      hmmm svårt att avgöra såhär i text men jag tänker att när du stärker händerna kommer du orka med att luta fram, för det är en rörelse som du behöver göra i kråkan oavsett hur knät mår. Sedan om du inte kommer ner i squat kan du gå in i kråkan uppifrån – PMa mig på IG @vevvejaderlund så skickar jag en instruktionsfilm (Y)

  3. Jag testade handledssekvensen vilket var en toppenövning och nytt för mig. Tror det är något jag ska köra oftare då jag lätt spänner mig och får ont i mina handleder. Kändes som att jag “värmde upp dom” inför resten av passet! Nu ska jag unna mig ett härligt fotbad 🙂

  4. Oj oj oj, så himla stel i handlederna ? Körde ett egetkomponerat flöde där jag i katt-ko stannade upp och “trampade” runt med händerna liknande som du gör i videon. Sen körde jag två yogobevideos, en med fokus händer och en med fokus fötter (5min på varje).
    Va mindre stel i fotlederna än jag trodde, men handlederna behöver jag jobba mer med fokus rörlighet och styrka – så stel.
    Låter intressant med fördjupningshelgen ? Ska fundera på den, men kan inte boka in så långt fram just nu så vi får se om det kommer funka och i så fall finns platser kvar när det närmar sig.
    Ikväll ska jag ge mer kärlek till fötterna och massera med välgörande kräm innan läggdags ?

  5. Viktigt, viktigt med utmaningen! Tänkte lite extra på tassarna under både morgonyogan och på gymmet. Jag har problem med artros i handlederna, en gammal skada i ena fotleden och har varit lite slarvig med min fotvård. Efter mitt gympass gör jag alltid lite yoga som nedvarvning och strech. Idag fick fötterna massage och strech och jag lade extra fokus på händer/fingrar under positionerna. Det gör skillnad, tack!

  6. Började med sekvensen i dagens blogginlägg men njaee det var inte rätt för dagen. Flödade istället igenom Jaagrata Namaskar med fokus på händer och fötter. Barnen hängde runt på mattan så det blev extra utmanande ☺️ Känns dessutom grymt att längta till mattan!! ?

  7. Tack för den hör fokusen. Jag har alltid fokusera så att mina knän inte hamnat fel i de olika positionerna så att jag många gånger tappar fokus på händer och fötter. Men idag fick de mycke fokus under passet och vilken skillnad det blev.
    ?

  8. Tack för alla bra tips! Dina videos är bra att se på. Jag ska testa den imorgon! Jag tänkte extra på händer och fötter under min yoga imorse.. brukar tänja händer och handled, fötter och fotled innan jag drar igång med yogan, direkt efter min medtitation.. att flödet går ända ut i topparna.. tänker även mycket på mina fötter när jag är ute och går också.. Härligt att vara vaken och uppmärksam ??

  9. Bra med påminnelse att ta hand om händer och fötter, la till handleds- och fotövningar och kroppen gör sig påmind om att det var ett tag sedan, ajaj.

  10. Jag läser inläggen på morgonen även om jag inte kör min sadhana förrän barnen sover. Det var länge sedan jag tittade ner så mycket som jag har gjort idag. Har hela tiden kommit på mig själv med att försöka känna in hur jag står och går. Spännande. Händerna har inte fått lika mycket uppmärksamhet. Jag har haft ganska mycket fokus på benen i min träning på senaste tiden så det var roligt att skifta fokus lite. Men svårt också. Det blev lite vingligt ibland när jag tänkte lite för mycket. Jag upptäckte också att jag faktiskt blivit mycket starkare i handlederna det senaste halvåret. Något som jag inte tänkt på innan. Kul med utveckling.

  11. Va på en yinyogaklass ikväll o fokus låg på att jorda ? så jag gav extra andetag till mina händer o fötter under klassen. När jag kom hem så gjorde jag en av mina hatkärleksövningar (bild på IG), lirka in ett finger mellan varje tå(motsatt hand o fot), inte d skönaste men ack så gottgörande m lite tragglande, rotera samtidigt foten runt åt höger o vänster o uppåt o nedåt. Dessa små stackars muskler o leder får “skön” stretch o efteråt känns fötterna fria ?? nu ska jag be min man massera mina händer ?

  12. Har verkligen tänkt på händer och fötter idag. Kännt efter hur och vad jag gör under en dag, både på och utanför mattan. Tycker om att gå barfota så då är det lätt att spreta lite extra på tårna. Nyss varit på en 75 minuter kort klass på gymmet och verkligen jordat mig, både med händerna och fötterna. Är mindre stark ? i övre delen men jobbar på att stärka den. Efter duschen blir det insmörjning/massage av fötter och händer. Så skönt och välbehövligt.

  13. Jag har som vana att värma upp hand- o fotleder innan start av yoga. Det är lite som en skön nervarvning inför passet. Har inte haft problem m onda handleder sen jag blev noga med det. Idag blev det extra noggrann uppvärmning av hand- o fotleder innan Hathayogan. Kändes bra!

  14. Satt och drack mitt frukostte precis som vanlig och kom på mig själv med att sitta och försöka klura ut vad dagens utmaning skulle handla om. Jag älskar detta! Lär mig massor och påminns om hur fantastisk yogan är?
    Fantastisk sekvens, kommer absolut bli en del av min praktik.

  15. Aaaah! Vilken go klass! Har målat en vägg idag, så de uppmjukande rörelserna i början var toppen. Bra tips på kråkan med! För mig känns det viktigt att ha närvaro i mina fötter och händer både på och utanför mattan. Älskar att grunda ordentligt, det förändrar hela upplevelsen av en asana. Nu ska jag rulla ut mina fötter på min acuball. Något jag varmt rekommenderar. 🙂

  16. Min skada i fotleden gör sig verkligen påmind nu, när jag varit lite halt och lytt efter en annan operation för ett par veckor sedan.. jag har verkligt haft extra mycket mentalt fokus på mina fötter pga det.. försöker ge dem extra kärlek innan jag lägger mig och det har faktiskt varit en rutin de senaste sex åren som är så himla skön i samband med läggdags..
    Upplever att jag tappat balans i både ben och armar (ibland även mentalt) så detta rotande fokus är kanon!! Tack!

  17. Mina kommentarer verkar ha en tendens att “försvinna” el ibland blir d två inlägg för att jag inte ser d jag skrev först…o sen kan d dyka upp ngn dag senare så då har jag två inlägg ?
    Jag hade i a f skrivit om min vård o stretch av mina fötter igår. La upp ett foto på IG för att visa hur jag gjorde. Motsatt hands fingrar mellan fotens tår, cirkla runt foten åt båda håll o uppåt o nedåt med medvetenhet. Avslutade med att smörja in o massera fötterna. Sen bad jag min man skämma bort mig m handmassage ?

    1. Har kollat med teknikgänget och alla kommentarer granskas innan de publiceras (det ska komma upp en text om det också?) jag har tagit bort några dubbletter när jag går igenom och svarar på alla 😉

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.