Vevve Jäderlund
Yoga World
Everyday YogaMindsetTala Ohm YogaYogaYoga med Vevve

Skapa ny morgonrutin – 5 fördelar med att gå upp tidigt och varför snooza inte är bra för dig

Är du en sån som har 3 alarm inställda på morgonen för att ens ha en chans att komma upp ur sängen?
Med 10 som den magiska siffran för antal gånger du trycker snooze innan du ens funderar på att lämna den varma tryggheten som ditt täcke erbjuder? I det här inlägget får du läsa om några av fördelarna med att vakna upp tidigt, varför att snooze inte är bra för dig och hur du kan skapa en ny morgonrutin som innehåller yoga eller meditation.

För att bryta snoozemönstret gäller det att sätta en rutin och hålla dig till den. Det sägs att för att skapa en ny vana, måste du hålla i det nya beteendet mellan 2 veckor – 21 dagar. Därför kan du följ med mig på instagram varje morgon i 3 veckor, där vi börjar dagarna med meditation.
Mer om det längre ner i inlägget.

5 fördelar med att gå upp tidigt

  1. Du sätter tonen för dagen och börjar “on a high note”, istället för att starta dagen med tanken “neeeeej, vill inte”
  2. Du bestämmer över dagen, den bara inte råkar hända dig. Att vakna upp tidigt kan hjälpa ge dig en känsla av att du har riktning, att du orkar möta dagens utmaningar med en rak rygg och klar energi.
  3. Du hinner äta frukost vilket minskar risken för blodsockerdippar och småätande under dagen. Vilket i sin tur kan minska huvudvärk och bristande fokus under dagen.
  4. Du får tid att meditera, yoga, promenera eller träna på morgonen – vilket är oslagbart!
  5. Du blir mindre stressad och mer grundad, vilket lägger grunden för att ta bättre beslut under dagen, ökad produktivitet, och minskar risken att du reagera i affekt. Du kommer kunna agera mer i linje med din sanning.

4 anledningar varför snooza INTE är bra för dig 

  1. Att snooza rubbar din inre klocka. Om du skapar sömnrutin där du går och lägger dig samt vaknar ungefär samma tid varje dag kommer kroppen vänja sig vid det, du få sova bättre och bli mer balanserad. Att följa din inre klocka kan även hjälpa dig med din mentala hälsa. I en artikel från 2018 vill författarna påvisa att utöver att livsstil och miljö påverkar din dygnsrytm din mental hälsa. Dålig sömnkvalité = försämrad mental hälsa.
  2. Snoozning ger såkallad sömnfylla, alltså att du vaknar upp dåsig istället för pigg. Den tiden du snoozar och tänker att du “tjänar” några minuter gör du precisa motsatsen. De minutrarna är inte kvalitétssömn. När alarmet ringer flera gånger blir din kropp och hjärna, förvirrade och lite trögfungerande, även kallat sömnfylla eller inertia på engelska. Den lite dimmiga känslan kan följa med dig under hela dagen, och resultera i att ud aldrig känner dig helt pigg eller utvilad. 
  3. Hormonrubbingar. Melatoninet är hormonet som reglerar din sömn, på morgonen minskar det och du vaknar. Då ökar även påslaget av bland annat kortisol, serotonin, dopamin och adrenalin för att du ska stiga upp och ta dig an dagen. När du ligger kvar stör du signaleringen och frisättningen av dessa hormoner vilket gör det svårare att gå upp.
  4. If you snooze, you loose – your REM. När du snoozar avbryter du din naturliga sömncykel och går miste om REM-sömn då det är svårt att komma ner till den sömnen mellan snoozningarna. I en studie från 2011 såg man att för lite sömn, eller sömnrubbningarna, gav sämre fokus under resten av dagen och försämrad prestation.

3 steg för att skapa en ny morgonrutin
Nu när du är taggad på att bli boss över din morgon kör vi igång!
Du kan såklart planera din morgonrutin hur du vill, det här är min enkla 3-stegsplan för hur du kan börja varje morgon med ett tydligt syfte och klar intention.

  1. Toabesök. Vi har alla olika tider för denna aktivitet, för mig är det här det absolut första jag gör varje morgon för att kunna landa i steg 2 och 3 fullt ut.
  2. Centrera. Om det här innebär att dricka en kopp te, varmt citronvatten eller göra katt/ko för att synka kropp och andetag avgör du. Men gör det du behöver för att vakna till, men inte sprida tankarna för mycket.
  3. Mattan. Inte förhandlingsbart, ta dig dit. Om du vill börja med en fysisk klass eller en meditation det avgör du, men gör din praktik. Bestäm ditt eget flöde, gör någon av mina YouTubeklasser eller passa på att de kommande 3 veckorna följa med i mina guidade meditationer på @vevvejaderlund

Efter det är du redo för dagen.
Andra saker du kan göra för att starta med tydligt fokus är; chanta(sjunga), skriva eller planera din dag – du gör din grej.
Men jag gillar enkelheten i 3-stegsraketen så föreslår den 😉

Hur börjar du din dag?
Är du en morgonmänniska eller har svart bälte i att snoozea?

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.