Vevve Jäderlund
Yoga World
Everyday YogaTala Ohm YogaYoga

Forskning visar – så kan yoga hjälpa mot stress

foto: Max van den Oetelaar

Jag får ofta frågan “Vevve jag är stressad, har du någon övning jag kan göra som hjälper?”.
Varje enskild situation är mycket mer komplicerad än “Gör Tadasana (Berget) i 5 minuter så är stressen borta”, om du lever ett liv med många stressiga situationer och lite återhämtning behöver du omstrukturera det. Absolut kan yoga hjälpa dig hantera stressen i nuet, och kanske att komma till insikt med vad som behövs ändras i grunden. Inte används som ett verktyg att fortsätta slå dövörat till, vända blicken i marken och gasa på i 180 km/h.
Men om du vill ha hjälp för stresshantering visar forskning att yoga kan hjälpa mot stress.

Vad är stress?
Stress är en helt naturlig kroppslig reaktion, som vi alla ska ha för att uppfatta och reagera på faror. Problematiken uppstår då våra starka reaktioner ursprungligen är gjorda för att vi ska se ett farligt djur och kunna försvara oss mot det, eller lägga benen på ryggen och springa där i från; Fight or flight-responsen (kallas också Fight, Flight or Freeze då en lika naturlig reaktion är att helt stelna = spela död för att överleva). Motreaktionen, eller kompletteringssystemet till detta heter Rest and digest, ta det chill och smält maten.
Idag är vi sällan i fara på grund av djur, men vårt alarmsystem slås på allt mer ofta ändå. På grund av jobb, vardagspresationsångest och alla måsten. Vilket leder till att Fight or Flight-systemet har fastnat i På-läge, fast det egentligen borde vara Rest and Digest som ska vara vårt normalläge. Så kroppen är konstant uppjagad, får aldrig återhämta sig. Då är det inte konstigt att vi trasar sönder inombords.

Inte bara dåligt
Men jag måste backa lite, stress är inte bara dåligt. Som jag började med är det en helt naturlig reaktion som ska kunna ske i kroppen. Och den sker inte bara när djuret kommer, eller vardagens hets att ha det perfekta livet. Den kan också hjälpa dig att tagga till inför utmaningar som kräver extra fokus eller styrka – det är ju asbra!
När du kan samverka med stressen istället för att bli överväldigad av den kan den hjälpa dig att öka din kapacitet. Vad jag menar är, när du känner dig stressad om du tänker “uppfattat, nu slår mina helt normala fysiologiska reaktioner igång, jag är inte trasig det här är inget farligt, jag blir bara mer effektiv och fokuserad” – så kan du faktiskt dra nytta av det.
I motsats till “skit, där blev magen orolig igen, och pulsen är höjd, det här är inge bra, det här är inge bra, det här är faktiskt riktigt dåligt” – då kommer stressen mest ligga dig i fatet

Stress blir dåligt när…
Stress blir dåligt när det pågår under länge perioder. När du inte får/tar dig tid för återhämtning. Vi vet att långvarig stress ger sömnrubbningar, påverkar matsmältningen samt ger hämmade funktioner i hjärnan och försämrade motoriska förmågor. Stress höjer också våra kortisolnivåer, vilket sänker vårt immunförsvars förmåga att motverka inflammationer och infektioner.

Så hjälper yoga emot stress
Jag brukar beskriva yoga som ett smörgåsbord, det finns så många delar som utgör yoga. Asana (positioner), pranayama (andningstekniker), meditation, medveten närvaro, avslappning och livsfilosofi. Min fantastiska poddpartner Sara Ström brukar alltid prata om yoga och forskning i vår podcast Yoga 360. Där hon ofta påpekar att det verkar som att det är kombinationen, helheten som samverkar och ger oss hälsofördelar.

Det finns flera studier som visar att yoga minskar egenupplevd stress, samt sänker blodtrycket vilket kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Bland annat genom meditation som ger oss tyst avslappning med fokus bortom skärmar och stimuli. Yogans andningsfokus, framförallt att vi förlänger varje andetag, påverkar också utsöndringen av stresshormon. Andning, och mantra, påverkar även vagusnerven som är i direkt samverkan med kroppens stressystem. Forskning visar också att den fysiska delen av yoga (asanas) sänker nivåerna av kortisol, vilket som jag nämnde ovan då hjälper stärka immunförsvaret. Att arbeta fysiskt stärker också musklerna, samt tränar nervsystemet, vilket kan göra det mer motståndståligt när stresspåslaget kommer. Vilket i sin tur ger dig en mindre stark reaktion.

Du kan alltså använda dig av både lugna yogaövningar och klasser, likväl som starka flöden för att sänka din stress och motverka den. Det handlar om vilket ditt utgångsläge är och vad som passar bäst för dig, men även hur du förhåller dig till stressen när den kommer. Det här kommer hjälpa dig att möta, och hantera, din stress med en ökad förmåga.

6 länkar – forskning om Yoga & Stress

  1. Min fantastiska vän, podd- och bloggkollega Sara Hoy ska ju släppa bok! “Yoga, vetenskap och fakta – därför fungerar det!” där kommer du kunna läsa ännu mer!
  2. Hjärnstark av Anders Hansen, förklarar hur hjärnan reagerar på stress. Inte specifikt om yoga men kopplat till vad stress är och hur kroppen reagerar på det.
  3. Kelly MacGonigal TED talk “Hur du gör stressen till din vän” jag har tipsat om den förut och den hjälpte mig verkligen förstå det där med att hur jag förhåller mig till stress
  4. Den här studien fann att yoga och meditation har positiva effekter på stress och immunförsvaret, samt den egenupplevda känslan av välmående.
  5. I denna studien fann man att yoga kunde minska stress, ångest och depression, och kunde med framgång användas som komplement till medicin.
  6. Här kan du också läsa om 7 vetenskapligt bevisade fördelar med yoga.

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.