Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
YOGA WORLD
Everyday YogaMindsetTala Ohm YogaYoga

Så kommer du igång med meditation – meditation för nybörjare

Jag har försökt börja meditera flera gånger men aldrig riktigt fastnat för det. Kanske har det varit så att jag behövt ta det i steg, och framförallt behövt hitta mitt varför. Vilket, kan jag hålla med om, kan vara svårt när jag inte visste vad det hela gick ut på.
Hela tiden har det varit något som lockat mig, kallat mig tillbaka för att försöka igen. Nu har jag hittat det för min del därför tänkte jag dela med mig tips för så kommer du igång med meditation – utan tvång, flum eller svåra regler.

Mina första möten med meditation gav mig uppfattningen att det var något övernaturligt. Jag kan inte riktigt förklara det, men många delar nog den exotifierade bilden av män från öst som leviterar, ser kopplingar på metanivå och inte har en enda tanke om de själva inte tillåter det.
Det passade på inget sätt in på mig.
Men några gånger på mattan, under en klass, chanting eller meditation har jag upplevt de där oförklarliga ögonblicken av självklar tystnad. Självklar som i att allt liksom känns vettigt och inget annat än det andetaget känns relevant. Och så tystnaden. Den där sköna, kravlösa, stressfria tystnaden. Det är nog den som varit min drivkraft i allt detta. Att ha fått smaka på att jag själv har alla redskap jag behöver för att tagga ner.
Utan substanser, alkohol, dyra prylar eller något yttre som stimulerar min uppmärksamhet.
It’s all me baby.

Jag har försökt mig på onlinekurser
Testat olika lärare
Försökt en uppsjö av olika guidade stilar
Läst böcker
Provat appar
Gjort lite, ramlat av hästen, och tagit mig upp på den igen.

I dag är jag på dag 20 av meditation varje dag. De flesta dagar kör jag 20 minuter, somliga 45 minuter några 5 minuter. Det beror på hur livet ser ut. Mitt varför har skiftat från att försöka leva upp till den där övernaturliga varelsen, till att finna ro i tanketornadon som röjer i skallen.
Något jag innerligt ogillade när jag väl var där, men som faktiskt har hjälpt mig massor var att åka bort och varia tyst i 10 dagar på Vipassana. Där släppte jag bilden av den svävande mannen, och lärde mig disciplinen att sitta kvar även när det blir tråkigt. Jag menar vad är 1 timme jämfört med 10 dagar?
Ett annat verktyg som varit till stor hjälp, och är mindre extremt, är Headspace. Nej detta är inget sponsrat inlägg, men den appen är så grym att jag rekommenderar den till alla. Baserad på forskning, utan tvång, flum eller svåra regler hjälper den dig att förstå vad meditation och mindfulness är. Samt bygga upp vanan att meditera.
En bok som stöttat på vägen är Wake Up Now av Stephan Bodian som konkretiserar och skalar av.

Den sista pusselbiten var all forskning.
När jag insåg hur mycket meditation påverkar hjärnan förstod jag att mitt motstånd till meditation var rädslan att jag slösade min tid på den. Att om jag inte hittade rätt meditationsteknik, om jag följde fel guidade meditation, skulle jag inte nå målet, utan bara sitta av tid. Och då kunde jag lika gärna göra annat.
Vi fungerar olika, och jag som person gillar bevis.
Bevis att meditation kan hjälpa oss

Med det som belägg blev det så mycket lättare att sätta mig ner. Det började lite sporadiskt i höstas men för tre veckor sedan var det något som klickade inom mig. Jag hade inte ens en plan, jag bara började mina morgnar med meditation, insåg efter en vecka att det blivit varje dag och ser nu aktivt till att det fortsätter varje dag.
Precis som att jag började med yoga för att bli vig, men fortsatte för att det kändes så bra och gav så många fler vinster. Märker jag nu att jag vet alla fördelar, all forskning, men gör det för att jag gillar tystnaden.

Okej, stopp, alla meditationer är inte tysta.
Långt i från det.
Det pågår fortfarande en högst aktiv tanketornado inom mig.
Men det är tyst runt omkring. Ingen musik, inget sorl, ingen skärm, eller att-göra-lista.
Bara jag, mitt andetag, och alla mina tankar. Och det känns på inget sätt övernaturligt, på alla sätt fullt naturligt.

Så kommer du igång med meditation 8 tips

  1. Släpp alla tankar på att meditation kommer göra dig upplyst, eller hur det ska se ut. Låt meditationen vara en tid för dig själv i tystnad (eller ja, yttre tystnad, inre tanketornado).
  2. SITT BEKVÄMT! Tvinga dig inte att sitt i full lotus, eller som jag gör på bilden. Bulla upp med kuddar under knäna, sitt med raka ben eller på en stol. Kroppen ska vara avslappnad så du kan fokusera på meditationen.
  3. Sätt din rutin, minst 5 minuter om dagen. Det är större sannolikhet att faktiskt få till det om du gör det samma tid varje dag. Jag rekommenderar verkligen på morgonen, men kanske är tågresan hem från jobbet enda stället som funkar för dig.
  4. Låt dig själv bli guidad i början. Spara länken till den här 5 minuters-meditationen för nybörjare, eller gå en kurs, hitta en app eller köp en bok. Låt någon annan styra upp det hela, så kan du fokusera på att bara dyka upp.
  5. Jag såg nu på Instagram att Headspace erbjuder 40% om du tecknar årsabonnemang och om du inte gillar får du pengarna tillbaka.
  6. Bara gört. Oavsett vilken typ av meditation eller hur många tankar som kommer, ge dig själv tid att fortsätta.
  7. Börja om. När tankarna glider iväg, börja om. Varje ny dag, börja om. Om du missar en, två, tre! dagar, börja om.
  8. Skriv journal. Oavsett om du har ett tydligt varför eller inte när du börjar kan det vara bra att skriva ner något litet efter varje meditation. Dels för att se hur det går varje dag. Men också för att påminna dig själv om de dagar du gett dig själv meditation, för att förstärka känslan av att ha åstadkommit något.

Annons

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar