Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
YOGA WORLD
Tala Ohm YogaYogaYoga med Vevve

Yogafokus vecka 1 – lär dig nedåttittande hunden

Då kör vi igång med vårt fyra veckors fokus, och den här veckan zoomar vi in på nedåttittande hund (också nedåtgående hund).
Du har förmodligen blivit instruerad in i den flera gånger, och fått massa tips. händer och fötter i mattan, rumpan i vädret. Du vet de grova ritklinjerna.
Vad jag hoppas att vi kan göra idag, och under resten av vecka är låta de yttre instruktionerna ligga lite som ett bakgrundssorl, och fokusera mer på att placera kroppen så det känns bra.
Så här första vecka börjar vi med grunden: att låta andetaget leda dig i positionen.

Kom stående i berget och lyssna till andetaget – det här är din bas. Hur låter det, vilket tempo har det och var kan det flöda fritt i kroppen.
Ställ dig sedan i nedåttittande hunden och lyssna på nytt till andetaget. är det samma eller har det ändrats?
Håller du andan eller andas du som innan?
Hittar det sig fram i kroppen eller upplever du att det plötsligt har infunnit sig en massa blockeringar eller stagnationer?

Om vi helt struntar i hur du tror att positionen “ska” se ut, vad kan du göra för att hitta lättheten i andetaget igen?
Testa att:
Bredda mellan händerna.
Placera händerna på block.
Bredda mellan fötterna.
Öka eller minska avståndet mellan händer och fötter.
Istället för att sträva bröstet ner mellan armarna, mot golvet, lyft åt andra hållet upp mot taket, så du skålar ur armhålorna.
Kom axlar upp mot öronen eller ner från öronen.
Lyft hälarna högt upp från mattan, eller sänk dem ned mot mattan.
Böj armbågarna så de pekar ut mot sidorna och från axelleden gör en utåtrotation i axeln så att armbågarna, fortfarande böjda, pekar bak i rummet (se mina instastories för video och fler förslag hur du kan modifiera hunden).

Ta tid att testa varje av de här alternativen, och var vaksam till hur andetaget påverkas. Behöver du komma ner på knäna och vila axlarna mellan gör det såklart. Sedan testar du på nytt.
Om något av det här kändes smashing – kör då på det!!
“Okej…. men om man vill utvecklas då?” frågar en observant läsare.
Superbra poäng du vakne yogi, ska vi bara gilla vårt läge och aldrig få förbättra/ändra/utveckla vår hund?
Såklart inte, det är klart du får leka med teknik och vilja jobba med progression.
Fortsätt flytta, justera, vinkla, röra kroppen men så fort du tappar andetaget – backa tillbaka. Eller testa något annat.
Låt det, andetaget och känslan, vara ledorden för din hund, och svaret på om du “gör rätt”
Inte om hälarna kommer ner till mattan eller du kan trycka bröstet mellan armarna och svanka i ryggen.
Deal?

Häng med och ha chans att vinna ett hemmakit

Som om inte en roligare yogapraktik räckte kommer två av er som hängt med under dessa fyra veckor att vinna ett hemmakit från Yogobe. För att uppmuntra dig att fortsätta ditt personliga utforskande.

Hur hakar du på då?

  • Följ @vevvejaderlund på instagram. All interaktion med kommentarer enligt nedan sker där.
  • Utmaningen pågår under fyra veckor i juni med start måndag den 2:a juli. Sista dagen är 29:e juli.
  • Varje måndag publiceras ett blogginlägg på Yogobes blogg där jag målar upp de där grova penseldragen för en grundläggande position, samt ger tips på hur du kan finkalibrera den efter behag. På @vevvejaderlund kommer du sedan under veckan kommer få exempel på hur du kan överföra tekniken på kusinpositioner. Det vill säga liknande positioner, eller positioner med liknande drag. Jag kommer också ge tips på hur du kan experimentera när du väver in det i flöde samt lördagsgodis för dig som är lärare – förslag på assist eller instruktion.
  • Ta del av veckans asana och dela din variation av den på ditt instagram. Använd dessa hashtags: #everydayyogaschool #yogobe #beyoga365 #yogiraj
  • Svara rätt på frågan som jag kommer att posta via Instagram (@vevvejaderlund) i slutet av utmaningen samt skriv en motivering till varför du ska vinna.

Tävlingsregler och hur vinnarna presenteras

  • Tävlingen gäller endast fram till den 29:a juli 2018. Hemmakittet består av två yogablock, ett bälte och yogirajs nya Organic Lite mat 4 mm. Ett hemmakit var delas ut till två som utses av en jury, baserat på att de svarat rätt på frågan samt varit aktiva i sin egenutforskning. Med mest aktiva menar vi de som regelbundet delat med sig av sina reflektioner i en kommentar på @vevvejaderlund, samt i sina kanaler och peppat de andra utforskarna.
  • Vinnarna underrättas personligen samt presenteras på @vevvejaderlund.
Annons

Populärt från Yogaworld.se

7 kommentarer

  1. Hej Vevve!
    Jag får så himla om i min ena handled när jag yogar. Så fort jag lägger tyngd på handen börjar det göra ont. Några tips?

  2. Jag är med! Ska så fort jag kommit från jobbet komma till nedåtgående hund och andas! Andas är precis det jag behöver just nu! Tack! 💛

Lämna en kommentar