Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaYoga

Abhaya hridaya mudra, “Courageous Heart”

På torsdag åker jag till Köpenhamn för en helgworkshop med Sianna Sherman (som jag skrivit om tidigare) om yogamyter och sekvensering. Jag ska även spana in staden och du som följer mig på Instagram kommer få direkta uppdateringar, jag kommer såklart även dela med mig här på bloggen och till er som läser Yoga World.

Förutom hennes grymma kunskap om myter och hur man väver in teman in klasser är Sianna en mudra junkie utan dess like. Mudra är olika handlås som syftar till att rikta, väcka eller bevara energi. Idag bjuder jag på ett mudra jag lärde mig av Anja Bergh när jag gick hennes Empower 100h. Det är också ett mudra Sianna använder sig ofta av. Det heter Abhaya hridaya mudra och översätts till ‘Courageous Heart’ eller ‘Fearless Heart’. Jag använder det som en påminelse till mig själv att hämta kraft inifrån, att lita på att den alltid vilar där och väntar på att bli väckt. Att mod inte handlar om att aldrig vara rädd, utan att möta rädslan när den kommer.

Så här gör du Abhaya hridaya mudra, “Courageous Heart”

  1. Placera handryggarna mot varandra
  2. Haka lillfinger med lillfinger och ringfinger med ringfinger, lämna långfingrarna och haka pekfingrarna me varandra. För sedan toppen av långfingrarna mot tumspetsarna.
  3. Buga huvudet ner eller fäst dristi (blickfokus) på en punkt framför dig

Dagens sadhana: Efter din fysiska praktik, eller i samband med din meditation, forma dina händer till Abhaya hridaya mudra och behåll det i 1 minut (mobil på flight mode om du använder den timern) samtidigt som du visualiserar dig styrkan och modet i ditt hjärta.
Hur tar det form för dig?
Är det en viss färg, eller kommer det minnesbilder?
Känns det på ett visst sätt, på något annan plats, i kroppen?
Vad är mod för dig?

Dela gärna nedan om din sadhana. Var något som var lätt, svårt, något som väcktes? Om du lägger upp på instagram använd #minsadhana #weleda #beyoga365 och @vevvejaderlund. Du kan en vinna en plats till yogahelgen i juni eller en halvårsprenumeration till Yogobe.
Dag 1 – Vilket är ditt mantra?
Dag 2 – Omvänd krigare
Dag 3 – Vardagsyoga
Dag 4 – Sidoplankan

Dag 5 – Hjärtöppnande brygga
Dag 6 – Nadi Shodana, växlevis andning
Dag 7 – Dansa som att ingen ser
Dag 8 – Kärlek till händer och fötter

39 kommentarer

  1. Oj vilken spännande Mudra! Kändes som jag kopplade på kontakten till hjärtat direkt. Som en on/off knapp. Blev mycket intensivt och tårarna rann. Så skönt och skrämmande i ett. Kanske för att jag har många rädslor att övervinna i mitt liv just nu. Eller för att det varit några väldigt intensiva dagar och det var först nu jag hade tid att andas och lyssna inåt igen. Skön urladdning och boost på morgonen. Nu redo för vad som komma skall.?

  2. Har inte använt så mycket mudras och den här var helt ny för mig. Den kommer jag definitivt ta med mig framöver i min practise.
    Det var ovanligt lugnt mot vad det brukar vara under tiden jag satt. Brukar se slöjor av färger som dansar och andra saker men idag var det stilla och lugnt. Använde även mantrat “Jag tror på mig själv” som är den här veckans mantra för mig.

  3. Nä i dag vet jag inte vad det var med mig. Kunde inte slappna av. Jobbet poppar upp hela tiden. Ska försöka igen lite senare.

    1. NU Anna!! Däri ligger din praktik.
      Vi vill så gärna ha “en bra” praktik och ser ner på när tankarna kommer. Det är inte dåligt. Det är som det är.
      Och jag vet, så jävla klämcheckt att säga men det kommer göra underverk när du närmar dig det <3

  4. Waow!! Jag har inte gjort denna förut! För mig kändes det direkt som en befriande känsla.. Jag gjorde den i min meditation.. jag kände mig fri och i andetagen så hörde och kände jag knäppningar i bröstryggen som släppte efter en heldag framför datorn.. Jag blev glad, kände mig fri och lätt.. men jag hade min dos av gråt igår..
    Jag tror att jag är mycket mindre rädd idag än vad min hjärna tror R/T till saker från förr, som jag redan kännt in och släppt och det tack vare yogan och meditationen. Jag har som sagt mått riktigt kasst för inte alls så länge sen, då jag bestämde mig för att yoga och riktigt gå in på djupet i andningen- och jag kan lova att det har varit tufft!! Som att alla jobbiga känslor blev förstärkta ett tag, innan de släppte!
    Mod för mig är att våga vara sann och äkta! Det är så svårt att bli accepterad för den man är ibland.. och att våga strunta i det och gå sin väg är mod som jag jobbar på! Även att våga leva och med det för mig är att försöka släppa det negativa som jag upplevt och göra samma saker igen med glädje och nyfikenhet! Dit har jag inte kommit än.. men jag har bestämt mig jag håller på att börja med det ??? ett exempel på detta är att jag har inte tagit en enda yoga lektion, har haft svårt för okända människor runt mig.. i vår och i sommar ska jag gå på några sessioner- denna utmaning är oxå ett exempel på att jag är på G.. jag kan ju vinna och då ska jag helt plötsligt på en weekend.. iiii.. utmaning på riktigt! Klapp i händerna till mig!!

  5. Skön övning att avsluta morgonyogan med ❤️ Hamnar ofta i en förväntan att “nåt ska hända”, men försöker förhålla mig till det på ett accepterande sätt. Vilket inte alltid är så lätt ? Men imorse lät jag det vara som det var och det enda som hände va att jag fick en pulsökning. Hade en bra insikt också, men den har jag glömt tills nu… note to self: skriv ner reflektioner och insikter direkt!

  6. Hamnade i gul-röda färger som svävade framför ögonen och pulsen vart väldigt tydlig och ökade en aning, spännande att testa nytt ?

  7. Idag var det kämpigt för mig att ta mig tid för min sadhana. Hade samtal med en kontaktperson med anledning av skilsmässan och det kändes som att det tog all min kraft, samtidigt som det ger mycket insikt och lugn. Jag valde i alla fall meditation och nadi shodana för att rensa huvudet innan jag provade mudran. Mudra är helt nytt för mig. Jag kände omedelbart att något ändrades men hade svårt att hitta fokus. Jag valde att öppna ögonen och min dristi föll på min minsta som sov i spjälsängen framför mig. Då var det som att en lucka öppnades i bröstet och hjärtat fick utrymme att slå fritt, högt, och växa. Just nu är mod för mig att våga vara en lugn och trygg plats för mina barn. Att inte rusa iväg utan att se tiden an och bara finnas till.

  8. En ny övning, spännande ☺
    Idag behöver min kropp återhämtning så det boken en stund meditation som avslutades med Abhaya hridaya mudra. Provade tidigare idag att få ihop fingrarna så det gick lättare ikväll. Provade även att koppla om händerna (höger innerst /vänster innerst). Kände ingen skillnad. Under tiden jag satt med min mudra så vandrade färgerna mellan grönt och blått förbi, höll sig nog mest vid petrol/turkos. Utom ett litet litet ögonblick, precis innan jag öppnar ögonen, då dyker det upp ett pyttelitet gult hjärta. (känns helflummigt när jag skriver det ?) Kontentan är att det kändes bra iallafall, att göra det här ikväll. Ha en underbar resa ?

  9. Oj detta var nytt för mig (åter igen)
    Det bara bubblade upp känslor och tårarna sprutade. Jag förstår knappt vad som hände men otroligt befriande på något underligt vis…

  10. Nytt för mig just denna, gillar sammanflätningar annars, speciellt m armarna så jag “klickade” även direkt med denna. Gjorde den nu vid nedvarvning o läggdags. Fick ingen aha upplevelse men jag kunde i o f sig lättare hitta mitt mantra med min bild på min “safe spot” så jag satt på min brygga i utkanten av Västervik där jag trivs som allra allra bäst ? mod och styrka för mig är att våga gå in i en känsla, vare sig den är arg el ledsam, att möta o acceptera, att inte ignorera el trycka undan för att ” d inte passar här/nu” el att man av rädsla för vad som sker med en inte törs gå in i känslor.

  11. Mycket tankar som far runt i huvudet. Men en skön avkopplande meditation på kvällskvisten som avslutades med Abhaya hridaya mudra. Skönt fokus med fingrarna sammanflätade.
    Namasté ??

  12. Idag gick det bra. Jag lyckades hålla borta många jobbiga tankar under meditationen. Jag mediterade i 5 min. Det kändes annorlunda, hjärtat började slå snabbare som när jag får min ångest men denna gång kändes det inte obehagligt utan mer som om hjärtats aktivitet ökade under meditationen. Jag höll inte mudrat genom hela utan avslutade de sista två min med djupa andetag, samtidigt som jag tog bort mudrat så lugnade hjärtat ner sig.

  13. Hade inte hjärnan med mig imorse. Har pluggat på om andetaget i The path of the yoga sutras nu ikväll och tänkte att nu provar jag igen. Men det är för rörigt. Jag längtar efter när jag lyckas få lite lugn i röran!
    Men iallafall så mod för mig är att kliva ur comfortzonen. Det övar jag mig på! 🙂

  14. Efter arbetsdag och undervisning fick det bli yin, abhaya hridaya mudra och meditation i sängen. Så läkande! Jag lärde mig med det mudrat av Anja 🙂 Och praktiserade det tillsammans med Sianna Sherman på en workshop. Det är ett mudra som jag då och då återkommer till och som har en stark koppling till mitt hjärta. Men just nu är det “vanliga” Abhaya mudra som genljuder bäst inom mig. Idag kändes det som om Abhaya hridaya mudra drog till sig energi till mitt hjärtcentra. Upplevde inte några färger, men ett stort lugn, styrka och öppenhet. Kände mig redo och öppen för vad som än må hända, även om det skulle vara sånt som kan fårett hjärta att brista. “I’ve got you,” tycktes hjärtat säga.

      1. Åh Sianna är superhärlig! Hon har så mycket energi och kunskap. En riktigt fri själ. Fick stort förtroende för henne.

  15. Denna mudra är ny för mig och tog ett tag att bekanta sig med. Min dag har varit riktig urusel på alla möjliga sätt och jag kom hem med en känsla av trötthet och misslyckande. Kanske också rädsla. Hur som helst valde jag att yoga och meditera trots att jag bara ville skrika och skälla. Det tog tid, lång tid. Och idag passade det så bra att meditera över just styrka och mod. För mig känns mod i magen och styrkan i mitt hjärta, som värme. Och mod är för mig att våga möta mina rädslor och att stanna, i känslan, i kroppen.

  16. Gjorde denna sent igår kväll när jag kom hem efter jobbet. Hade på något vis förväntat mig att se något speciellt framför mig när jag försökte visualisera styrkan och modet i mitt hjärta, men det var bara svart och tomt. Styrka och mod är något jag just nu strävar mycket efter att hitta inom mig så det kändes lite som en besvikelse när jag inte såg eller kände det på något vis. Tänker att jag var väldigt trött, så kanske orkade jag inte fokusera full ut… ska göra denna fler gånger iaf<3

    1. Ylva skrev något liknande, och jag svarar som till henne: ibland går vi in med förväntningar och det kraschar – just för att vi har förväntningarna. Fortsätt praktisera den så kankse du kan hitta modet och styrkan även utan färger och BOOM <3

  17. Provade både som kort kvällsmeditstion och efter morgonens yoga idag. Men får inte “till” den riktigt. Gör jag fel, tro? Läser allas starka upplevelser men jag hade svårt att slappna av i axlarna och det blev jobbigt för handlederna med lätt artros och fingrarna var ovilliga. Tänker dock inte ge mej.

    1. Där har vi en av svårigheterna med att dela och ta del av yogapraktiken: man skaffar förutbestämde idéer vad som ska ske. Fortsätt utforska, och kanske finns det något annat mudra som är mer behagligt för dina händer? Kanske är det bara ovana 😉

  18. Tack, Veronica! Jag kom på min tokighet: glömde korsa armarna! Nu har jag gjort den både morgon och kväll och i morse igen. Känns mycket bättre! Blir nog till och med en liten favorit. Kände mej samlad och stark. 🙂

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.