Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaYoga

Meditera mera – hjärnan mår bra av tystnad

Hur ofta stänger du av mobilen? Inte bara “ljudlös utan vibration”, inte ens flygläge, utan helt stänga av?
Jag läste en status på facebook där en bekant berättade om hur skönt det var att äntligen slippa stressen med att sova med mobilen på bredvid en nu när mobilen gått sönder och var tvungen att lagas. Om att slippa allt plingande som rubbade sömnen. Och innan vi börjar; nej jag har ingen aning om hens liv, och varför mobilen var tvungen att vara på. Men, att bara läsa posten gjorde mig stressad. Fatta att aldrig kunna koppla bort, släppa taget, slappna av. Att alltid vara uppkopplad.
När började vi med det?

I den här artikeln påvisar forskarna att tystnad hjälper till att återställa nervsystemet, höja energin och gör hjärnan mer redo att förstå nya situationer samt avancerade miljöer som många av oss arbetar, och lever i, idag. Tystnad visade sig vara kopplat med att utveckla nya celler i hippocampus, området i hjärnan där lärandet och minnet finns. En annan studie fann högre blodtryck hos boende nära flygplatser, att det fanns kopplingar mellan ljudföroreningar och hjärtsjukdomar, mellan dålig sömn och tinnitus. Jag har även tidigare skrivit om hur meditation kan hjälpa för att mildra ångestsymptom.

Det finns så många bevis som om och om igen visar att hjärnan behöver slippa ständig stimuli. Att vi behöver vara mer i det parasympatiska systemet (avslappning, återhämtning) än vad vi är om vi vill bibehålla vår hälsa. Varför gör vi då inte det?
Vad är det med tystnad som är så läskigt? Så läskigt att vi  behöver fyller den gärna med prat eller skärmtid?

Dagens sadhana: Stäng av mobilen och meditera 10 minuter totalt. 3+3+3+1, 5+5 eller 10 i ett bräde. Utöver det, håll koll på hur ofta du drar upp mobilen. Behöver du verkligen gå in på facebook eller instagram? Behöver du verkligen spela den där omgången i Quizkampen? Eller kan du låta bli att ta upp mobilen, och låta hjärnan få sin tystnad?

Dela gärna nedan om din sadhana. Var något som var lätt, svårt, något som väcktes? Om du lägger upp på instagram använd #minsadhana #weleda #beyoga365 och @vevvejaderlund. Du kan en vinna en plats till yogahelgen i juni eller en halvårsprenumeration till Yogobe.
Dag 1 – Vilket är ditt mantra?
Dag 2 – Omvänd krigare
Dag 3 – Vardagsyoga
Dag 4 – Sidoplankan

Dag 5 – Hjärtöppnande brygga
Dag 6 – Nadi Shodana, växlevis andning
Dag 7 – Dansa som att ingen ser
Dag 8 – Kärlek till händer och fötter
Dag 9 – Abhaya hridaya mudra
Dag 10 – Det där med maten
Dag 11 – Gå utanför din bekvämligetszon
Dag 12 – Utforska dina bandhas, rotlås och maglås

 

Populärt från Yogaworld.se

35 kommentarer

  1. Jag är just nu i en period där jag gör pulsmeditation och det är häftigt att uppleva hur både kropp och sinne påverkas av att bara få vara stilla utan intryck hela tiden. Jag har alltid haft som vana att mobilen ligger i köket över natten, men kommer på mig själv ibland att jag ofta har telefonen i handen och snurrar på fejan eller insta, och det hemska är att jag som förälder är på mina tonåringar om att lägga ned mobilen, när vi vuxna är lika illa om ibland inte värre med våra mobiler…..

  2. Provade meditation för första ggn ever i januari i år, det va en plåga att hålla ögonen avslappnade i sina hålor, slappna av i käkar o fokusera på tår hit o dit. Hade NOLL kontakt med kroppen och kände mig spänd som en fiolsträng, inte för att jag kände beroende av att kolla mobilen, troligtvis mer pga de sömnstörningar och ljudkänslighet som sen ledde till utmattningsdepression. Men jag gav inte upp, jag övade korta stunder varje dag, ca 5-7 min till vägledda meditationer. Upptäckte att jag hade lättare att slappna av då jag visualiserade olika miljöer istället för kroppsscanning. Hade oxå stor hjälp av andningsankaret.
    Efter ngn månad så blev den dagliga meditationen som min morot, jag längtade till mina meditationsstunder som både blev mer avslappnade och oxå längre. Har testat Conscious breathing class 90 min vid två tillfällen och detta var en magisk upplevelse av djup avslappning. Så numer så kan jag “belöna” mig själv med 90 min meditation, ungefär som andra belönar sig med ett varmt bubbel bad el en bakelse så är en längre meditation min lyx. Tränar just nu på att hitta små meditationsstunder/tillvägagångssätt som oxå kan hjälpa i vardagen. Att kunna meditera när jag är ute o går, på jobbet, på affären mm. Är ju lite svårt att kasta sig ner på golvet o lägga sig o meditera i 90 min inne på Ica om jag känner mig stressad ?.
    För mig har tystnaden blivit livsnödvändig då ljudkänsligheten gjort mig begränsad i min vardag, så att stänga av mobil, tv o dator är inga problem för mig, snarare svårt att ha de på. Så meditation har för mig inneburit ett fantastiskt verktyg för återhämtning.

  3. Ojaaa!! Här är jag expert ?? har aldrig haft vibrationer på mina telefoner- har den lite för ofta på ljudlös (iallafall enligt familj och vänner) när jag inte vill bli störd så kollar jag inte- och man måste inte vara nåbar bara för att man har mobil.. men den pressen tror jag många har idag.. vi klarade oss hur bra som helst förr… Meditation är medicin för mig! Jag gör det nästan som oftast dagligen. Den är glädjande, lugnande, betryggande, uppiggande .. I LOVE IT ?

  4. Vilken bra nybörjarmeditation ??? För första gången, tror jag, så kunde jag hålla fokus 95%av tiden. Så himla bra!
    När jag är i stugan brukar mobilen få vara i fred. Och jag oxå ? När jag är hemma använder jag nog mobilen rätt mycket men när kvällen kommer stänger jag av nätet men lämnar ljudet på ifall nån av mina barn behöver få kontakt. Jag har idag lärt mig att nonchalera signaler från mobilen men det betyder inte att jag inte påverkas av den. Ha nu en underbar lördag alla

  5. En mörk dag utan barnen idag och det kändes tungt att meditera. Svårt att inte kolla på telefonen med jämna mellanrum i hopp om att få en skymt av barnen på sociala medier. Annars är barnen största hjälpen för att lägga undan telefonen och vara i stunden.

  6. Det blev 10 min på ett bräde. I dag fladdrade tankarna. Hade svårt att hålla fokus. Har inte surfat så mycket i dag, tror jag surfar mest morgon o kvällstid. Mitt på dagen surfar jag inte om jag inte väntar på nått, typ bussen.

  7. Mediterar regelbundet och har gjort det till en vana, jag behöver meditationen för att skapa utrymme mellan mig och mina tankar och vardagen omkring mig. Idag valde jag bort mobilen helt, gör det ibland bara för att påminna mig om hur sjukt beroendeframkallande den faktiskt är. Tankarna fladdrade en hel del, men jag har lärt mig att om jag bara accepterar det och kommer tillbaka till mitt andetag så sjunker de undan så småningom.

  8. Tyvärr har jag hela livet i mobilen, kalender, mejl, banken, påminnelser, klocka etc. som de flesta. Men visst skulle man kunna lägga bort den mer ofta. Mitt andningshål är vårt fritidshus i fjällen. Då menar jag riktiga fjällen, vildmarken, näst intill utan mobiltäckning. Långa vandringar/skidturen med total tystnad är något jag älskar. Naturens kraft är mäktig på många vis. Varje morgon börjar jag med yoga och 15 min. meditation och kvällen avslutar jag med yoga/meditation. Hoppas att detta kommer hjälpa mig att slippa “gå in i väggen” igen.
    ?? Namasté

    1. I hear you Anne-Marie, jag har också allt det i mobilen. Så det går inte att att helt göra mig av med den.
      Men att inte dra upp den när jag väntar på tunnelbanan eller som du skriver: utan täckning i fjällen, de stunderna är ovärderliga för hjärnan (och själen)

  9. Idag har det varit lite hektiskt och jag hann inte göra dagens övning förrän nu kl 22.15. Har även varit lika mycket “på” mobilen som vanligt, dvs en hel del slentrian-surf/app-titt och sociala medier. Bestämde mig därför för att ta en förmiddag utan sociala medier och surf imorgon (förutom utmaningen såklart ?) – vi får se hur det går med det, heja mig ? När jag va på retreatet i Indien så hade vi 40 timmars tystnad och då lät jag även telefonen vila – så skönt! Så jag tror verkligen min hjärna behöver paus och helst en stund varje dag. Har hört flera som har sociala medier- fritt de första två timmarna, det ska jag försöka utmana mig själv i snart.
    Gällande meditationen så testade jag att räkna andetag med målet att komma upp till 100, men varje gång jag kom av mig och tappade fokus skulle jag börja om. Det gick ok, kom upp till 74 och sen fick jag börja om. Sen kom jag inte så långt varje gång innan tankarna inkräktade på fokus.
    Blev i alla fall en skön stund och nu är jag väldigt lugn och avslappnad ?

  10. Åh, jag har haft det i bakhuvudet hela dagen! Ska lägga bort mobilen nu och försöka meditera, iallafall en liten stund! Har inte riktigt fått kläm på det där, har alldeles för mycket to-do att tänka på preciiis just då… men jag ger mig inte!

      1. Jamen det gick ju tokbra! Ungefär 10 min meditation, där i början virrade tankarna på men jag fick faktiskt en stunds lugn också! Svårt att säga hur länge för mobilen var bortlagd 😉 Tack! ?

  11. Jag har sedan en tid tillbaka blivit bättre på att inte titta på mobilen lika ofta. På jobbet använder jag en jobbtelefon där jag inte har några sociala appar på. Min egen Mob ligger i en låda i stort sett hela dagarna. Jag kan kolla till den någon gång ibland men det är mest för att inte missa ett samtal från mina barns skola eller dagmamma. Jag har märkt att mår jag inget bra så använder jag Mob o sociala medier mer. Det har liksom blivit ett sett att fly på. När jag var yngre läste jag böcker när jag mådde dåligt. Sedan ca 3 veckor tillbaka har jag börjat mediterat varje kväll o började med 3 min och nu är jag upp i 10 min. Jag tycker att det är jätteskönt att bara sitta o koncentrera sig på andningen. De kvällar som jag känner att meditationen funkar best känns det som om jag är mitt emellan insomning o vakenhet. Då känns det bra att meditera.

  12. Jag gillar verkligen tystnad och behöver den för att fungera och må bra.
    Väljer oftast att ha ljudlöst på min telefon och att inte ha den med mig överallt vilket jag har märkt att en del tydligen tycker är otroligt provocerande och frustrerande. Det är som att jag har begått en dödssynd för att jag inte kan bli nådd varje sekund. Men jag känner att jag själv vill välja när jag vill bli nådd och prata och när jag inte vill det.
    Har tagit bort FB appen för jag upptäckte att jag av vana var inne måååånga gånger om dagen och fastnade i ett konstant scrollande. Så skönt när den var borta och jag bara kan använda FB via nätet istället (vilket är lite krångligare så då blir jag mer aktiv när jag ska gå in o det blir inte bara slentrianmässigt). Fast det var ovant och konstigt i början. Inte lätt att bryta vanor och mönster men om man ger det lite tid går det fint ? Dessutom fick jag helt plötsligt en massa tid över till annat som jag tidigare inte “hunnit”. Alla små 5 minuter här och där under en dag (som ofta blir betydligt längre) blir en stor del av dagen om man lägger ihop det. Jag har en fråga till mig själv som jag alltid bär med mig för att försöka välja “rätt” :
    “Vad kommer jag ångra att jag inte gjorde mer av i livet när jag ska dö???” Kommer det vara att jag inte tillbringade tillräckligt med tid på sociala medier? Näpp, tror inte det…

  13. Jag tycker det är svårt med tystnad. Fem minuter känns som en evighet i tystnad. Tankarna flyger och far konstant och jag drar mig alltid för att sitta i tystnad. Det finns någon olustig känsla med det, om det är något jag är rädd att möta eller bara att jag tycker det är jobbigt. Behöver det dock så himla mycket egentligen! Min hjärna är liksom aldrig tyst. Och sociala medier, spenderar så mycket onödig tid på det. Det har ju blivit som ett beroende nästan!

  14. Jag har verkligen problem har jag märkt, kan plocka upp min telefon hur många gånger som helst under en dag. Till och med min dotter kan säga till mig på skarpen ibland för att jag är så beroende. Jag har dock alltid min telefon på ljudlös nu för tiden, så väljer själv när jag vill bli nådd och inte. Samtidigt som detta beroende skapar ett problem så är det vissa stunder en form av avslappning för mig, att bara sätta mig en stund och chatta med mina vänner, men är medveten om att jag bör minska ner på detta. Njuter väldigt av lugn och tystnad runt omkring mig och meditationen idag var ljuvlig!

  15. Det blev tio minuters meditation utomhus i sol, vind och ljuder av fågelsång, grannens gräsklippare, barnrop, makens lätta snarkningar och humlesurr. Brukar avsluta varje morgonyoga med några minuters meditation men tio minuter var en utmaning! Räknade andetag? Tänkte ut-in, Sat nam .,, svårt med fokus! Kom tom på mej själv med att tänka på vad jag skulle skriva här!?Pinsamt! Men korta stunder kändes ändå meditativa och jag lärde mej en del om mej själv. Mobilen var undanlagd stor del av lördagen faktiskt. Det brukar den vara, så det var inte så svårt.

    1. inte pinsamt – det är ju PRECIS det som rä grejen. Att komma på när vi tänker. det är guldstjärnan. oavsett hur långt det går emllan elller var vi tänker på. Grymt Ylva!

  16. Detta med mobilanvändande och att gå in på instagram/Facebook i tid och otid är något jag reflekterat över en hel del. Det är helt klart ett område där jag försöker medvetandegöra mig själv, och även om jag har minskat slö-scrollandet av instagram och Facebook flödet så kan jag ibland komma på mig själv med att ta fram mobilen så fort det blir en stund över, eller mellan aktiviteter. Jag såg nyligen en bild (på mitt Facebook flöde) av en folkmassa som stod vid ett kravallstaket vid någon parad/konsert och alla på bilden stod och fotade eller filmade med sin mobil förutom en gammal dam som njöt av händelsen helt live, utan skärm och filter. Jag blev riktigt inspirerad. Måste vi alltid fota/filma allt som händer?

    För mig är det viktigt att få avskärma mig från livliga miljöer då och då. Jag har märkt att jag blir mer lättirriterad om jag varit i bullriga eller röriga miljöer. Rusningstrafik och byggarbetsplatser är något av det mest enerverande jag vet. Då är meditation eller skogen som balsam för kropp och själ 🙂

    1. under teknikdelarna på klasserna i helgen spelade jag in när Sianna gick igenom visa saker. Jag kom på mig själv att titta på skärmen på mobilen istället för att titta på henne – och hur jag inte kom ihåg något efter. Tror hjärnan liksom satte sig på sparlåga då.

Lämna en kommentar