Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Vevve Jäderlund
Yoga World
Everyday YogaTala Ohm YogaYoga med Vevve

Yogafokus vecka 3 – skydda ryggen i dina bakåtböjningar

Ny vecka och ny position.
Första veckan arbetade vi med Hunden utifrån andetaget.
Förra veckan var det att leka med samspelet mellan styrka och mjukhet, trycka och dra i Krigare 2.
Låt oss nu titta på kobran för att lära oss mer om bakåtböjningar, nu med lika mycket närvaro i den främre delen av kroppen som den bakre. Något som är mycket svårare än du tror, om du är ärlig i ditt utforskande 😉
Märk väl att jag väljer begreppet bakåtböjning istället för bakåtfällning. Böja = något aktivt, fälla = passivt. Och jag förespråkar alltid aktivitet i vinyasa/hathayoga.

Snabbt sammanfattat består ryggraden av nacke, bröstrygg, svank och korsben. Vi har mest rörlighet i ländryggen och tenderar därför att svanka oss till att komma längre i bakåtböjningar. Bakåtböjningar görs för att öppna upp men också för att jobba upp styrka och aktivitet. Så det handlar inte om att hänga, eller komma längst, utan att förlänga och hitta rätt. Fokuset med bakåtböjningar är att fördela extensionen av ryggraden jämnt mellan alla kotor, och på så vis skapa en bågform. Föreställ dig att du har som ett kugghjul i bröstkorgen, och det är det som vill ”kugga vidare” för att skapa öppningen, eller böjningen. Istället för att skjuta bak rumpan och ut bröstet som en gymnast.

I kobran brukar jag därför instruera mina elever att lyfta händer, och på så vist jobba med ryggmusklerna istället för att trycka upp med armarna. Placera sedan händerna i mattan så du orkar bibehålla din höjd och jobba på ca 70% av din maxnivå. På så vis orkar du stanna i din kobra en längre period och faktiskt undersöka “kugghjulet” i din bröstkorg, märka när du tappar magstödet och börjar kollapsa i svanken.

Börja den här veckan med kobra, och att verkligen känna in hur närvarande du kan vara i fram- och baksidan av kroppen. Det här är grunden, om du kollapsar här, vad händer när du ska in i kamelen eller bryggan?

Du är fortfarande välkommen att haka på den här utmaningen, med chans att vinna ett hemmayogakit från yogiraj. Det här är detaljerna;

  • Följ @vevvejaderlund på instagram. All interaktion med kommentarer enligt nedan sker där.
  • Utmaningen pågår under fyra veckor i juni med start måndag den 2:a juli. Sista dagen är 29:e juli.
  • Varje måndag publiceras ett blogginlägg på Yogobes blogg där jag målar upp de där grova penseldragen för en grundläggande position, samt ger tips på hur du kan finkalibrera den efter behag. På @vevvejaderlund kommer du sedan under veckan kommer få exempel på hur du kan överföra tekniken på kusinpositioner. Det vill säga liknande positioner, eller positioner med liknande drag. Jag kommer också ge tips på hur du kan experimentera när du väver in det i flöde samt lördagsgodis för dig som är lärare – förslag på assist eller instruktion.
  • Ta del av veckans asana och dela din variation av den på ditt instagram. Använd dessa hashtags: #everydayyogaschool #yogobe #beyoga365 #yogiraj
  • Svara rätt på frågan som jag kommer att posta via Instagram (@vevvejaderlund) i slutet av utmaningen samt skriv en motivering till varför du ska vinna.

Tävlingsregler och hur vinnarna presenteras

  • Tävlingen gäller endast fram till den 29:a juli 2018. Hemmakittet består av två yogablock, ett bälte och yogirajs nya Organic Lite mat 4 mm. Ett hemmakit var delas ut till två som utses av en jury, baserat på att de svarat rätt på frågan samt varit aktiva i sin egenutforskning. Med mest aktiva menar vi de som regelbundet delat med sig av sina reflektioner i en kommentar på @vevvejaderlund, samt i sina kanaler och peppat de andra utforskarna.
  • Vinnarna underrättas personligen samt presenteras på @vevvejaderlund.

Populärt från Yogaworld.se

2 kommentarer

Lämna en kommentar