Vevve Jäderlund
Yoga World
Everyday YogaMindsetTala Ohm YogaVisionboardYoga med Vevve

Så fixar jag motivationen – 4 tips + yogaklass

Jag tror inte att motivationen är något som kommer av sig själv, vi behöver hjälpa den på traven och själva aktivt göra något. Med det sagt är det inte alltid jag stretar emot tröttheten och motståndet, vissa dagar lägger jag mig bara på soffan och gör inget. För att dagen efter hoppa på´t igen.
Vi människor 2017 är kassa på avslappning och återhämtning, jag med. Ibland känner jag mig stressad och onyttig när jag gör inget, som att jag slösar min tid när jag skulle ha kunnat yoga/städa/lösa matematiska gåtor. Det händer inte alls lika ofta längre dock, nu har jag kommit till insikten att VM inte är min tävling, jag yogar för livet. Och då behövs det dåliga filmer och friterade bananer ibland.

Men de dagar eller perioder jag märker att jag behöver ta tag i motivationen och känner att jag vill, men inte riktigt taggar till att yoga har jag några saker att falla tillbaks på för att få hjälp, och jag tänkte dela dem med er: Så fixar jag motivationen – mina 4 tips

  1. GÖR DET KUL – Det absolut enklaste tipset är att fylla det med glädje, det är så mycket enklare att ta sig till mattan, eller vart du nu ska ta dig och behöver motivation till, om det lockar, om det kittlar din spanda. Och m det aldrig någonsin lockar, eller väldigt sällan lockar eller känns kul, ajm sårry to säj, men då ska du nog se över varför du ens försöker få till det?
  2. YOGABANK – Jag har en uppsjö av samlingar med favoriter (videor, egen planerade klasser och upplägg) som jag går till när jag inte själv orkar leta, hitta på eller tänka. Jag vill bara att någon annan lärare eller annan version av mig själv ska ha tänkt och planerat. Då vet jag att det kommer bli bra, att jag har gjort det förut och inte kommer känna det där behovet av att stänga av mitt i klassen för att jag inte förstår/hänger med/tröttna.
    På Yogobe och YogaGlo har jag massa favoritmarkerade videor, på Yogobe har jag också min playlists Sweat. Bliss. Authenticity som jag kan slumpa i när jag behöver en puff. Se 4 tips nedan som du kan lägga till i din yogabank.
  3. GÖR NÅGOT HELT ANNAT – Om du har krånglat till det i huvudet, fastnat i en bild av hur din kropp borde svara, hur din träning borde se ut, eller hur det ska kännas och det gör att du inte kommer igång – gör något helt annat. Spring, klättra, bowla, plocka svamp, brottas, lek – vad som helst som får dig ut ur hjärnan och in i en rörande kropp. Du kommer slappna av, bli bekväm i kroppen och förhoppningsvis bli påmind om varför du fastnade för yogan i första taget.
  4. KBK – Kör ba kör. Ibland behöver du köra trots att motivationen inte är det, trots att det inte är kul och kroppen känns trött. Inte tvinga dig själv att svettas eller maxa, men att faktiskt ställa/sätta/lägga dig på mattan (eller ta dig ut och gå/till gymmet) och göra något. För att vända den nedåtgående spiralen, för att väcka gnistan, för att ta ansvar. 5 minuter med benen upp mot väggen eller 10 minuter promenad kan göra jordens skillnad.

Som du märker återkommer tipsen ofta till ditt varför. Varför vill du yoga?
Varför vill du yoga en viss stil, ett visst antal gånger i veckan, göra vissa former?
Alla har vi olika anledningar, ingen mer rätt än andra, och när du vet ditt varför (och det verkligen är ditt, inte någons annans du sett och bara tagit för att du tror att du borde göra samma) kommer det vara lättare att hitta tillbaka till motivationen.

4 yogavideor:
Meditation för Nybörjare

Vardagsyoga – mjuk sekvens för hela kroppen (8 minuter)

Lugn morgonyogaklass (20 minuter)

Din bästa coreträning (20 minuter)

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.