Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Vevve Jäderlund
Yoga World

Din anatomi spelar roll. Din kropps strukturer och delar skapar tillsammans förutsättningarna för vad du kan göra i rörelse. I våra tre kommande avsnitt pratar vi om: ryggraden, axeln och höften. Vi går igenom anatomi, fysiologi och biomekanik, och självklart hur vi kan applicera allt det här på yogamattan. Matnyttiga avsnitt som blandar både teori och praktik.

Axlarna är några av de mest rörliga strukturer vi har i kroppen. I yogan lägger vi mycket vikt på våra armar och axlar, till skillnad från resten av livet. Vi pratar om vanliga instruktioner du säkert hört om du befunnit dig på en yogaklass, både de som är bra och ha samt de som är onödiga eller rent av kontraproduktiva. På grund av sin rörlighet behöver axlarna och skuldergördeln stabilitet och styrka. Yogan kan öka din kapacitet och stärka dina axlar. Du får också veta upsides och downsides av bindningar, och varför Sara och Vevve för en gångs skull inte är överens. Men framförallt ställer vi oss frågan: vad är det som är viktigt att lägga fokus på i din praktik när det kommer till just axlar? Det är det vi diskuterar i dagens avsnitt.

Vill du fortsätta diskutera veckans ämne, eller kanske andra frågor kring yoga från podden eller din egen praktik, gå med i Facebook-gruppen Everyday Yogi.

Vill du studera med Sara spana in hennes kommande fördjupningskurs The Spine den 14-16e december samt följ hennes instagram @yogaprehab.

Vill du läsa mer om nästa omgång av min Everyday Yoga School 200h yogalärarutbildning surfa in på min hemsida.

Du kan lyssna på avsnittet direkt i datorn på yogaprehab.se. Eller lyssna, prenumerera på (och gärna betygsätta) podden på itunes om du gillar den och vill ha mer.

Musiken som används i avsnittet är Royalty Free Music från Bensound.

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar