Vevve Jäderlund
Yoga World
Tala Ohm YogaYogaYoga med VevveYogalärartips

Planera yogaklass med filosofiskt och fysiskt tema – Hanuman

Som jag berättat förut brukar jag sätta ett tema för kommande månaden och sedan planera klass utifrån det. För september månads tema frågade jag er på Instagram vad ni önskade att jag gjorde klass om, och efter en jämn omröstning stod det klart vad vi skulle fokusera på under kommande månad. Så här kommer hur du kan planera yogaklass med filosofiskt och fysiskt tema utifrån apguden Hanuman.

Hur jag gick till väga för att planera klassen var att först lära mig om Hanuman för att hitta som en röd tråd och hämta grunden till mitt filosofiska tema som jag sedan under klassen kan knyta tillbaka till. Utifrån vad jag läste och såg skrev jag ner sagan som du ser nedan, vilken jag kommer berätta början av klassern.
En fördel enligt mig med att ha en gudasaga som filosofiskt tema är att det ofta är kopplat till en asana, vilket hjälper med den fysiska delen. Så det enkla är att ha Hanumansana som peakposition och jobba mot det, det går såklart att välja bort den positionen då den är ganska krävande och fortfarande ha sagan som tema.

Hur du som elev/yogi kan tänka på, eller ta med det när du yogar:
Hanuman representerar tillgivenhet, att överlämna sig till en högre makt och ha tillit till den egna förmågan. Vad ser du för ditt inre när du hör sagan eller läser de orden? Kan det bli din intention som vägleder dig på mattan? Oavsett om det är klassen nedan du gör eller en annan klass?
Hur skulle du göra flöda igenom solhälsningarna med tillgivenhet?
Hur skulle du göra Hanumanasana om du släppte ditt ego och lita på att du var tillräcklig som du är?

För dig som yogalärare, hur väver du in temat i klassen?
Vad kommer upp inom dig när du hör sagan eller läser om vad Hanuman representerar?
Väcks det några tankar på hur du vill förmedla det till dina elever?
Har du någon sekvens, eller instruktion, fråga kanske som kan få dem att undersöka hur tillgivenhet tar form inom dem?
Vad kan du göra för att få dem att lita på sin egna förmåga?
Utifrån detta vägled eleverna in i positioner, ställ frågor när de är i positionerna, gör påstående, hänvisa tillbaka till sagan om du berättat den, och välkomna sedan tystnad så det får landa hos dina elever. På det sätt just de behöver det.

Septembers Heavenly Hanuman-klass med tillhörande spellista på Spotify
Planerad tid: 90 minuter
Props: 2 block, 1 bälte

Börja med teknikgenomgång, för att samla klassen men också ta det i början för att inte tappa momentum mitt  klassen.
Tadasana med block mellan låren, krama in och hitta aktivitet kring sidorumpan.
Stå sedan på ena blocket och undersök vad parallella höfter innebär.

Uppstartsvåg för att väcka höft, säte och ben.
Jagraaata för att värma upp
3bent hund
Kliv höger fot fram, behåll händer i marken och hitta kontakt med sidorumpan innan kom upp i hög lunge
Hög lunge – all vikt i främre foten och kliv fram och tillbaka med bakre foten, för att arbeta upp kontakt mellan ståbenets fot och sätet.
Krigare B
Dansande krigare
Halvmåne
Krigare C med hamstring curl
Vinyasa/hundvåg
H/V (först på höger sidan sedan samma på vänster sida)

Våg 1
Krigare A med gomukasana, sedan kuta/kröka i ryggen och simma m armarna
Triangel
Förlängd sidovinkel
Ödlelunge
Vinyasa/hundvåg
3bent med knäpuss
Duva – svep bakre benet fram till>>
Sittande halvvilde
Enbent press upp till stående 4:an – (hand)stå kick swish benet bak till >>
Pulserande lunge sedan med serveringsfat
Sidoplankpuls
Den vilde
Låg lunge med cirklar
Statisk låg lunge, eventuellt lyfta av det bakre knät
H/V

Våg 2
Virabhadrasana B
Trikonasana med armarna rakt sträckta fram och rotera bröst mot tak
Parsva Konasana, med bindning om en vill samt alternativ att kliva fram på mattan, pulsa och kliva tillbaka
Ödlelunge(utthan pristhasana) tillval eka pada koundinyasana
Vinyasa/hundvåg
3bent med knäpuss
Duva –  svep bakre benet fram till>>
Sittande halvvilde
Enbent press upp till stående 4:an, eget val flygande duva (hand)stå kick swish benet bak till >>
Puls mellan Alanasana och parsvottanasana sedan lägg till serveringsfat
Sidoplankpuls
Den vilde
Anjaneynasana medt backbend
Ardha hanuman puls
H/V

Mellanvåg
Parsvottanasana vänster fot fram
Prasarita padottanasana
Parsvottanasana höger fot bak
Prasarita padottanasana tillval tripod headstand
Delfin puss
Valpen
Pulserande bhujangasana
Dhanurasana
Delfin

Våg 3 (upprepas 2-3 gånger)
Virabhadrasana B
Trikonasana med armarna rakt sträckta fram och rotera bröst mot tak
Parsva Konasana, med bindning om en vill samt alternativ att kliva fram på mattan, pulsa eller Easy Bird of paradise
Utthan pristhasana, tillval eka pada koundinyasana
Vinyasa/hundvåg
3bent med knäpuss
Kapotasana
Sittande halvvilde
Stående 4:an eller Eka Pada Galavanasana (hand)stå kick swish benet bak till >>
Puls mellan Alanasana och parsvottanasana sedan lägg till serveringsfat
Sidoplankpuls
Den vilde – eget val om vill gå över till Urdhva Dhanurasana
Anjaneyasana, ta tag om bakre fot strtcha framsida lår
Ardha hanuman puls / hanuman
H/V

Hundvåg
Sfinxplanka
Navasana
Setu bandha sharvangasana på block
Vipariti karani eller valfri inversion
Shavasana
Avsluta med Gayatri Mantra

Om några dagar kommer en kort version av klassen upp på YouTube, så du kan se övergångarna och flöda med.

Läs också:

Vill du lära dig mer om yogasagor, samt hur du planerar yogaklasser och sätter filosofiskt samt fysiskt tema börjar min grundläggande 200 timmars yogalärarutbildning i januari. Läs mer om vad du får lära dig, samt hur du anmäler dig här.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.