Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Vevve Jäderlund
Yoga World
Min YogaspaningTala Ohm YogaYoga

Vad är Yoga Nidra? Så fungerar den yogiska sömnen

Foto:Terese Andersson

Yoga Nidra kallas också den yogiska sömnen. Nidra på sanskrit betyder sömn, och Yoga Nidra är en meditationsteknik som syftar att ta dig till en djup avslappning. Till det tillståndet du upplever precis innan du somnat, där kroppen vilar men sinnet och medvetandet verka. Till vår hjälp har vi äran att bli vägledda av den fantastiska Josefine Wikström.

Jag passade på att fråga Josefin varför hon tyckte Yoga Nidra var så bra. Och vilken feedback hon fått från sina elever om varför de gillar det?
Yoga Nidra är en viktig metod i mitt arbete med människor som upplever svårigheter i livet och upplever kronisk stress, många har svårt för att varva ned, har höga ångestnivåer och sömnproblem. Att kunna landa i stunden en liten stund, att känna sig trygg i den egna kroppen och släppa den omgivning som oftast är kaotisk är oerhört värdefullt och uppskattat. Jag kombinerar alltid djupavslappningen med ett mer fysiskt program och lugnande andningsövningar innan för att släppa på rastlös energi, många av de som jag möter har oerhört svårt att ligga still en längre period utan rörelse innan.
En längre avslappning på mer än 10 minuter tar ganska lång tid för många att klara av i en vanlig yogaklass med andra runt sig men fungerar väldigt bra som ett stöd på kvällen när försöker varva ned innan de lägger sig. Inspelningen som dina läsare får ta del av har tagits fram i samråd och efter önskemål från intagna kvinnor som jag mött både i Sverige och utomlands. Vi har modifierat och tagit bort vissa element som skapat oro och förvirring och lagt till vissa instruktioner som de tyckt känts bra och hjälpsamt.

Så gör du Yoga Nidra, guidad av Josefin Wikström:
Lägg dig ned i en bekväm position på yogamattan eller kanske på sängen, välj en position som gör att kan ligga så stilla som möjligt i under avslappningen. Om du har spänningar eller upplever obehag i nedre delen av ryggen kan du lägga upp benen på en stol eller lägga en kudde under knäna för att skapa ett stöd. Ta på dig en filt och gärna en extra filt runt magen sedan detta kan bidra till ytterligare en lugnande effekt där vi värmer de områden som vi ofta upplever starka känslomässiga sensationer vid. Avslappning kan ibland göra att starka känslor dyker upp, tårar kan komma, det är helt ok och en naturlig effekt av att vi kanske äntligen slappnar av efter en längre tid med stress. Prova att förläng utandningen kanske via munnen om känslorna blir överväldigande och prova att kom tillbaka till instruktionen och stunden om tankarna drar iväg in i historien eller framtiden.

Om det känns ok kan du prova att dra upp knäna mot bröstkorgen och gunga lite sida till sida, kanske gör cirklar med knäna för att massera muskulaturen i ryggen, lägg märke till att du kan styra trycket och vart du masserar med hjälp av benens rörelser. Placera sedan fötterna mot golvet och låt knäna mjukt gunga till sidorna för att släppa på spänningar och mjuka upp runt nedre rygg och runt höften.

Stäng av mobilen och se till att du kan få vara ostörd under den här stunden.
Tryck dig sedan vidare till Soundcloud nedan för att starta igång din halvtimmes guidade Yoga Nidra

Halvtimmes Yoga Nidra med Josefin på Sound Cloud

Om Josefin:
Josefin Wikström är en internationellt anlitad lärare som har praktiserat yoga de senaste 25 åren och arbetat heltid som yogautbildare mot traumautsatta folkgrupper de senaste 15 åren. Josefin är utbildad genom The trauma Centre i Boston, USA grundat av Bessel van der Kolk M.D som är en ledande auktoritet inom trauma och stressforskning. I hennes utbildningar ingår även traumasensitiv yoga via ett flertal utbildningar och samarbeten med James Fox, grundare av The prison yoga project USA, David Emerson inom metoden TCTSY samt rörelseterapi med Tripura Kashyap i Indien.
Just nu studerar hon via The minded institute i London för att bli licenserad yogaterapeut med specialinriktning mot stress och psykiatriska diagnoser.

Vill du läsas mer om Josefins viktiga arbete surfa in på
www.traumaanpassadyoga.com
www.prisonyoga.org

Läs också:

 

Populärt från Yogaworld.se

4 kommentarer

  1. Å så spännande!
    Jag arbetar som arbetsterapeut med patienter som har stress, utmattning mm. Använder mig av medicinsk yoga och upplever att det tar tid för dem att komma ner i varv och förstå att det tar tid för kroppen att komma ner i varv och tillgodogöra sig effekten av yogan. Många som ger det en chans och återkommer uppger att det ger god effekt och att de kan ta till sig kunskapen och mår successivt bättre. Men även med andra prioriteringar i livet och försök att få vardagen att gå ihop med andra metoder som vi arbetar med. Blir inspirerad av Er!

Lämna en kommentar