Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
YOGA WORLD
Annons
Annons
Annons
Annons
Everyday YogaTräningYoga

The Exit Door: my way out of handstand av Milla Floryd

Det finns en anledning till varför varje flygresa startar med en säkerhetsgenomgång och alla arbetsplatser med självaktning har brandövningar. Det är för att om skit går söderut är det bra att veta vart nödutgången är. Om du är seriös med ditt handstående och har för avsikt att göra det fritt i rummet är det alltså bra att veta hur du ska landa om du slår över. Det finns i huvudsak 3 landningsmöjligheter om du faller:

  • Brygga
  • Kullerbytta
  • Hjula

Själv är jag varm förespråkare för att hjula ur ett handstående som gått snett. Det kräver ingen speciell rörlighet eller skill. Du behöver faktiskt inte ens kunna hjula.
Dynamiken i en hjuling är: hand, hand, fot, fot. Öva åt båda håll.
Stå på en linje, t.ex. långsidan på din yogamatta, med höger fot fram. Sätt ned höger hand, vänster hand, hoppa upp rumpan i luften och sätt ned först vänster fot, sedan höger fot, allt på samma linje – när första foten landar har båda händerna lämnat golvet.

Slutresultatet behöver inte ens likna något du skulle vinna en gymnasiktävling med, du behöver bara skapa en koppling i hjärnan så att du inuti ditt huvud förstår att det är ett möjligt rörelsemönster. Ta det sedan till din handståendeträning. Gå upp i handstående fritt i rummet med intentionen att hjula ur. Skapa avsiktligt förutsättningen för att tappa balansen. Hjula ur och landa på fötter.

Låt gärna exitträningen vara en del av din uppvärmning tills hjulningen sitter som en reflex, en rörelse som kroppen ”bara gör” utan att du behöver tänka. När kroppen vet, när rörelsen sitter i ryggraden och hjärnan i trygg i att det finns en backup plan för vad som ska hända när du tappar balansen så kommer handstånde utan stöd inte vara skrämmande, inte ens lite.

Handståendeträning blir gärna tuff på nacke och axlar. Speciellt om du tycker att det är lite läskigt, eftersom kroppen spänner sig extra där då. Samma sak/resultat om du tycker att det är så himlans kul att du gör det jättejättemycket. Mitt tips till dig är att stretcha nacke och axlar, inte bara i samband med din practice utan gärna några timmar efter när muskulaturen är kall igen. Du behöver inte byta om, du behöver inte duscha efteråt, bara ge nacken någon/några minuters uppmärksamhet för att bibehålla rörligheten.

Hör gärna av dig till mig, Milla Floryd, mail@millafloryd.me @millafloryd på insta, Milla Floryd på facebook och ställ frågor om du vill. Eller sväng förbi hemsidan om du vill hitta hur du yogar med mig.
Tagga #mywayoutofhandstand på insta och inspirera med dina hjulningar, andra möjligheter till exit och sprid känslan för att det är safe (ibland tjusigt, ibland roligt) att falla ur sitt handstående!!
Happy inverting!!
/Milla

 

Annons
Annons

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar