Vevve Jäderlund
Yoga World
Everyday YogaTala Ohm YogaYogaYogalärartipsYogalärarutbildning

Assisteringens Do’s & Dont’s – så tar du på dina elever

I och med Göran Bolls #NOmaste och Yoga Girls poster kring #metooyoga kom vi bloggare på Yoga World att prata om olika aspekter av yogalärarrollen, och hur vi kan lyfta det för att hjälpa yogalärare ta smarta beslut samt förstärka klassdeltagarnas rätt till en schysst upplevelse. Mina bloggkollega Karin, Johanna och Livia skriver också om det i sina bloggar idag.

För det finns ett maktförhållande som vi behöver vara medvetna om, både som lärare och elev. I de flesta fallen är eleverna på en klass mindre erfarna än läraren och litar på vägledningen av denna. Som flera vittnat om skapar detta en föreställning att allt läraren sedan gör faller under “yoga”. En situation där det tyvärr kan dras fördel av osäkerhet och gråzon är just när läraren assisterar eleven. Så händer innanför BH:n i shavasana, att ställa sig bakom och pressa könet mot en och liknande upplevs obekvämt (helt logiskt) men viftas bort för sitt inre då man litar på att yogaläraren är professionell och har ett funktionellt, och högst osexuellt, syfte med kroppskontakten.

För några veckor sedan höll jag i Yogaanatomi – Assistering & linjering. En workshop för yogalärare om just att assistera sina elever på klasser där vi kom in på just vad är lärarens ansvar och elevens. Och hur kan jag som lärare ta hänsyn till alla utan att tappa bort mig i olika önskemål?
Överlag arbetar jag utifrån devisen att assistering ska ske för att hjälpa till, stödja inte döma. Detta kan innebära modifiering (att fysiskt flytta en kroppsdel), men oftast är det en hand på axlarna för att hjälpa till slappna av eller en uppmärksammande knackning på en kroppsdel för att medvetandegöra. Varje beröring ska ske med en tydlig intention och på elevens villkor. Jag hoppas att med den utgångspunkten och respekt för varje elevs individuella upplevelse minimerar jag felmarginalerna och skapar trygga upplevelser hos dem jag möter på mattan.

Mina tips till dig som är yogalärare:

  • Donna Farhi skriver i sin bok Teaching Yoga att du som lärare ska fråga eleven inför varje beröring om det är okej. Det är ett sätt. Jag börjar mina klasser med att säga “jag kommer gå runt och assistera, om du inte önskar mina händer på dig är det helt okej att säga nej.”
    Min poäng: informera dina elever om att de kommer bli assisterade, samt att de får säga nej.
  • En av de sämsta assisteringarna jag gjort är på en kvinna med pösig t-shirt som stod i nedåtgående hund. Jag skulle “tappa” på hennes bröstben men på grund av tröjan såg jag det inte och min hand kom på hennes bröst. Jag bad direkt om ursäkt och pratade sedan med henne efter klassen. Sedan dess är en av mina grundregler: om du inte kan se vart du ska placera din beröring – gör det inte.
  • Är du ny att assistera håll dig inom det jag kallar ‘safe zone’ och placera dina händer på hårda delar såsom höftben, revben, rygg och axlar. Under fötterna är ofta kittligt, insida lår kittligt och nervöst: “kommer läraren stanna innan lår övergår till skrev?”. Bröst är helt onödiga att röra ur linjeringsperspektiv så dem kan du hålla dig helt borta från, mage är de flesta obekväma med och kan uppleva obehag om någon vidrör.

Mina ord till dig som yogaelev:

  • Din upplevelse är alltid viktigast. Om du inte vill “längre” i positionen, eller ens ha någon annans händer på dig är du i din fulla rätt att säga nej. Oavsett lärarens välmenande, och “mer erfarna” intention. Du har total bestämmanderätt.
  • Yogaläraren är bara människa och ibland kan det bli klumpigt eller fel, så ha visst överseende att de inte kan läsa dina tankar men låt inte överseendet tumma på din integritet. Känns det knas har du rätt att säga nej tack.

Hur tänker du som yogalärare?
Och vilka erfarenheter har du som elev?

Är du yogalärare och vill förfina dina assisteringskunskaper hålls nästa Assisteringsworkshop 6-8 april i Stockholm. Är du inte yogalärare men vill bli kan du ställa dig på reservlistan för Everyday Yoga 200h yogalärarutbildning som börjar i februari, eller anmäla dig till höstomgången som börjar i augusti.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.