Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Vevve Jäderlund
Yoga World
Everyday YogaTala Ohm YogaVisionboardYogaYogalärartips

Yogaklass med djupa bröst- och höftöppningar

​Du som läser bloggen, eller följer mig på instagram vet att jag varit inne i en intensiv period. Mycket jobb, stress och högt tempo, vilket har känts av i kroppen. Som jag skrivit flera gånger har denna gång lyckats hålla kvar vid att prioritera träningen, som räddat mig flera gånger. Nivån på både yogan och övrig träning har varit väldigt mjuk, grundläggande och inte alls fancy då kroppen tydligt signalerat att det är vad den klarat av.

Igår blev det ett kombinationspass: kettlebell och yoga och idag, efter två lugna veckor, kände jag energin komma tillbaka och med det, suget på ett längre yogapass. Så efter en kort promenad i morgonsolen blev det två timmar på mattan och en yogaklass med djupa bröst- och höftöppningar. Hela tiden med total närvaro, och känsla av frihet i kroppen, det var som att allt annat försvann, fanns ingen tid att passa, bara kroppen att lyssna på – Oslagbart!
När jag jobbade mot de två peakpositionerna full splitt och enbent kungsduva (bild) var inte målsättningen att “komma fullt ut” i de positionerna eftersom jag vet att det var länge sedan jag försökte mig på dem. Men kroppen kändes så bra att de bara hände. För första gången i den enbenta kungsduvan när fingrarna nuddade tårna, kunde jag stanna kvar hur länge som helst, jag kunde andas fritt och bibehålla både mjukhet och stabilitet. Jag bad Martin ta en bild. När jag jämför formen och känslan med de tidigare två gångerna fingrarna nådde tårna, ser jag en mer balanserad kruvaturen i ryggraden vilket stämmer överens med hur skilda upplevelserna var.

Upplägget då, tanken var att metodiskt arbeta upp värme i kroppen och kombinera styrka med rörlighet. Det blev dels en del längre stunder i varje position i solhälsning B, samt en hel del upprepningar för att vänja kroppen och försöka vänja/mysa till nervsystemet (OBS mer om detta i kommande avsnitt av Yoga 360° på tisdag).

  • Sittande arbete med Mula bandha (se Pussy Power-video nedan)
  • Handledsuppvärmning (se den “grunda för att flyga” nedan, den börjar vid handledsuppvärmningen)
  • Skulder-push up – stå på alla fyra och på utandning tryck området mellan skuldrorna upp mot taket på inandning släpp ner området mot golvte. Alltså inte svank/kut som i katt och ko, rörelsen tar bara plats i skuldrorna.
  • Fyrfotssvävningar – stå kvar på alla fyra och låt knäna lätta ca 5 cm ovanför mattan. Håll i några andetag, vila och upprepa.
  • Jagraata Namaskar (se “Vardagsyoga”-videon nedan)
  • Surya Namaskar (solhälsning) B (första 2-3 varven som vanligt sedan lade jag till en av positionerna nedan per varv. Första gången jag gjorde positionen höll jag i 10 andetag, nästa varv höll jag i 1 andetag och sedan den nytillkomna positionen i 10 andetag.
    + krigare B
    + dansande krigare
    + triangelpositionen
    + halvmåne
    + Krigare C
  • Klivande utfall
  • Högt utfall med gomukasanaarmar
  • Parsvottanasana (stående pyramid)
  • Låg lunge puls
  • Core (se “din bästa coreträning”-videon nedan)
  • Upavista konasana (Sittande bredbent) med sidofällning *
  • Yogahjulet *
  • King arthur * (se dessa tre* i “yinyoga för rörlighet” nedan)
  • Eka Pada Raja Kapotasana (enbent kungsduva)
  • Hanumanasana (full split)
  • Urdhva dhanurasana (hjulet)
  • Twist
  • Navasama (båten)
  • Shavasana (avslutande död mans pose)

 

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar