Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Vevve Jäderlund
Yoga World
Everyday YogaMin YogaspaningTala Ohm YogaYogaYoga med VevveYogalärartipsYogalärarutbildning

Andas med Ulrica Norberg – pranayama för yogalärare och nybörjare

Jag har just läst Ulrica Norbergs bok “Andas : livet händer mellan två andetag” och fick möjlighet att prata med henne om boken, hur andetaget hjälper oss genom livet, och hur du som yogalärare kan inkorporera pranayama på dina klasser för att hjälpa eleverna få en mer ingående upplevelse av sin yogapraktik.

Andas: livet händer mellan två andetag är en väldig personlig bok skriven i tuff period i Ulrica Norbergs då hennes man var väldigt sjuk. Boken hamnar i krossgenren livsbiografi med fakta och idén föddes av en förläggare som under en av Ulricas föreläsning kände att det bara måste bli en bok. Detta var samtidigt som Ulricas man började bli sjuk, och 1,5 år efter bokidén föddes lanserades boken samma dag som Ulricas man fick sin nya lever.
– Jag skrev boken för att lämna något, något jag behövde göra i min process att hantera allt som hände. Det var så mycket som pågick då och att skriva boken var som att jag fick kliva in in i min fyrkant där allt synkade. Som att dansa mellan två världar, andlighet, vetenskap, erfarenhet, minnen, reflektion och betraktelser.

Ulricas resa, och många exempel som hon visar i boken påminner oss om hur andetaget kan göra oss mer medvetna om livet, hur allting synkar och hör samman. Vi vet ju att vi måste andas för att leva, men varför glömmer vi bort att andas?
– Det beror nog mycket på att andningen ligger både i det frivilliga och ofrivilliga systemet, så vi förlitar oss till att den sköter sig själv. Saken är den att andetaget funkar… tills det inte gör det. När systemen lägger av är det inte så att vi får cellernas “nödkraschinfo” info i klartext, utan i subtila signaler, eller sinnesupplevelser som vi måste lära oss att tolka. Pranyama tillfredställer det mest grundläggande behovet att återföra syre till cellerna så de kan fungera som tänkt. Det gör vi att vi hittar tillbaka till vårt mättade andetag, det vill säga hittar jämnt flöde mellan in- och utandningen. För att få till det behöver vi slappna av i våra andningsmuskler som idag är överspända dels på grund av bristande rörelsemönster. Men också för att vi identifierar oss allt mer med hjärnan och det vi kan se och prestera att vi inte hör våra kroppssignaler. Det tredje är den andlig biten, att vi besjälar våra celler samtidigt som vi blir en del av omvärlden. Vi tar emot syre in och ger tillbaka oldioxid ut.

I boken får vi som läsare flera råd och steg-för-steginstruktioner i boken om hur man kan börja andningsträna, men också hur ta det vidare. När livet blir för mycket och allt faller samman är Ulricas första tips:
– Börja med fyrkanten, den är enkel att följa och ger oss alla delar vi behöver av vårt andetag för att få mättnaden jag nämnde. Den naturlig utvecklingen är sedan full complete breath och sedan kan du lägga på olika delar beroende på vilka av pranaymans olika effekter du vill uppnå. Små ändringar som att ändra längden på in- eller utandetaget, hålla andan här eller där, vilken näsborre som används eller inte, gör sådan stor skillnad.

Låt praktiken anpassas efter dina behov
Den potentialen och möjligheten till variation och att anpassa pranayama utifrån ens individuella behov är något som Ulrica upptäckt under sin mångåriga praktik:
– Vissa strikta skolor säger att pranayama måste vara på visst sätt, in genom en viss näsborre, ska räknas och vara en viss längd på andetagen och pauserna. Men ju mer jag utbildat mig och framförallt själv praktiserat, har jag insett att pranayama inte handlar om siffror, utan om sinnesstämning och då att utifrån det anpassa nässborre, tempo och hur länge jag andas eller håller andan. I klassisk pranayama utgår man från att eleven praktiserat asana och arbetat upp eller mobilsierat en viss grundstyrka i systemet så här kan vi bara lägga på vikter. Så första steget var att jobba med andningen i asana, och när den var klar där började läraren slussa in andningsövningar för att förbereda för meditation. Idag ser det inte ut på det viset, allt vanligare är att man bara väljer pranayamaträning och då kanske med utbrändhet eller liknande i bagaget, så ska de sätta sig att göra kraftfulla övningar. Då är det inte konstigt att folk får nya spänningar, huvudvärk eller tillochmed svimmar. Det innebär inte att du är fel, eller pranayama dåligt. Utan att det är en väldigt kraftfull medicin. Så börja med grunderna, de är så potenta och räcker lång väg.

För yogalärare som vill lära ut
En bra påminnelse till alla yogalärare som vill inkorporera pranayama i sina klasser, eller för sin egen del utforska det mer. Gör det inte svårare än vad det är, samt verkligen ta dig tid att smaka på det:
– Tillåt dig att fördjupa dig, att vara elev, att inte veta allting. Det här är något som måste upplevas, det går inte att intellektualiseras. Samtidigt, om du vill inkorporera pranayama på dina yogaklasser håll det enkelt, gå tillbaka till materialet du fick på din utbildning och träna på det, från början, träna på att göra det men framförallt på att förmedla det. Djupdyk, läs på, läs på ännu mer. För har du tagit på dig rollen som yogalärare har du accepterat att det är ditt ansvar också att fortsätta förkovra sig i själv, och vidareutbilda sig. Men det behövs samtidigt inte läras in för att läras ut direkt, utan kan vara för din egen del, som du ruvar på tills du kan sätta ord på det, och känner dig redo att dela.
En bra fråga att ställa sig själv, vad behöver jag för tt kunna lära ut det här?
– anatomi
– fysiologi
– verbala ques
– målande beskrivingar
och utifrån det fylla på med kunskap.
Mitt bästa tips är nog att gå på klasser hos lärare som är skarpa på pranayama och lyssna på hur de förmedlar och införlivar andetaget och träna ännu mer. Sedan ta en privattimme med dem där du ber dem lyssna på dig när du instruerar för direkt feedback, och kanske påminnelse om att du kan tillräckligt, det gäller bara att våga lära ut!

Vill du läsa mer om Ulrica, hennes utbildningar, böcker eller klasser hittar du hennes hemsida här och hennes instagram här.

 

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar