Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
YOGA WORLD
Annons
Annons
Annons
Annons
Everyday YogaTala Ohm YogaYoga

Mina bästa lärdomar från handståendeträningen

Två veckor har gått och förhoppningsvis har du fått massa tips, men framförallt massa tid uppochner. För dig som vill fortsätta träna på handstående vill jag sammanfatta de nycklar som varit avgörande för mig i att hitta “flight time”.

Ömma axlar
Jag har hört från flera av er att för mycket handståendeträning gett ömma axlar, jag fick samma i början. Det hände mig i början också, en kombination av begränsad rörlighet, och svaghet, att vi inte kan äga/vara starka i vissa lägen under en längre tid- Det är då vi blir trötta och ömma. Så det handlar om avvägning, att jobba upp styrka, men inte överbelasta så det blir ömt och trött.

Tryck i från
Den absolut första grejen jag fattade som gjorde avsevärd skillnad i mitt handstående var att aktivt trycka ifrån med händer, armar och axlar. När vi börjar vända uppochner på kroppen använder vi oss ofta av väggen vilket jag absolut tycker vi ska göra. En utmaning är dock att inte förlita sig för mycket på väggen och kollapsa, utan hitta så mycket aktivitet som möjligt i den egna kroppen. Det här hör ihop med förra punkten, ofta är vi inte starka nog att trycka ifrån, eller bära vår kroppsvikt i axlarna så vi kollapsar, överanstränger och blir ömma.
Vill också trycka här på att vi alltså inte ska sänka axlar när vi står på händerna, eller i hunden. Det är kontraproduktivt som jag förklarar mer om här. Så tryck ifrån och låt axlarna lyfta (inte kollapsa) mot öronen.

Kroppsmedvetenhet
Det här är en av de absolut största fördelarna med väggen som vän. Att vi faktiskt får mer än ett halvt ögonblick uppochner, vilket ger oss möjlighet att lära känna vår kropp och dess position i rymden samt uppmärksamma alla signaler som kommer. Ju mer jag tränar, ju mer medveten och närvarande blir jag i hela kroppen, vilket också gör att jag kan stå längre på händerna. En vinnande cykel liksom.

Fingerfärdighet
När jag förstod det där med hur händerna skulle arbeta, att jag var tvungen att stärka upp dem, och framförallt våga lita på att vikten skulle vara mer under knogarna och fingrarna började jag hitta sekunder i mina handstående utan vägg. Det var verkligen ett galet stort steg i att förstå mekaniken bakom allt. Helt plötsligt behövde jag inte ramla för att det blev lite obalans, jag kunde bara trycka ifrån lite, eller släppa lite så stod jag kvar.
Ascoolt.

Väggarbete
Även fast jag hittat flight time använder jag mig av väggen. Dels är den väldigt direkt i sin feedback, om jag tappar kontakt eller linjering. Men ger mig också tid att träna på uthållighet, och mod att bryta upp, hoppa jämfota upp eller leka på annat sätt. för att sedan ta det bort från väggen, ut i det fria. Så jag rekommenderar verkligen att jobba både mot och utan vägg!

Benaktivering
Det här är fortfarande svårt tycker jag, men när jag får till benaktivering känns hela mitt handstående så mycket lättare. Som att halva min kroppsvikt försvinner från mina axlar. Och hela uppochnerupplevelsen blir bara mer kontrollerad. Tips här är att jobba mot vägg, eller i huvudstående utan vägg för att träna på att få till det.

Ihärdighet
Den absolut viktigaste nyckeln, lärdomen, tipsen för hur du ska lära dig stå på händerna är att bara görat. Att ta dig tid, att återvända och nöta. Det är så du lär känna kroppen, det är så du utvecklas och det är så du lär dig att stå på händerna. Det är så jag lärt mig stå på händerna. Gå på handståendeklasser, workshops, följ utmaningar och instagramkonton för inspiration. Men det kommer inte hända något om du själv inte jobbar mot det

Vill du fortsätta träna hittar du spellistan med alla #mywaytohandstand klasser på youtube här, de kommer fortsätta ligga uppe där gratis – så när du får tid kör igång en video eller fler och rocka loss!
Till er som varit med de här två veckorna stort tack!
I juni kommer nästa utmaning, tills dess ses vi kanske på en klass eller här i sociala medier.

Annons
Annons

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar