Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
YOGA WORLD
Annons
Annons
Annons
Annons
Everyday YogaMin YogaspaningTala Ohm YogaYoga

Låt yoga vara en strategi mot din ryggsmärta

Jag fick en läsarfråga om yoga mot ryggsmärta och kände att min poddpartner Sara Ström kunde ge ett mycket bättre svar i ämnet. Innan jag släpper loss henne bakom tangenterna vill jag tipsa om hennes engelskspråkiga blogg på yogaprehab samt hennes workshop “Redfining Yoga Asana” 23-25 mars som jag ska gå på. Så intressant för dig som vill lära dig mer om vår kropp i rörelse!
Nu över till Sara:

Ryggsmärta är på 10 i topp-listan av funktionshinder och ohälsa i världen! Både hos män och kvinnor. Mellan 1990 och 2010 steg antalet drabbade i världen från 58,2 till 83 miljoner. Antalet drabbade 2010 är alltså lika stor som hela Tysklands folkmängd. Samtidigt är smärta ett av det mest kraftfulla verktyg vi har för säkerhet i vår kropp, trots de obehag det också ger oss. Yoga kan vara en strategi för att minska smärtans obehag och lära oss mer om vår kropps alarmsystem.

Smärtans många ansikten
När vi talar om smärta kan det innebära mycket. Det kan handla om akut smärta eller smärta över tid i kroppen. Smärta kan för många även handla om smärtfyllda minnen och emotionellt lidande. Oavsett form av smärta brukar den som varit utsatt för det kunna berätta om hur förlamande och uttröttande det kan vara att leva med. Det är något som tar din energi och ditt fokus. Precis som inom yoga vet vi att det inte finns en tydlig uppdelning av kropp och knopp, de hänger ihop, vävs in i varandra. På samma sätt kan vi se på smärta. Allt är inblandat; både
vår fysik, känslor, tankar, idéer och beteenden påverkar våra smärtupplevelser.

Ett alarmsystem
Smärta är alltså något komplext och ingen kan ännu till fullo redogöra för eller helt förstå det system för smärta vi som människor har. Det är ett system som under tusentals år utvecklats hos oss och fungerar enklast förklarat som ett alarmsystem. Systemet består av sensorer runt om i hela kroppen, som dygnet runt monitorerar förändringar i kroppen som rapporteras till hjärnan, där tolkas informationen och sen sänds ut vidare. Ofta utan att vi är medvetna
om det. Vissa signaler kommer att tolkas som att vi är i fara, då kan smärta vara en ett sätt att skicka varningssignaler till oss. Precis som alla alarmsystem kan även detta system löpa amok, och våra smärtupplevelser med det. Men när det fungerar som det ska är det väldigt bra att ha. En viktig aspekt här är att smärta alltså inte är en “input” i vår kropp, det är en “output” och därför möjlig att påverka till viss del.

Smärta betyder inte att nått är skadat
Låt mig nu begränsa vår diskussion av smärta till ryggsmärta. Om du står i ett rum med 100 personer så kommer 60-85 personer ha haft eller kommer få ryggsmärta. Så vanligt förekommande är det. När det kommer till kronisk ryggsmärta finns det ingen tydligt korrelation mellan den smärtan och att något skulle vara trasigt. Du kan alltså ha ont utan att ha någon skadad struktur i ryggen, och du kan ha något skadat utan att ha ont.

Personligen tycker jag att smärta är något otroligt fascinerande. Självklart kan detta positiva ställningstagande till smärta upplevas aningen optimistiskt, till och med provocerande, speciellt för dig som lever med smärta ofta eller dagligen. Ingen vill egentligen ha smärta. Men vad kan vi göra om vi redan har den? Sannolikheten att du upplever smärta under livet är stor, kanske rentav oundviklig. Därför kan strategier vara bra att ha till hands.

Yoga som en strategi
Enligt Cramer (2013) kan yoga vara en verksam strategi för att minska just ryggsmärta, både på kort och längre sikt. Det visar den systematisk genomgång och meta-analys kring yoga och ryggsmärta som genomförts av forskargruppen. Än så länge kan man inte säga något om vilken stil eller form av yoga som verkar ha den största effekten. Inte heller den exakta dosen. Det är förhoppningsvis något som framtidens forskning kommer att kunna utröna. Tills dess kan vi använda yoga en eller några gånger i veckan under 60 minuter eller mer
(avsett stil) som ett sätt att både minska obehagen av akut och kronisk ryggsmärta.

Självklart rymmer inte alla aspekter av smärta in i en enda bloggartikel, men jag tror att vi kan bli hjälpa av att använda yoga som ett verktyg för att hantera smärta.
Testa! Du har inget att förlora.

Referenser

  • Butler D & Moseley L. (2013). Explain Pain. 2nd ed. South Australia: Noigroup Publications.
  • Cramer H, Lauche R, Haller H, et al. (2013). A systematic review and meta-analysis of yoga
    for low back pain. Clin J Pain. 2013 May;29(5):450-60. doi:10.1097/AJP.0b013e31825e1492
  • Hoy D, March L, Brooks P, et al. (2014). The global burden of low back pain: estimates from
    the Global Burden of Disease 2010 study. Ann Rheum Dis. 2014 Jun;73(6):968-74. doi:
    10.1136/annrheumdis-2013- 204428

Fotograf: Malin Wittig

Annons
Annons

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar