Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaYoga

Utforska dina bandhas – rotlås & maglås

Jag har skrivit spaltmeter om mula bandha och uddiyana bandha, vårt rotlås och maglås. Om kraften som vilar i vårt bäcken och hur avgörande det är att lära sig använda dessa muskler som inte går att flasha med på stranden eller Instagram. Istället för att upprepa mig bjuder jag på ett urplock:

Grunden till en bra hållning, en frisk kropp och stabil yogapraktik sitter här. Tyvärr lärs det ut ganska slarvigt, om inte alls, och vi får sällan chans att verkligen utforska det i vår egen kropp.

Dagens sadhana: Innan du börjar din praktik ta dig 5-10 minuter att verkligen etablera relation med dina lås, med din bäckenbotten, med din kraftkälla. Har du tränat på det tidigare och har bra övningar gör dem. Annars går jag i videon nedan igenom grunderna för rotlåset och maglåset, vill du utforska det vidare har jag samlat 3 klasser: denna grundklassen + corepass + vinyasaflow där du får jobba med dem praktiskt.

Dela gärna nedan om din sadhana. Var något som var lätt, svårt, något som väcktes? Om du lägger upp på instagram använd #minsadhana #weleda #beyoga365 och @vevvejaderlund. Du kan en vinna en plats till yogahelgen i juni eller en halvårsprenumeration till Yogobe.
Dag 1 – Vilket är ditt mantra?
Dag 2 – Omvänd krigare
Dag 3 – Vardagsyoga
Dag 4 – Sidoplankan

Dag 5 – Hjärtöppnande brygga
Dag 6 – Nadi Shodana, växlevis andning
Dag 7 – Dansa som att ingen ser
Dag 8 – Kärlek till händer och fötter
Dag 9 – Abhaya hridaya mudra
Dag 10 – Det där med maten
Dag 11 – Gå utanför din bekvämligetszon

38 kommentarer

  1. Oj vad jag har fått jobba upp dessa efter mina graviditeter. Efter min första förlossning som pga olika omständigheter bidrog till att jag blev sydd rätt mycket,och därefter inte kunde spänna rot- och maglas ordentligt pga smärta förrän flera år efteråt, har äntligen börjat hitta rätt igen. Men jag har verkligen fått börja från början och jobba upp det långsamt igen. En bit kvar än men med lite övningar varje dag så går det framåt. ??

  2. Jag kör som jag tror är rotlås- efter att ha läst om det i en yoga bok. Jag testade din idag och ska kolla vidare på fler av de du skrev om- jag tyckte det var skiitbra!! Lite svårt är det med detta dock, andningen och gå djupt och längs med ryggraden på framsidan i inandning och utsidan i utandning kör jag alltid och tänker mig vägen genom chakrana- främst under meditation och där med att hela tiden använda rotlåset och maglåset blir lite knivigare.. men kanske jag har hittat det- tänker köra din video med detta samma som din klass om glada höfter, kan ju vara så att inte min energi där nere kommer upp tillräckligt.. Ska kämpa med detta nån månad för att se om det blir nån förbättring! Tack!

    1. Klockren kombination, nyfiken på att höra hur det går!
      Och ja, de tär krångligt, jag jobbade ett bra tag med det innan jag fick till det. Under mensen har jag fortfarande svårt att helt koppla på så allt bara är svullet och frånkopplat. Så öva, öva, öva

  3. Övade lite o sen gjorde jag Pussy power flow. Märker att jag fuskar med maglåset. Jag faller liksom inte i hop eller så i magen men naveln åker inte in på utandning, så magen hjälper inte till i utandningen. Rotlåset tycker jag att jag får till. Det är lite svårt att veta hur hårt man ska hålla. Dagens lärdom blir att försöka även tänka på naveln i utandning!

    1. Japp, känner igen mig i undran hur hårt det ska vara: inte spänna 100% så en svimmar är en riktlinje. En annan är hellre mjukare aktivering under längre tid än total max i en sekund.
      Hoppas det gav lite riktning?

  4. Väldigt bra att få en påminnelse om bandhas och att ge sig själv tid att utforska dom ordentligt. Ofta utforskar man asanas men glömmer grunden och att rota på djupet. Ibland när en asana inte känns helt “rätt” så kommer jag på mig själv med att det är bandhas jag släppt och så fort jag får tillbaka det så känns positionen mer rätt och jag får mera kraft. Mäktigt!

  5. Så himla bra!!?✌️ Välbehövligt att få gå igenom från grunden igen, det gör skillnad i positionerna. Känns som att jag ibland slarvar med just detta, så superbra med det här inlägget! Sen så tror jag att med bålstabilitet och bättre hållning får också självkänslan lite skjuts i rätt riktning.. ?

  6. Det här väckte så mycket hos mig, fick upp känslor från mina graviditeter och tiden efter. Inser att jag nog alltid haft svagheter kring och i bålen. “Trott” att jag tränat upp styrka med hjälp av styrketräning o funktionell träning. Noterar sen jag mer aktivt börjat utöva yogan varje dag sen i januari, att det är mycket jag behöver stärka från grunden/inifrån.
    Noterar att jag främst behöver öva på att skapa kontakt mellan kropp o knopp, att med omsorg hjälpa kroppen att hitta kontakt o rot/maglås. Blev en lärorik stund på mattan idag, tack ?

  7. Åh vad svårt! Jag tycker att det är svårt att hitta andningen bara när jag gör yoga emellanåt. Sedan dessa olika lås, supersvårt. Men väldigt nyttigt och något jag skulle behöva lägga in i min vardagliga träning åtminstonde några minuter i början eller slutet av varje pass. Förmodligen i början då ? gjorde grundpasset, lyckades hyfsat (kändes det som) – men som sagt, behöver öva öva öva och nöta nöta nöta så kanske det kommer mer eller mindre naturligt nån dag ?
    PS. Älskar namnet “pussy power” – så grymt! ?

    1. Sitt rakt, in med det, ut med , lyft där, sänk, här, och så andas haha ibland hinner jag typ svimma innan jag kommer ihåg att andas – förstår precis känslan 😉 En får liksom segmentera det. Idag fokar jag här, imorgon där… Till slut kommer det samman
      PS. eller hur 😉

  8. Maglås har jag provat en gång tidigare, det var lättare den gången faltiskt. Men övning ger färdighet! Rotlås var första gången! Det kändes…märkligt!

  9. Jag har svårt att koma ihåg mula bandha men lättare att engagera uddiyana bandha och försöker också tänka på det i vardagen. Ska återkomma till detta. Behöver verkligen mer pussy power i mitt liv nu. Womb tang clan ain’t nothing to fuck with!

  10. Tänk vad mycket nyttigt jag lärt mig under dessa hittills 12 dagar och det är dessutom två kvar ?? Tror verkligen att jag hittat låsen (teknikfreak som jag är ?) som vanligt gäller det att fortsätta träna. Rotlåset är ju egentligen detsamma som ett bäckenbottenknip eller har jag fel?

    1. du har helt rätt Anne-Marie det är samma till stor del. energidelen av låset fokuserar vid extra nörderi ännu mer in&upp…har inte helt fattat/hittat det själv än så kan inte riktigt förklara. men ja, bäckenbotten knip är the way to go 😉

  11. Tack för jättefina inlägg om pussy power! Att sitta på strumpa var en bra idé ? praktiserade en del förstadier till jump-throughs. ? Hoppas att du har det toppen i Köpenhamn.

  12. Det har tagit ett tag men nu när jag lärt mig och gör Sat kria så känner jag verkligen energierna vid rotlåset.

  13. mula bandha är SÅ svårt att hitta. Med strumpor, utan strumpor, ingenting alls att sitta på. Jo, nu… Nää…, jo kanske. Ja så höll jag på. Axlarna åkte upp till öronen men det var ju inte den muskeln vi skulle jobba med… ? Börja om igen. Slappna av och fokusera. Jag kommer definitivt att komma tillbaka till din Pussy Power för att hitta den här muskeln. Provade även maglåset men jag erkänner, fokuset var på rotlåset ☺?

  14. Jättefin övningsvideo! Rotlåset använder jag hela tiden som instruktör i Medicinsk yoga, så det har jag koll på. Desto sämre är det med navellåset! Måste jobba vidare med det och fick så bra instruktion av dej som jag kan ta med mej till mina framtida klasser. Tack!

  15. Rotlåset är något som jag praktiserar i yogan och maglåset har jag äntligen börjat hitta och få till. Jag har aldrig använt en strumpa tidigar men det underlättade mycket. ?

  16. Gillar verkligen strumpan, har aldrig använt den på det här sättet men det underlättade! Upplever annars att just mula bandha kräver mest fokus för att få till, jag brukar tänka att jag ska dra in och uppåt .

  17. Insåg ganska snart vilken utmaning detta är och troligtvis varit för mig sedan länge. Fokus på magstyrka har legat i besök på gymmet el cirkelträning med allehanda redskap och plankor etc.
    Att bara etablera kontakt med nedre regionen blev en lååång stunds koncentration-fokus-närvaro. Blir fascinerad av hur viktig kroppens o knoppens kommunikation är o hur lätt d blir “felkopplat” om man börjar utifrån o in istället för tvärtom.
    Gillade starkt liknelsen m trånga jeans, höll mina fingertoppar i ljumskarna o kände därmed den spänning som blev då naveln drogs in o upp. Det här blir en daglig rutin nu ? Tack! ⭐

    1. Ja! kommunikation is key, blir alltid lika överraskad hur snabbt jag glömmer bort det. Och förvånad när jag hittar tillbaka “jaha oj hej där var du”
      Nyfiken på hur det har gått för dig om en månad med nya rutinen!

  18. Så bra att få göra detta riktigt och från grunden känner mig dock “svag” i rotlåset och det blir någon sorts onaturlig rörelse där jag slutar andas och axlarna åker upp till öronen men är bara att träna vidare! Viktigt och bra också med bålstabilitet för en bättre hållning då jag har lätt för att sjunka ihop.

Lämna ett svar till Fanny Olsson Avbryt svar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.