BLOGGMENY
YOGA WORLD
Annons
Everyday YogaTala Ohm YogaYogaYoga med Vevve

Träna handstående med eller utan vägg?

Hur gick helgen?
Fick du till några handståendepauser?

Något som jag tänkte mycket på när jag började stå på händer var om jag fick använda vägg, eller om jag skulle ta mig fri från den så snabbt som möjligt. Så jag vände mig till Elaine De Souza, en av Sveriges främsta handstand queens, för at få klarhet i frågan. Hon förklarade att de som jobbar dedikerat mot handstående använder sig till stor del av vägg, massor faktiskt. Väggen ger direkt feedback på vart i rymden kroppen är, och att bli bekväm uppochner. Den hjälper också till att hålla dig uppe så du kan träna på uthållighet. Så det finns många vinster med väggen.
Dock behöver du ta dig bort från väggen om du vill träna på att våga sparka upp, och kunna balansera utan vägg.

Allt hings in moderation som alltid då 😉

Den nya klassen för denna vecka är en flödande klass med handståendeinslag utan stöttningen av en vägg.

Övningar du kan göra mot vägg:

  • Saxa: ställ dig en bit från väggen och dela på benen som att du öppnar en sax, sedan saxar du långsamt benen så den som är bak mot väggen kommer fram, och den som är fram kommer bak mot väggen. Jag har delat film på övningen i mina insta stories på @vevvejaderlund om det känns otydligt.
  • Magen mot väggen: hjula, eller från planka backa dig upp så nära du vågar att du står med magen mot väggen. Detta hjälper att motverka översvank.
  • Lek med att fördela vikten i bara en hand, som bilden för det här inlägget visar.

Kommentera gärna nedan hur det gick, eller dela din resa på instagram med #mywaytohandstand
Lycka till!

Annons

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar

Annons