Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
YOGA WORLD

Veckans lördagsgodis: assist och övningar för aktiva ben i Krigare 2.
Som jag skrev i veckans första inlägg, kan du förlänga lårbenen ut från varandra samtidigt som du jobbar benen ihop? Den här övningarna kan hjälpa uppmärksamma din elev och/eller dig själv hur få till den aktiveringen.

Yogalärarassist:
Eleven står i krigare 2, du sitter framför knät. Här har du översikt om eleven är aktiv i fotens fyra punkter, om knät faller in mot mittlinjen, om det bli hängande kollaps i ländryggen och rumpan putar ut. Så du kan de uppmärksammande instruktioner om allt det.
Vårt fokus här är att placera ena handen bakom knät/i knävecket och andra bakom hälen. Be sedan eleven att “dra” hälen in i din hand. Med handen bakom knät/i knävecket kan ni båda hålla koll på om eleven börjar räta ut benet för att kompensera, istället för att få till draget. Kroppen vill alltså inte röra på sig på något sätt, det ska bära kännas göttigt (eller annat ord 😉 ) i baksida lår.

Egen utforskning:
Ställ dig i Krigare två men utan matta. Ta på dig raggsockor (eller tjocksockor som jag lärt mig att ni säger i övre delen av landet), alternativt att du står med varsin fot på en filt.
Kan du hitta känslan av att du förlänger lårbenen ut, samtidigt som du drar fötterna in mot varandra?
Allt utan att du egentligen fysiskt rör på något?
Vart börjar du kompensera när det blir tungt?
Vad händer om du sjunker djupare ner i främre knät men fortfarande behåller knät ovanför ankeln? (du måste förmodligen öka avstånden mellan fötterna då)

Veckans klass “20 minuter krigarfokus” ger dig möjlighet att testa på det här:

Reglerna för vårt 4-veckorsfokus:

  • Följ @vevvejaderlund på instagram. All interaktion med kommentarer enligt nedan sker där.
  • Utmaningen pågår under fyra veckor i juni med start måndag den 2:a juli. Sista dagen är 29:e juli.
  • Varje måndag publiceras ett blogginlägg på Yogobes blogg där jag målar upp de där grova penseldragen för en grundläggande position, samt ger tips på hur du kan finkalibrera den efter behag. På @vevvejaderlund kommer du sedan under veckan kommer få exempel på hur du kan överföra tekniken på kusinpositioner. Det vill säga liknande positioner, eller positioner med liknande drag. Jag kommer också ge tips på hur du kan experimentera när du väver in det i flöde samt lördagsgodis för dig som är lärare – förslag på assist eller instruktion.
  • Ta del av veckans asana och dela din variation av den på ditt instagram. Använd dessa hashtags: #everydayyogaschool #yogobe #beyoga365 #yogiraj
  • Svara rätt på frågan som jag kommer att posta via Instagram (@vevvejaderlund) i slutet av utmaningen samt skriv en motivering till varför du ska vinna.

Tävlingsregler och hur vinnarna presenteras

  • Tävlingen gäller endast fram till den 29:a juli 2018. Hemmakittet består av två yogablock, ett bälte och yogirajs nya Organic Lite mat 4 mm. Ett hemmakit var delas ut till två som utses av en jury, baserat på att de svarat rätt på frågan samt varit aktiva i sin egenutforskning. Med mest aktiva menar vi de som regelbundet delat med sig av sina reflektioner i en kommentar på @vevvejaderlund, samt i sina kanaler och peppat de andra utforskarna.
  • Vinnarna underrättas personligen samt presenteras på @vevvejaderlund.
Annons

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar