BLOGGMENY
YOGA WORLD
Everyday YogaTala Ohm YogaYoga

Så får du till yoga hemma – 6 tips

Du märker att yoga ger dig ökat välmående. Mindre stress, skönare kropp och ett lättare andetag, men du hinner inte gå till gymmet eller studion då deras tider inte passar in med ditt livsschema så du vill yoga hemma. Här är mina 6 korta snabba tips för hur du kan tänka för att få till yoga i din vardag i, i ditt hem.

  1. Anpassa yogan efter ditt liv. Har du mycket att göra och lite tid över var realistisk och planera in två till tre 15-30 minuters yogastunder under en vecka. Inte 5 stycken 90minuters-klasser. Är du morgontrött se till att få till yoga på lunchen eller kvällen. Är du morgonpigg kanske det är lättast och mest troligt att yogan blir av om du ställer klockan 30 minuter tidigare än vad du gör idag. Har du barn kanske du vill dela upp den fysiska praktiken till när de är vakna och de kanske vill hänga med dig på mattan. Sedan göra meditation när de gåt och lagt sig.
    Vilket är ditt utgångsläge och när är det enklast att börja pyttsa in yogastunder?
  2. VAR NÖJD! Med yoga som med all träning, börja lite och ofta och var nöjd med att du börjar komma igång! Det måste inte vara mycket varje gång för att det ska räknas.  Du behöver inte samla ihop dina minuter på mattan och redovisa dem för någon. Gör det för dig, så blir de där 8 minutrarna precis vad du behöver.
  3. Investera i en bra matta. Nej yoga ska inte vara en materialsport, men ingen gillar att stå och glida på mattan, det suger musten ur att försöka komma igång. Vet du med dig att du, liksom jag, snabbt blir fuktig om händerna är det värt att köpa en matta med bättre grepp från början. Är du torrare om händerna kan en billig matta fungera.
  4. Gör det som lockar dig! Tycker du att det är skönast med lugn yoga gör det. Vill du ha en party-spellista på och flöda snabbt – kör på! Yoga behöver inte vara dödsallvarligt för att det ska “ge dig något” så börja med att göra det som känns mest intressant just nu, på så vis ökar du sannolikheten att du återvänder till mattan. När du sedan byggt upp en regelbundenhet kan du utforska det som känns lite mer motigt eller främmande.
  5. Hitta dina favoriter online. Jag har delat flera videor av olika längd på min youtube-kanal, det finns också Yogobe, YogaGlo och andra tjänster som erbjuder yoga med grymma lärare. Om det alltid fastnar i att du inte vet vad du ska göra när du väl tagit dig till mattan – låt någon av oss vägleda dig.
  6. Planera, planera, planera. Börja med att skapa plats hemma där du faktiskt fysiska kan utöva din yoga. Om det går ett dedikerat utrymme där din matta kan ligga kvar, annars en yta du röjer undan när mattan ska fram. Gör sedan en plan A, B och C. A = om allt går enligt plan. B = när livet händer och vissa saker inte blev riktigt som du tänkt. C = när allt skiter sig och du bara har 5 minuter över. Då får du alltid något gjort, känner dig nöjd med dig själv, börjar skapa en vana och steg för steg börjar prioritera dig själv och din yoga.

Vill du höra fler tips och tankar om yoga i vardagen och hur du kan få till yoga hemma lyssna igenom avsnitt 2 av podcasten Yoga 360° med mig och Sara Ström.
Vilka är dina bästa tips för att få till yoga hemma? Kommentera gärna nedan och dela med dig för att inspirera andra som vill komma igång.

Annons

Populärt från Yogaworld.se

2 kommentarer

  1. Superbra! Tack Vevve!!
    Mitt tips är att belöna mig med yoga istället för tvinga mig till av nån mall över hur jag borde göra. Att det är bra att jag yogar, inte att jag måste yoga för att bli duktig, bra etc vilket jag kände mycket press kring för några år sedan och ibland kan falla in i.
    Kram

Lämna en kommentar

Annons