Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Vevve Jäderlund
Yoga World
Everyday YogaTala Ohm YogaYogaYogalärarutbildning

Så skapar du tema till din yogaklass – fullständigt klassupplägg

Efter att ha frågat yogalärare vad de tycker är knivigast blev det tydligt att just skapa intention/tema och väva in det i sina klasser är något många vill ha hjälp med. I detta inlägg delar jag mina tankar och upplägg för hur du kan skapa tema till din yogaklass. Plus att jag kopplar ihop det med ett fullständigt klassupplägg.

  1. Sammanfatta din intention
    – helst i ett ord eller en mening. När det är tydligt för dig själv är det lättare att bygga vidare på. Detta kan antingen bli namnet på klassen eller något som du bara håller för dig själv när du skapar klassen.
    – Intentionen här är CREATING SPACE och det definierar jag som utrymme mellan tankarna, för att stilla tanketornadon.
  2. Det filosofiska
    – hur förmedlar du det subtila, det filosofiska till dina elever? Har du ett citat eller en dikt som passar in? Kanske skriver du egna texter? Detta är klockrent för din del att börja med och alltid väldigt uppskattat av eleverna. Elin Wennman delar med sig av grymma texter på sin blogg och Sofia Sivertsdotters bok Strimmor Av Ljus är en bok som många hittar inspiration till sina intentioner i.
    – personlig koppling (inte privat!). Tanketornado är ett ord jag använder ofta, och det målar en tydlig bild för eleverna. Här jag kan dela – i början av klassen eller under klassen – något generellt som jag varit med om som jag vet att många elever förmodligen också upplevt i sitt liv. Spänningshuvudvärk, stress av allt jag ska hålla koll på mm. Och sedan känslan att hitta det där utrymmet som tillåter en att stilla tankarna och finna ro. Det hjälper eleverna att hitta riktning i sig själva. Detta är alltså inte min privata terapisession där jag börjar prata om en specifik händelse som var jobbig för mig, med detaljerad redogörelse om vem som sa vad. Läraren är där för elevernas skull, inte tvärt om.
  3. Det fysiska
    – finns det någon specifik pranayama (andningsövning)  som jag tycker passar in här? Eller  några specifika asanas eller flöden jag lockas av som jag tycker är kul att jobba med samt förmedlar mitt tema, och hjälper eleverna uppleva det i sin kropp? I den här klassen blev det kombinationen av att jobba sakta (nåväl så sakta som någon av mina klasser kan bli) och att öka tempot lite, twerka loss, för att verkligen komma ut ur huvudet, ner i kroppen.

Klassupplägg:
Sittade 3-stegandetag + ujjai
Jagraata Namaskar (som jag delat här på bloggen, den gör jag istället för den klassiska solhälsningen A och B)
Trebent hund + stor utecirkel med höger ben, kliv fram till insida tummen
Högt utfall med backbend
Virabhadrasana (krigare) A
Virabhadrasana B
Viparita Virabhadrasana (omvänd krigare)
Trikonasana (triangel) – cirklande arm underifrån tredje gången
Parsva konasana (förlängd sidovinkel)
Ninja bak på mattan, fram på mattan byt håll så titta bakåt
Alansana (lunge) puls till Parsvottanasana (pyramiden)
Svep bak främre foten till trebent och upprepa på andra sidan
Håll positionerna länge första varvet, låt sedan bli ett flöde.
När eleverna hittat sitt flöde, öka tempot och lägg till twerk efter 2a sidan
Sedan sänk tempot, låt dem gör 2-4 varv långsamt för att varva ner. Under de varven lägger jag också till parivrtta alanasana (roterad lunge) + anjaneyasana (låg lunge) efter 2a sidan + sittande sidofällning och duva.
Setu bandha shravangasana (halvbrygga) med knutna händer under ryggen
Twist
Shavasana

Träna:
1) Skriv ut/skriv av klassupplägget, och gör anteckningar var i klassen (vilken position eller flöde) kan du knyta tillbaka till din intention, ditt tema. Med ett ord eller en mening, kan du nämna ditt citat igen eller läsa din text? Hur kan du väcka uppmärksamheten inom dina elever att själv utforska temat och använda det för att utforska sin egna upplevelse?

2A) Ta ett klassupplägg du redan har och applicera temat CREATING SPACE på.
2B) Ta klassupplägget ovan, men byt ut temat till FLOW LIKE WATER – gör steg 1-3 och se sedan om det är något i klassupplägget som du vill ändra eller tweaka?

Kommentera gärna nedan hur det gick, vad du ändrade, hur du tolkade temat eller om du stötte på något motstånd.

I februari startar Everyday Yoga School 200h Yogalärarutbildning, för dig som vill ta steget och börja hålla egna klasser. Där kommer du få lära dig grunderna i hur du väljer ut positioner, sätter ihop dem i flöden samt sätter intentioner/teman och väver in dem i dina klasser. Vill du läsa mer om den och hur du anmäler dig kolla här.

Är du redan yogalärare och vill förfina din klasskonstruktion, dina flöden och hur du väver in teman, alltså gå djupare in i tekniken bakom det som vi gjort ovan, kanske fördjupningsworkshopen Klasskonstruktion är för dig. Läs mer om vad den innebär, datum och tid här.

Populärt från Yogaworld.se

4 kommentarer

  1. Tack så mycket Vevve för all inspiration! Fantastiska råd och klassen är awesome! Så kul att twerka, måste verkligen lägga in det i mina klasser. Stor kram <3

Lämna en kommentar