Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
YOGA WORLD
Annons
Annons
Annons
Annons
Everyday YogaMindsetTala Ohm YogaYogaYoga med Vevve

Vad är Sankalpa – hur hitta den och arbeta med den?

Under första helgen av Everyday Yoga Schools 200 timmars yogalärarutbildning arbetar vi mycket med introspektion. Att vända blicken inåt och börja skala bort andras tankar, förväntningar, uppfattningar om vem jag är/ska vara/borde vara.  Utifrån det får sedan varje elev sätta sin egna sankalpa och planera en sadhana (daglig yogapraktik) till den andra helgen vi ses. Gänget börjar imorgon och kommer praktisera dagligen till 14:e september då vi möts igen. Jag kör såklart med dem – ge dig själv den här tiden du med!

Så vad är Sankalpa – hur hitta den och arbeta med den?
Och hur kan det hjälpa dig i din yogapraktik eller ditt liv?
’San’ syftar till högsta giltighet, och ’kalpa’ betyder löfte. Så det blir typ ett löfte av högsta graden för att stötta oss att leva, följa, vår gudomliga sanning. Sankalpa översätts ibland till intention, och kan också ses som ett sinnestillstånd av klarhet, fokus, riktning, meningsfullhet och energi.

Övning för Sankalpa – steg för steg:

  1. Plocka fram penna och papper, svara på:
    Så här här känner jag när jag har flow
    Stunder jag haft flow
    Såhär mår jag när jag mår bra – Såhär mår jag nu > Vad skiljer de två åt och vad kan jag göra idag för att ta ett steg mot hur jag vill må?
    Såhär vill jag känna när jag yogar
  2. Scanna över det du skrivit, finns det några ord som poppar ut? Eller någon mening som kan sammanfatta ur du vill må – formulera det till en mening eller två, som blir din intention/affirmation för månaden. Antingen skriver du ner en specifik formulering som kommer till dig, eller kopplar den till något visuellt. En mala, mandala eller kanske en målning eller bild som syns tydligt på en plats där du praktiserar, eller är på varje dag. På så vis blir du påmind att fortsätta arbeta med den.
  3. Dina svar kommer visa på indikation, riktning, om hur du ska planera din sadhana (dagliga praktik). Utifrån det planerar du in i din kalender var/hur/när du ska praktisera.

Förslag på vad din sadhana kan innebära:

  • Jag kommer ta 15 minuter för mig själv varje dag
  • Jag ska yoga 30 minuter 3 gånger i veckan
  • Jag ska meditera varje dag.

Ett annat sätt att arbeta med din sankalpa är att använda den som ett mantra som upprepas för att sätta ton, skapa glädje och mening. Formulera din sankalpa som en affirmation, skriv den i presens (nutid) och håll den positiv.

  • Jag är lycklig
  • Jag har inre fred
  • Jag läker mig själv
  • Jag är mottaglig för min resa

Oavsett hur du formulerar din sankalpa, eller vad du väljer att fokusera på är det huvudsakliga fokuset med din intention att den är just din. För dina behov och med en tydlig riktning.
Lycka till!

Ps. vill du utforska ditt sanna väsen, din inre röst och dyka djupare i yogan? I Januari börjar nästa yogalärarutbildning. Läs mer, och anmäl dig här:

Annons
Annons

Populärt från Yogaworld.se

2 kommentarer

  1. Åh så fin och lättillgänglig approach till sadhana – hälsar yogafröken som har sadhanan i ryggmärgen från Kundaliniyogan. Ibland kan det vara svårt att förmedla PEPPEN till elever, men ditt inlägg har det. Tack!

Lämna en kommentar