Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Vevve Jäderlund
Yoga World
Everyday YogaMindsetTala Ohm YogaYoga

3 saker du behöver veta om meditation (du kommer aldrig vilja sluta)

Som en del av min sadhana – dagliga yogaprakik – har jag bestämt mig för att meditera varje dag. Jag vet flera som vill meditera så därför passar jag på att dela 3 saker du behöver veta om meditation (som gör att du aldrig kommer vilja sluta).

Vill du börja meditera har jag delat 8 tips för hur du kommer igång med meditation här. Bland annat med länkar til böcker och appar som hjälpt mig.

  1. Du behöver inte sitta still!
    Det finns flera olika sätt att meditera. Visst, du kan om du vill sitta still, men om det inte har funkat för dig är det helt okej att göra något annat! Du kan göra shaking meditation eller gående meditation. Du kan ligga ner eller sjunga mantra. Dans, yoga och löpning kan ge dig samma närvaro, och kanske möjlighet att stanna upp i något andetag. som blir ett till, som kanske blir tio minuter.
  2. Du behöver veta ditt mål
    Jag har redan varit inne på det, det finns olika sätt att meditera, utifrån olika skolor/synsätt och mål. Vilket är ditt mål med att meditera? Hitta det och gör sedan exakt vad du behöver för att komma dit. Fastna inte i någon annans definition av hur det ska gå till.
    Vill du transcendensera, alltså lyftast upp till en annan dimension? då är det en viss specifik skola eller stil du behöver. Är det att sänka stress, och hinna med livet då kan du göra i princip vilken form som helst. Tekniken är löjligt enkel, det är vi som gör det svårt. Med att inte orka med tystnad, tråkighet, oss själva och så vidare.
  3. Du slösar inte din tid, forskning visar att det funkar.
    En vanlig tanke jag hade förut var “hur vet jag att det här funkar? Om det inte gör det varför slösar jag min tid?”. Är du som jag och vill ha konkret data på allt kan jag säga dig att forskning visar att meditation funkar så du slösar inte din tid. Sätt mobilen på flygläge och ge dig själv 5 minuter av tystnad istället för att scrolla telefonen – det ger resultat.

Det här är min topp 3 varför jag fortsätter återvända till meditation när jag tappat bort mig.
För det kommer hända, som med allt. Lusten går i flux, då måste vi hitta det som samlar ihop oss igen.
Berätta gärna vad som gör att du återvänder? Eller kanske gör dig nyfiken om du inte mediterat någon gång?

Lycka till med meditationen!

 

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar